Η δύσκολη αρχή
Όπως επισημαίνεται σε ανάλυση της ναυλομεσιτικής Gibson, τα βραχυπρόθεσμα σημάδια είναι «bearish». Τα μέτρα lockdown παραμένουν σε ισχύ, περιορίζοντας τη ζήτηση για καύσιμα τουλάχιστον μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2021. Έτσι, καθίσταται δύσκολη η ανάκαμψη της ζήτησης για καύσιμα αεροπορικών και οδικών μεταφορών τους ερχόμενους μήνες.
Την ίδια ώρα, ο ΟΠΕΚ+ θα πρέπει να διαχειριστεί με προσεκτικό τρόπο την παραγωγή για να μη διαταραχθεί το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης. Η πλωτή αποθήκευση θα συνεχίσει να υποχωρεί, ωστόσο, ο ρυθμός «ξεστοκαρίσματος» θα εξαρτηθεί από την ισορροπία προσφοράς και ζήτησης. Η απόφαση της Σαουδικής Αραβίας να μειώσει την παραγωγή κατά 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα θα μπορούσε να επιταχύνει το «ξεστοκάρισμα», προσφέροντας επιπλέον τονάζ στην αγορά, σημειώνει η Gibson.
Ο παράγοντας εμβόλιο
Με την έλευση του δευτέρου τριμήνου και καθώς το βόρειο ημισφαίριο θα εισέρχεται στην άνοιξη, θα μπορούσαν να φανούν τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης, με ώθηση από τις επιχειρήσεις εμβολιασμού σε παγκόσμιο επίπεδο. Καθώς θα εμβολιάζονται μεγάλα τμήματα του πληθυσμού, οι κυβερνήσεις θα αποκτούν ευελιξία και θα αποφεύγουν τα μέτρα lockdown. Ο ναυλομεσιτικός οίκος ελπίζει ότι μέχρι τα μέσα του καλοκαιριού, χωρίς φυσικά αυτό να είναι εγγυημένο, ο κόσμος θα είναι κοντά στην κανονικότητα.
Έτσι και με την ελπίδα τα εμβόλια να θέσουν τον κορονοϊό υπό έλεγχο μέχρι το μέσον του 2021, το δεύτερο εξάμηνο του έτους αναμένεται να χαρακτηριστεί από ισχυρή ανάκαμψη στη ζήτηση πετρελαίου. Τα επαγγελματικά ταξίδια, αλλά και τα ταξίδια αναψυχής θα στηρίξουν τη ζήτηση καυσίμων και τα πακέτα τόνωσης των κυβερνήσεων την οικονομική δραστηριότητα. Αυτό το πλαίσιο θα ενισχύσει τους ναύλους και γενικότερα την αγορά.
Κρίσιμη η επίτευξη ισορροπίας
Αναφορικά με τα επίπεδα προσφοράς στην αγορά, αναμένεται να αυξηθούν βραχυπρόθεσμα, καθώς, όπως ειπώθηκε, τα πλοία θα εξέρχονται από την αποθήκευση για να επιστρέψουν σε λειτουργικούς ρυθμούς μέχρι τις αρχές της άνοιξης. Μία αυξημένη δραστηριότητα διαλύσεων πλοίων θα μπορούσε να ισορροπήσει τις παραδόσεις νεότευκτων και συνάμα να στηρίξει τα έσοδα των tankers, προσθέτει η ναυλομεσιτική.
Οι αναλυτές υπογραμμίζουν, τέλος, ότι «αν κάτι μας δίδαξε το 2020 είναι να περιμένουμε το απροσδόκητο». «Με νέο πρόεδρο στο Λευκό Οίκο, τις εκλογές στο Ιράν, τον περιορισμό της πανδημίας και μεγάλες κανονιστικές αλλαγές στον ορίζοντα, η πρόβλεψη για το 2021 δεν είναι απλή υπόθεση», καταλήγουν.
Οι ισχυροί Έλληνες του κλάδου
Οι Έλληνες εφοπλιστές κυριαρχούν στην αγορά των tankers. Ανάμεσα στους κορυφαίους «παίκτες» βρίσκεται η Maran Tankers του Ομίλου Αγγελικούση, η Dynacom Tankers του Γιώργου Προκοπίου, η Tsakos Energy Navigation του Νίκου Τσάκου, η Τhenamaris του Νικόλα Μαρτίνου, η Minerva του Ανδρέα Μαρτίνου, η TMS του Γιώργου Οικονόμου, η Pantheon Tankers της Άννας Αγγελικούση, η Olympic Shipping του Ιδρύματος Ωνάση, η Delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη και η Navios Maritime Acquisition της Αγγελικής Φράγκου.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr