Ειδικότερα, σύμφωνα με σχετικό report της BIMCO, το συνολικό βιβλίο παραγγελιών των bulkers, containerships και tankers υποχώρησε στο τέλος των πρώτων επτά μηνών του 2020 σε χαμηλά 17 ετών.
Το βιβλίο παραγγελιών των πλοίων ξηρού φορτίου στο τέλος του πρώτου επταμήνου του 2020 (63,4 εκατ. DWT) βρέθηκε στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Απρίλιο του 2004, μειωμένο κατά 34,7% συγκριτικά με πέρυσι. Αυτή η πτώση οφείλεται στην έλλειψη νέων παραγγελιών, καθώς ο όγκος εμπορικών συναλλαγών κινείται πτωτικά και ο δρόμος για την ανάκαμψη είναι ακόμα μακρύς. Στο τέλος του πρώτου επταμήνου του 2020, οι ναυπηγήσεις bulkers διολίσθησαν κατά 65,6%, συγκριτικά με την έναρξη του έτους. Ωστόσο, οι παραδόσεις νεότευκτων πλοίων ξηρού φορτίου σημείωσαν ανοδική πορεία τους πρώτους επτά μήνες του τρέχοντος έτους στα 31,8 εκατ. DWT από 22,6 εκατ. DWT την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Το βιβλίο παραγγελιών των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 10,3% σε σχέση με το 2019 και έφτασε στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Σεπτέμβριο του 2003. Στο τέλος του πρώτου επταμήνου του 2020, οι ναυπηγήσεις containerships υποχώρησαν κατά 37,7% από την αρχή του έτους. Ετήσια πτώση 39,5% σημειώθηκε στις παραδόσεις νεότευκτων containerships για το προαναφερθέν χρονικό διάστημα.
Στα δεξαμενόπλοια, το βιβλίο παραγγελιών κατέγραψε πτώση, αλλά όχι τόσο έντονη όσο στους άλλους τύπους πλοίων. Αυτό κυρίως οφείλεται στο γεγονός ότι το βιβλίο παραγγελιών των tankers κυμαινόταν σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από αυτά των bulkers και των containerships, τις προηγούμενες δύο δεκαετίες. Πιο συγκεκριμένα, κατά το πρώτο επτάμηνο, το βιβλίο παραγγελιών των crude oil tankers διαμορφώθηκε στα 36,3 εκατ. DWT και των oil product tankers στα 12,1 εκατ. DWT, μειωμένα κατά 4,2% και 12% αντίστοιχα σε ετήσια βάση. Οι παραδόσεις νεότευκτων crude oil tankers διολίσθησαν κατά 39,1% και oil product tankers κατά 46,1%. Συνολικά οι παραδόσεις δεξαμενόπλοιων υπολογίζονται σε 10,1 εκατ. DWT μέχρι τώρα στο έτος, έναντι 17,2 εκατ. DWT το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Στη διάρκεια του πρώτου επταμήνου του 2020, οι ναυπηγήσεις πλοίων όλων των τύπων υποχώρησαν σε ετήσια βάση κατά 49,9% και οι παραδόσεις κατά 1,7%.
Αυξάνονται οι διαλύσεις πλοίων
Όπως αναφέρει η BIMCO, η ήπια δραστηριότητα στην αγορά των νεότευκτων πλοίων συμπίπτει με μία περίοδο, κατά την οποία πολλοί εφοπλιστές θέλουν να ξεφορτωθούν πλοία του στόλου τους. Καθώς τα κράτη, όπου διαλύονται τα περισσότερα πλοία, χαλάρωσαν τα μέτρα lockdown και άνοιξαν τα ναυπηγεία, η δραστηριότητα ενισχύθηκε σε σημαντικό βαθμό τον Ιούνιο και τον Ιούλιο. Η συνολική δραστηριότητα ανήλθε σε 1,8 εκατ. DWT τον Ιούλιο του 2020, από 1,2 εκατ. DWT τον αντίστοιχο μήνα του 2019, ενώ συγκριτικά με τον φετινό Απρίλιο, η αύξηση αγγίζει σχεδόν το 400%.
Ειδικότερα, ανά κλάδο, στην αγορά ξηρού φορτίου οι διαλύσεις κινήθηκαν ψηλότερα κατά 80,9% σε ετήσια βάση το πρώτο επτάμηνο, καθώς πλοία συνολικής χωρητικότητας 8,8 εκατ. DWT οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια από την αρχή του έτους. Στα containerships, πλοία χωρητικότητας 152.770 TEUs διαλύθηκαν, σε μία αύξηση της τάξεως του 26,3% συγκριτικά με πέρυσι. Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, οι διαλύσεις product tankers ενισχύθηκαν σε ετήσια βάση κατά 10,9% το πρώτο επτάμηνο του 2020, ενώ αντιθέτως, οι διαλύσεις crude oil tankers υποχώρησαν κατά 77,1%, καθώς στα διαλυτήρια οδηγήθηκαν μόνο δύο πλοία τέτοιου τύπου, αμφότερα suezmaxes.
Συνολικά τους πρώτους επτά μήνες του 2020, οι διαλύσεις πλοίων ανέβηκαν κατά 35,3% (11,6 εκατ. DWT), σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Μεγεθύνεται ο παγκόσμιος στόλος
Μολονότι καταγράφεται αύξηση των διαλύσεων και μείωση των παραδόσεων νεότευκτων στους περισσότερους επιμέρους κλάδους της ναυτιλίας, ο στόλος συνεχίζει να αυξάνεται, καθώς σε όρους όγκων, οι παραδόσεις είναι πολύ περισσότερες από τις διαλύσεις. Ο στόλος των bulkers έχει ενισχυθεί κατά 2,6% από την αρχή του έτους στα 900 εκατ. DWT, ο στόλος των containerships έχει αυξηθεί κατά 1,2%, των crude oil tankers κατά 2% και των oil product tankers κατά 1,7%.
«Η διαρκής αύξηση της προσφοράς των πλοίων, παρά τις περισσότερες διαλύσεις και τις λιγότερες ναυπηγήσεις, δεν μπορεί να αγνοηθεί καθώς ο όγκος του παγκόσμιου εμπορίου αναμένεται να σημειώσει σημαντική πτώση φέτος και δεν προβλέπεται να επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα τουλάχιστον μέχρι το 2022. Την ώρα που η μείωση των ναυπηγήσεων θα έχει ως αποτέλεσμα την επιβράδυνση της ανάπτυξης του στόλου τα επόμενα χρόνια, η ισορροπία στις ναυτιλιακές αγορές μπορεί να αποδειχθεί αόριστη για πολλά χρόνια ακόμη» επεσήμανε ο επικεφαλής αναλυτής ναυτιλίας της BIMCO, Peter Sand.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr