Πιο συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου, Αllied Shipbroking, έως και τις 25 Οκτωβρίου, οι Έλληνες πλοιοκτήτες είχαν «ξεφορτωθεί» 42 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 1,78 εκατ. dwt. Μεταξύ αυτών 13 είναι containerships, 10 bulkers, 10 tankers και ένα gas carrier.
Η Costamare, συμφερόντων του εφοπλιστή Κωστή Κωνσταντακόπουλου, η οποία δραστηριοποιείται στην αγορά των containerships, έχει παραχωρήσει αρκετά πλοία προς διάλυση το τρέχον έτος, υλοποιώντας πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου της. Tα πιο πρόσφατα deals αφορούν τα Zagora, κατασκευής 1995 και χωρητικότητας 1.162 TEUs και Singapore Express, κατασκευής 2000 και χωρητικότητας 4.890 TEUs.
Μετά την ελληνική πλοιοκτησία, τα στοιχεία υποδεικνύουν πως οι Κινέζοι έχουν πουλήσει 28 πλοία, οι Ιάπωνες 25, οι Νοτιοκορεάτες 23 και οι εφοπλιστές από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα 22. Σημειώνεται ότι τους πρώτους δέκα μήνες του 2020, έχουν παραχωρηθεί για scrap συνολικά 543 πλοία, χωρητικότητας 19,9 εκατ. dwt, έναντι 4,51 εκατ. δολαρίων ανά τόνο light (ldt).
Οι κυριότεροι προορισμοί διαλύσεων πλοίων είναι οι χώρες της νότιας Ασίας και η Τουρκία. Τη «μερίδα του λέοντος» κατέχει η Ινδία, στην οποία, εντός του έτους, έχουν καταλήξει για scrap συνολικά 129 πλοία, χωρητικότητας 4,1 εκατ. dwt. Ακολουθεί το Μπαγκλαντές (91 πλοία, χωρητικότητας 5,9 εκατ. dwt), η Τουρκία (78 πλοία, χωρητικότητας 1 εκατ. dwt) και το Πακιστάν (67 πλοία, χωρητικότητας 2,9 εκατ. dwt).
Στα διαλυτήρια της Τουρκίας, όπως ανέδειξε πρόσφατα το Reporter, είχε προκύψει το «αδιαχώρητο» με τα κρουαζιερόπλοια. Με την πανδημία να συρρικνώνει το μεταφορικό έργο της βιομηχανίας, οι μεγαλύτερες εταιρείες υποχρεώθηκαν να πουλήσουν πλοία για scrap.
Οι συνθήκες στην αγορά
Όπως επισημαίνει η Αllied Shipbroking, η αγορά ανακύκλωσης πλοίων κινείται με θετικό ρυθμό, δεδομένου του ικανοποιητικού επιπέδου χωρητικότητας που έχει διατεθεί για scrap και της ανοδικής πορείας των τιμών στα διαλυτήρια. Αυτή τη στιγμή, η μέση τιμή για scrap ενός tanker κυμαίνεται από τα 205 μέχρι τα 370 δολάρια ανά ldt και για τα bulkers από τα 195 μέχρι τα 350 δολάρια ανά ldt.
Στο Πακιστάν καταγράφονται οι υψηλότερες τιμές, καθώς ενισχύεται το αγοραστικό ενδιαφέρον. Από την άλλη, στάσιμη φαίνεται η κατάσταση στο Μπαγκλαντές, μετά το σχηματισμό του τοπικού cartel, το οποίο ρυθμίζει τις τιμές στην αγορά. Με εξαίρεση λίγες μονάδες χαμηλής αξίας, η χώρα «πασχίζει» να διατηρήσει το μερίδιό της στην αγορά των διαλύσεων πλοίων. Στην Ινδία, παρατηρείται ένας δισταγμός για αύξηση των προσφερόμενων τιμών, με την εγχώρια αγορά να χάνει σημαντικό έδαφος στα μη «πράσινα» deals ανακύκλωσης. Τέλος, στην Τουρκία, το ενδιαφέρον για διαλύσεις είναι τακτικό, με τις τιμές να ακολουθούν σταθερή πορεία.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr