O γαλλικός γίγαντας του κλάδου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η CMA CGM είχε δεμένο το πλοίο CMA CGM Lyra στο λιμάνι την ώρα της έκρηξης. Σε ανακοίνωσή της η εταιρεία σημείωσε ότι το πλοίο, το οποίο βρισκόταν 1,5 χλμ μακριά από την έκρηξη, δεν υπέστη κάποια σοβαρή ζημιά ούτε τραυματίστηκε κάποιο μέλος του πληρώματος. Ωστόσο, τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στη Βηρυτό υπέστησαν σημαντικές υλικές ζημιές. Από τα 261 μέλη του προσωπικού στην πόλη, τα δύο έχουν τραυματιστεί σοβαρά, ενώ ένας άνθρωπος αγνοείται. Η CMA CGM και η θυγατρική της, CEVA Logistics, έχουν προσφέρει στις κυβερνήσεις του Λιβάνου και της Γαλλίας μεταφορική και ναυτική βοήθεια, προκειμένου να ανταποκριθούν σε αυτήν την κρίσιμη κατάσταση. H γαλλική εταιρεία έκανε, επίσης, γνωστό ότι δημιουργεί έναν κόμβο logistics στην Τρίπολη και κάλεσε όλα τα πλοία με κατεύθυνση τη Βηρυτό να μεταβούν εκεί ή σε άλλους τερματικούς σταθμούς της περιοχής, μέχρι νεωτέρας.
Η MSC, με έδρα τη Γενεύη ενημέρωσε ότι το προσωπικό της εργαζόταν από το σπίτι και κανένα πλοίο δεν ήταν δεμένο στο λιμάνι την ώρα της έκρηξης. «Για να διασφαλιστεί η συνέχεια των επιχειρήσεών μας, έχουμε εφαρμόσει σχέδια έκτακτης ανάγκης για τα φορτία, που επρόκειτο να παραδοθούν στη Βηρυτό, μέχρι να επανέλθουν σε κανονικό ρυθμό οι εργασίες. Αυτά τα σχέδια περιλαμβάνουν εναλλακτικές επιλογές λιμένων, όπως το Gioia Tauro, η Ραιδεστός, η Μερσίνη και ο Πειραιάς» αναφέρεται σε δήλωση της εταιρείας.
Η γερμανική Hapag-Lloyd, της οποίας τα γραφεία στη Βηρυτό κατεστράφησαν ολοσχερώς, δεν είχε κανένα πλοίο στο λιμάνι το διάστημα της έκρηξης, αλλά ενημέρωσε τους πελάτες της ότι είναι πολύ πιθανό τα περισσότερα φορτία να χτυπήθηκαν από αυτήν. Η εταιρεία ακύρωσε την προγραμματισμένη κατάπλευση του πλοίου Fleur N στη Βηρυτό στις 7 Αυγούστου και το φορτίο για το λιβανέζικο λιμάνι θα παραδοθεί στην Αίγυπτο. Το APL Norway, το οποίο θα έφτανε στη Βηρυτό την ίδια ημερομηνία, θα ξεφορτώσει στο λιμάνι της Τρίπολης.
Καταστροφική ήταν η έκρηξη και για τα γραφεία της ιταλικής Grimaldi στη Βηρυτό. Ένα από τα πλοία της εταιρείας, το οποίο θα προσέγγιζε το λιμάνι την προσεχή Κυριακή, ενδέχεται να αλλάξει την πορεία του για την Τρίπολη, ανάλογα με το πως θα εξελιχθεί η κατάσταση στη χώρα.
Τέλος, η δανέζικη Maersk γνωστοποίησε ότι η έκρηξη είχε ως αποτέλεσμα τον τραυματισμό τριών εργαζομένων της, οι οποίοι, ωστόσο, έλαβαν εξιτήριο από το νοσοκομείο, στο οποίο νοσηλεύονταν.
Η σημασία του λιμανιού για τον Λίβανο
Η Βηρυτός είναι το κεντρικό λιμάνι διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων για το Λίβανο κι ενώ η έκταση της ζημιάς στο terminal παραμένει άγνωστη, είναι φανερό ότι το χτύπημα στις ευρύτερες υποδομές του λιμένα θα επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την απόδοσή του.
Πιο συγκεκριμένα, στο λιμάνι διακινήθηκαν 1,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το 2019, ενώ τα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας δε μοιάζουν το ίδιο αποτελεσματικά. Η διακίνηση στο λιμάνι της Τρίπολης, για παράδειγμα, αγγίζει μόλις τα 400.000 TEUs ετησίως, ενώ διαθέτει αποβάθρα 600 μέτρων με δύο γερανούς, εν συγκρίσει με τα 1,1 χλμ στο λιμάνι της Βηρυτού με τους 16 γερανούς.
Μάλιστα, σημειώνεται ότι στο πλαίσιο κυβερνητικού πλάνου ιδιωτικοποιήσεων, η λιμενική αρχή της Βηρυτού είχε προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση της διαχείρισης, λειτουργίας και συντήρησης του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων. Η CMA CGM, η οποία είναι υπεύθυνη για το ένα τρίτο των επιχειρήσεων του τερματικού σταθμού, θεωρείτο πιθανή πλειοδότης, αλλά όπως γίνεται αντιληπτό το μέλλον του διαγωνισμού είναι πλέον αμφίβολο.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr