Αυτό μεταφέρουν στο Reporter πηγές κοντά στον ειδικό διαχειριστή των Ναυπηγείων, επισημαίνοντας ότι τη δεδομένη χρονική στιγμή επιστρέφονται οι υποβληθείσες εγγυητικές επιστολές. Μάλιστα οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως δεν έχουν λάβει καμία ενημέρωση περί αλλαγής στο νόμο της ειδικής διαχείρισης (Ν. 4307/2014), και πως ο δεύτερος διαγωνισμός θα διενεργηθεί σύμφωνα με την προβλεπόμενη προπτωχευτική διαδικασία.
Εν αναμονή οι επενδυτές
Την ίδια ώρα στάση αναμονής για τις τελικές αποφάσεις σχετικά με το μέλλον του διαγωνισμού τηρούν οι υποψήφιοι επενδυτές. Όπως σημειώνεται στο Reporter, δημιουργούνται ερωτηματικά σχετικά με την απουσία επίσημης ανακοίνωσης για το αποτέλεσμα της γενικής συνέλευσης των πιστωτών, αλλά και τις επόμενες κινήσεις. Φυσικά λέγονται διάφορα και για την κυβερνητική «σιγή» σε επίσημο επίπεδο, πέρα από κάποιες σύντομες αναφορές του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη.
Σε κάθε περίπτωση διαπιστώνεται μία δυσαρέσκεια στο επενδυτικό «στρατόπεδο» για την τροπή που έλαβε ο διαγωνισμός για την έκταση περίπου 350 στρεμμάτων των Ναυπηγείων. Αυτό λαμβάνει ιδιαίτερη σημασία ενόψει και της επικείμενης διαγωνιστικής διαδικασίας για την άλλη μισή έκταση (332 στρέμματα) των Ναυπηγείων, το ακίνητο, δηλαδή, ιδιοκτησίας της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Υπενθυμίζεται πως σε αντίθεση με τον πρώτο διαγωνισμό, σε αυτόν έχει οριστεί τιμή εκκίνησης, ως ελάχιστο προσφερόμενο αντάλλαγμα, το ποσό των 55 εκατ. ευρώ. Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να συμμετάσχουν έως την Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2021. Με τους διαγωνισμούς για τις δύο εκτάσεις να μοιάζουν αλληλοσυνδεόμενους, τίποτε προς ώρας δεν εγγυάται μία επιτυχή έκβαση σε αυτόν για το ακίνητο της ΕΤΑΔ.
Τι λένε οι εργαζόμενοι
Από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι των Ναυπηγείων, οι οποίοι είχαν καταφερθεί με «σκληρά» λόγια έναντι του ύψους των προσφορών των επενδυτών, διατυπώνουν τις ανησυχίες τους. Όπως τονίζουν, δεν υπάρχει μέριμνα για τη συμμετοχή τους στην επόμενη ημέρα των Ναυπηγείων, ενώ τα ποσά που τους οφείλονται ξεπερνούν τα 180 εκατ. ευρώ.
Σε ανακοίνωσή του μετά τη γενική συνέλευση της ΕΝΑΕ, το Σωματείο Εργαζομένων «Τρίαινα», πρότεινε τον ορισμό «ελάχιστης τιμής προσφοράς και παράλληλα τη δυνατότητα της συνέλευσης των πιστωτών να αποφασίζει για την αποδοχή ή όχι της ανώτερης προσφοράς, ακόμη και στην περίπτωση που θα υπάρχουν δύο ή περισσότερες προσφορές». Οι ίδιοι ζήτησαν συνάντηση με τον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, με αίτημα «να τεθεί ρητός δεσμευτικός όρος στην νέα προκήρυξη του διαγωνισμού για την μεταφορά των εργαζομένων στο νέο φορέα».
Το χρονικό
Στις 11 Δεκεμβρίου διενεργήθηκε ο δημόσιος πλειοδοτικός διαγωνισμός για την εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων της ΕΝΑΕ. Προσφορές κατέθεσαν η Pyletech Shipyards (όμιλος North Star), συμφερόντων του εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου και η ONEX Shipyards, συμφερόντων του Πάνου Ξενοκώστα. Ωστόσο, ανταγωνιστική θεωρήθηκε μόνο η προσφορά της πλευράς του κ. Πριόβολου (15,1 εκατ. ευρώ), καθώς η ONEX αποφάσισε να υποβάλει συμβολική προσφορά (1 εκατ. ευρώ), προκειμένου να «διατηρήσει το έννομο δικαίωμα παρακολούθησης και επέμβασης στην διαδικασία, όπου και όταν αυτό απαιτηθεί», εκφράζοντας την αντίθεσή της στους όρους του διαγωνισμού.
Ο ειδικός διαχειριστής της ΕΝΑΕ έκρινε άκυρη την προσφορά της ONEX και συγκάλεσε τη γενική συνέλευση των πιστωτών, οι κυριότεροι εκ των οποίων είναι το Ελληνικό Δημόσιο, η Τράπεζα Πειραιώς και οι εργαζόμενοι, για να αξιολογηθεί η προσφορά της Pyletech, όπως ορίζουν οι διατάξεις του άρθρου 73 παρ. 8 . του Ν. 4307/2014. Στη συνέλευση της 29ης Δεκεμβρίου, οι πιστωτές απέρριψαν ομόφωνα την προσφορά της Pyletech και η διαδικασία ξεκίνησε από το «μηδέν».
Με διαδοχικές ανακοινώσεις της η Pyletech, έχει αιτιολογήσει το τελικό ύψος της προσφοράς, αφήνοντας σαφείς αιχμές για «μεθοδεύσεις και λάθη του ειδικού διαχειριστή», ενώ έχει δώσει στη δημοσιότητα λίστα με τις τελευταίες αγοραπωλησίες ευρωπαϊκών ναυπηγείων, για να συγκριθούν τόσο τα τιμήματα όσο και οι προσφερόμενες υποδομές.
Στα βασικά επιχειρήματα της εταιρείας του εφοπλιστή περιλαμβάνεται το γεγονός ότι η ΕΝΑΕ έχει ήδη πουλήσει σε διάφορους αγοραστές 116 στρέμματα των Ναυπηγείων έναντι 4,1 εκατ. ευρώ, καταρρίπτοντας τα «περί αντικειμενικών αποτιμήσεων». Παράλληλα, οι τιμές για τις παραχωρήσεις ευρωπαϊκών ναυπηγείων τα τελευταία χρόνια κυμάνθηκαν από 3,5 μέχρι 21,5 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα, τέλος, με την εταιρεία, «η εμπειρία έχει αποδείξει ότι ακόμα κι αν ο διαγωνισμός κηρυχθεί άγονος και επαναληφθεί, το τίμημα είτε συνήθως μειώνεται, είτε παραμένει το ίδιο».
Από την άλλη, κύκλοι της ONEX έχουν διαμηνύσει πως παραμένει στόχος η ανάληψη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αλλά με διαφορετικούς όρους και διαδικασίες από αυτές που ακολουθήθηκαν κατά τον πρώτο διαγωνισμό. Ο ελληνοαμερικανικός όμιλος προτάσσει το σχέδιο «Τρίαινα» (Σύρος, Ελευσίνα και Σκαραμαγκάς) για την επόμενη ημέρα της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr