«Μπαίνουν μέσα» οι εφοπλιστές
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ναύλοι στη spot αγορά για τα υπερδεξαμενόπλοια VLCCs ανέρχονταν κατά μέσο όρο στις 8 Φεβρουαρίου στα 4.600 δολάρια ημερησίως, σύμφωνα με τη νορβηγική επενδυτική τράπεζα, Cleaves Securities. Όπως δείχνουν τα στοιχεία, το ποσό αυτό είναι μειωμένο κατά 25% σε εβδομαδιαία βάση, 65% σε μηνιαία, ενώ σε επίπεδο έτους η πτώση αγγίζει το 81%. Στα suezmaxes, οι ημερήσιοι ναύλοι διαμορφώνονται σε 8.669 δολάρια, στα aframaxes φτάνουν τα 3.394 δολάρια και στα MR tankers τα 4.707 δολάρια.
Με τα τρέχοντα επίπεδα των ναύλων, οι εφοπλιστές βρίσκονται ζημιωμένοι, με αποτέλεσμα σε πολλές εμπορικές διαδρομές να μην μπορούν να καλύψουν τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων τους.
Ανισορροπία στο ισοζύγιο προσφοράς - ζήτησης
Σε πρόσφατη ανάλυση για την πορεία της αγοράς, με αφορμή την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της, η ναυτιλιακή Euronav επεσήμανε ότι η κατανάλωση αργού πετρελαίου είναι στατική από τον Αύγουστο του 2020 (περίπου 95 εκατ. βαρέλια ημερησίως, σύμφωνα με την αμερικανική Υπηρεσία Ενεργειακής Πληροφόρησης - EIA). Η ζήτηση, μάλιστα, κυμαίνεται περίπου 5-7 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα χαμηλότερα από τα συνήθη επίπεδα.
Oι ισχύοντες περιορισμοί στα ταξίδια, αλλά και η επέκταση των αυστηρών μέτρων σε περισσότερες χώρες αναμένεται να κρατήσουν χαμηλά τη ζήτηση καυσίμων τουλάχιστον για το πρώτο τρίμηνο του 2021.
Ταυτόχρονα από την 1η Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους έχει τεθεί σε εφαρμογή η απόφαση της Σαουδικής Αραβίας για περικοπές στην παραγωγή πετρελαίου κατά 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα, περικοπές, οι οποίες αναμένεται να συνεχιστούν και το Μάρτιο.
Eπίσης, παρατηρείται μία υπερπροσφορά στην αγορά, καθώς μειώνονται τα πλοία που αποθήκευαν το πετρέλαιο, το οποίο κυκλοφόρησε σε αφθονία μετά την ανοιξιάτικη κρίση του 2020 και τη συνεπακόλουθη «έκρηξη» των ναύλων, αλλά η ζήτηση παραμένει χαμηλή.
Ελπίδες για περισσότερες διαλύσεις
Η αύξηση των διαλύσεων θα μπορούσε να ισορροπήσει σε ένα βαθμό το ισοζύγιο προσφοράς - ζήτησης. Πιο συγκεκριμένα, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της Euronav, από τη μία, ο μέσος όρος ηλικίας των VLCCs και των suezmaxes βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα εδώ και 20 χρόνια, ενώ από την άλλη, το βιβλίο παραγγελιών διαμορφώνεται στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας 20ετίας. Οι συνθήκες, λοιπόν, για περισσότερες διαλύσεις είναι ευοίωνες.
Παράλληλα, οι χαμηλοί ναύλοι, οι ρυθμιστικές πιέσεις κυρίως από τράπεζες που χρηματοδοτούν τη ναυτιλία, οι περιβαλλοντικές προτάσεις του ΙΜΟ και οι απαιτήσεις για αυξημένες υπεύθυνες επενδύσεις (Environment-Social-Governance - ESG Ιnvestments) συνθέτουν ένα «παζλ» που δεν ευνοεί την παλαιότερη χωρητικότητα, προσθέτουν οι αναλυτές. Μάλιστα, σύμφωνα με την Clarksons οι τιμές για scrap VLCC έχουν ανέλθει σε υψηλά επτά ετών, πάνω από τα 18 εκατ. δολάρια, ωθώντας ήδη τις πρώτες εβδομάδες του 2021 τρία υπερδεξαμενόπλοια στα διαλυτήρια.
Εκτιμήσεις για τη συνέχεια
Σήμερα, η τιμή του πετρελαίου κινείται γύρω από τα 60 δολάρια ανά βαρέλι, επίπεδα που είναι και τα υψηλότερα εδώ και ένα έτος για το «μαύρο χρυσό». Την περασμένη Παρασκευή καταγράφηκε υψηλό έξι μηνών στον αριθμό των tankers που έπλεεαν προς τον καταλύτη της αγοράς, την Κίνα. Ωστόσο, οι αισιόδοξες εκτιμήσεις αντισταθμίζονται από τους περιορισμούς του κορονοϊού.
Η Cleaves Securities εκτιμά ότι το 2021 η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα διαμορφωθεί κατά μέσο όρο στα 97,1 εκατ. βαρέλια ημερησίως και η προσφορά στα 95,7 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Μεγαλύτερη άνοδος της ζήτησης αναμένεται το 2022. Με βάση, τέλος, τις προβλέψεις της ΕΙΑ, σε τριμηνιαία βάση η ζήτηση πετρελαίου δε θα φτάσει στα επίπεδα του τετάρτου τριμήνου του 2019 πριν από το τρίτο τρίμηνο του 2022.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr