Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν επιδοθεί σε πολλαπλές αγορές μεταχειρισμένων πλοίων το τελευταίο διάστημα, επενδύοντας, κυρίως, σε bulkers και tankers, υποσκελίζοντας, έτσι, τους Κινέζους, οι οποίοι είχαν την πρωτοκαθεδρία το μεγαλύτερο διάστημα του 2020.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου, Αllied Shipbroking, από τις αρχές του τρέχοντος έτους μέχρι και τις 25 Οκτωβρίου, η ελληνική πλοιοκτησία έχει δαπανήσει 2,51 δισ. δολάρια για την απόκτηση 159 πλοίων. Τη μερίδα του λέοντος κατέχουν τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, καθώς έχουν αποκτηθεί 92 έναντι 1,18 δισ. δολαρίων, ενώ για 50 δεξαμενόπλοια έχουν επενδυθεί 1,15 δισ. δολάρια. Παράλληλα, έχουν συνάψει συμφωνίες για την αγορά 13 containerships έναντι 111,4 εκατ. δολαρίων και 3 gas carriers έναντι 75 εκατ. δολαρίων.
Αντίστοιχα, οι Κινέζοι εφοπλιστές έχουν διαθέσει κεφάλαια ύψους 2,4 δισ. δολαρίων για την απόκτηση 145 second hand πλοίων. Οι κινήσεις των Κινέζων μαρτυρούν προτίμηση στα bulkers (89 έναντι 727,4 εκατ. δολαρίων) και σε δεύτερο λόγο στα tankers (36 έναντι 572,6 εκατ. δολαρίων). Τέλος, για 10 containerships έχουν δαπανήσει το ποσό των 185,1 εκατ. δολαρίων.
Έλληνες και Κινέζοι είναι με διαφορά οι μεγαλύτεροι αγοραστές μεταχειρισμένων πλοίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι εφοπλιστές που συμπληρώνουν την πρώτη πεντάδα, δηλαδή αυτοί από Σιγκαπούρη, Ινδονησία και Βιετνάμ έχουν δαπανήσει λιγότερα από 1 δισ. δολάρια αθροιστικά για την απόκτηση 93 πλοίων.
Σημειώνεται, τέλος, ότι οι Έλληνες εφοπλιστές πρωταγωνιστούν και στις πωλήσεις second hand πλοίων. Πιο συγκεκριμένα, έχουν παραχωρήσει 115 πλοία με τις συνολικές εισπράξεις να υπολογίζονται στα 1,4 δισ. δολάρια. Από αυτά, 54 είναι bulkers (αξίας 368,8 εκατ. δολαρίων), 51 tankers (αξίας 904,1 εκατ. δολαρίων), 3 containerships (αξίας 58,5 εκατ. δολαρίων) και 3 gas carriers (αξίας 78,3 εκατ. δολαρίων). Η ελληνική πλοιοκτησία κατατάσσεται δεύτερη σε πωλήσεις, πίσω από την ιαπωνική, η οποία έχει δώσει 121 πλοία για 1,68 δισ. δολάρια.
Οι πρόσφατες συμφωνίες και οι εκτιμήσεις για την πορεία της αγοράς
Στα deals της τελευταίας εβδομάδας, ξεχώρισε η διπλή κίνηση της EastMed, συμφερόντων του εφοπλιστή Θανάση Μαρτίνου στο ξηρό φορτίο και η απόκτηση containership από την Lomar Shipping, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιώργου Λογοθέτη. Παράλληλα, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, η Contships συμφερόντων του Νικόλα Πατέρα ενίσχυσε το στόλο της με το feeder, «Sonderborg», χωρητικότητας 1,118 TEUs και κατασκευής 2006, έναντι 2,7 εκατ. δολαρίων. Ιδιαίτερα δραστήρια το τελευταίο διάστημα ήταν και η Costamare, συμφερόντων του εφοπλιστή Κωστή Κωνσταντακόπουλου, γνωστοποιώντας τις σχετικές κινήσεις της, κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων τρίτου τριμήνου. Τέλος, η Minerva Marine, συμφερόντων του εφοπλιστή Ανδρέα Μαρτίνου προχώρησε στην πώληση του VLCC «Minerva Emma», χωρητικότητας 107.197 dwt και κατασκευής 2003, με τη συμφωνία να κλείνει στα 13 εκατ. δολάρια.
Οι αναλυτές επισημαίνουν πως η second hand αγορά bulkers και tankers είναι ιδιαίτερα ελκυστική τη δεδομένη χρονική περίοδο για τους εφοπλιστές. Ωστόσο, οι συνθήκες αβεβαιότητας λόγω πανδημίας και οι σχετικά αδύναμες ναυλαγορές καθιστούν δύσκολη τη διατήρηση αυτού του κλίματος σε μακροπρόθεσμο επίπεδο.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr