Οι Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι αναδείχτηκαν οι κορυφαίοι αγοραστές second hand πλοίων το 2020, πρωταγωνιστούν και στην αγορά των newbuildings, τοποθετώντας παραγγελίες μεγάλης αξίας.
Οι πρωταγωνιστές
Ειδικότερα, ο Όμιλος Αγγελικούση έχει δρομολογήσει ναυπηγικό πρόγραμμα για την κατασκευή 22 πλοίων, με έμφαση στα LNG carriers, αλλά και στα δεξαμενόπλοια. Μάλιστα, στην «εκπνοή» του 2020 έγινε γνωστή παραγγελία της Maran Gas για ένα LNG carrier, χωρητικότητας 174.000 cbm, έναντι 186 εκατ. δολαρίων. Νεότευκτα πλοία μεταφοράς LNG παραλαμβάνει και η κοινοπραξία Global Shipping Co. Ltd, στην οποία συμμετέχει με 40% η Maran Ventures του Γιάννη Αγγελικούση και με 60% η Nakilat του Κατάρ.
Ναυπηγικό πρόγραμμα αξίας 2 δισ. δολαρίων για την κατασκευή 11 LNG carriers έχει δρομολογήσει και η TMS Group του Γιώργου Οικονόμου.
Την κατασκευή ενός DP2 shuttle tanker και ενός LNG carrier έχει παραγγείλει η Tsakos Energy Navigation του Νίκου Τσάκου. Παράλληλα, η ναυτιλιακή παρέλαβε μέσα στο 2020 τέσσερα νέα, ειδικά σχεδιασμένα «πράσινα» πλοία, τα οποία «έκλεισαν» σε μακροχρόνιες ναυλώσεις. Εκτιμάται ότι σε βάθος πενταετίας, τα νεότευκτα θα αποφέρουν περίπου 200 εκατ. δολάρια στην εταιρεία.
Mega-πρόγραμμα ναυπηγήσεων «τρέχει» και η Capital Maritime του εφοπλιστή Ευάγγελου Μαρινάκη. Ο Όμιλος τοποθέτησε πρόσφατα παραγγελία για τέσσερα containerships με option για άλλα δύο, που μπορεί να φτάσει έως και τα 600 εκατ. δολάρια, ενώ παράλληλα η Capital Gas θα παραλάβει επτά LNG carriers μέχρι το 2023.
Ισχυρό επενδυτικό πρόγραμμα και από την Centrofin του Δημήτρη Προκοπίου, η οποία προχώρησε στην παραγγελία 3+2 tankers, χωρητικότητας 158.000 dwt, έναντι 58 εκατ. δολαρίων έκαστο. Τα πλοία θα παραδοθούν την περίοδο 2022-2023.
Επίσης, η Latsco Shipping της οικογένειας Λάτση, με επικεφαλής τον Πάρι Κασιδόκωστα - Λάτση θα ενισχυθεί με δύο tankers, τύπου VLCC, χωρητικότητας 300.000 dwt, έναντι 89,3 εκατ. δολαρίων έκαστο.
Σε VLCCs επενδύει και η Athenian Sea Carriers, συμφερόντων της οικογένειας Κυριακού. Το deal, το οποίο περιλαμβάνει option για δύο ακόμη πλοία, έκλεισε γύρω στα 85 με 87 εκατ. δολάρια για κάθε πλοίο, με την παράδοσή τους να προγραμματίζεται για το 2022.
Οι εκτιμήσεις για την αγορά
Τις προοπτικές της αγοράς αναλύει στο Reporter ο Managing Director και επικεφαλής ανάλυσης της Cleaves Securities, Joakim Hannisdahl.
«Μετά από πολλά χρόνια υποεπενδύσεων, τα βιβλία παραγγελιών στο ξηρό φορτίο και τα δεξαμενόπλοια βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα ρεκόρ, εν συγκρίσει με τους εν ενεργεία στόλους. Στα δεξαμενόπλοια, παρότι βλέπουμε ένα ήπιο καθοδικό ρίσκο, θεωρούμε ότι τα μέσα του 2021 θα αποτελέσουν το σημείο καμπής και θα καταγραφεί σημαντική ανοδική πορεία μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας. Συμβουλεύουμε τους επενδυτές να αυξήσουν ευκαιριακά την έκθεσή τους στον κλάδο στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2021. Στο ξηρό φορτίο, προβλέπουμε μία αρκετά παρόμοια δυναμική τα επόμενα χρόνια, χωρίς σημαντικό καθοδικό ρίσκο κατά το τρέχον έτος.
Καθοδικό ρίσκο βλέπουμε για τα μεγάλα LNG και LPG carriers. Ωστόσο, παρότι πιστεύουμε ότι το πιθανό καθοδικό ρίσκο για τα πλοία μεταφοράς LPG θα είναι βραχυπρόθεσμο, στα πλοία μεταφοράς LNG αναμένεται να είναι παρατεταμένο λόγω της έλλειψης νέων projects. Φυσικά μείζονα ρόλο διαδραματίζει και το υψηλό επίπεδο του βιβλίου παραγγελιών στο 27% του στόλου. Συγκριτικά, το αντίστοιχο ποσοστό στο ξηρό φορτίο είναι μόλις 6%» επισημαίνει ο κ. Hannisdahl.
Η επίδραση των κανονισμών και ο ελληνικός στόλος
Τα χαμηλά επίπεδα του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών είχαν απασχολήσει και πρόσφατη ψηφιακή συζήτηση κορυφαίων Ελλήνων πλοιοκτητών. Ο CEO της Star Bulk Carriers, Πέτρος Παππάς είχε τονίσει πως δε «βλέπει» προοπτικές αύξησης των επενδύσεων, καθώς οι πλοιοκτήτες δεν ξέρουν τι ακριβώς να παραγγείλουν και υιοθετούν προσεκτική στάση απέναντι στην αγορά. Σύμφωνα με τον ίδιο, η επιβολή κανονισμών και μέτρων για τις εκπομπές συμβάλλει προς αυτήν την κατεύθυνση.
«Καλό νέο» είχε χαρακτηρίσει το επίπεδο του βιβλίου παραγγελιών ο Νίκος Τσάκος, τονίζοντας πως οι Έλληνες πλοιοκτήτες διαχειρίζονται έναν από τους νεότερους στόλους παγκοσμίως και συνεπώς δεν έχουν καμία ανάγκη να ναυπηγήσουν πλοία.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr