Αναλυτές της VesselsValue αξιολογούν τη θητεία του Αμερικανού προέδρου και το πολιτικό πρόγραμμα του υποψηφίου των Δημοκρατικών και καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το πρόσωπο που θα επικρατήσει θα έχει διαφορετικό αντίκτυπο σε tankers, bulkers και containerships.
Τα tankers «ψηφίζουν» Τραμπ
Αρχικά, όπως επισημαίνεται στην ανάλυση, η στήριξη του Τραμπ στην αμερικανική παραγωγή αργού πετρελαίου, οι κυρώσεις εναντίον χωρών και οι προσωρινές «μαύρες λίστες» με στόλους μεγάλων tankers, έχουν ωφελήσει σημαντικά την αγορά των δεξεμανόπλοιων, τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο.
Ειδικότερα, η αμερικανική παραγωγή και εξαγωγή αργού πετρελαίου ευνοείται, χωρίς αμφιβολία, από τον πρόεδρο της χώρας. Το γεγονός αυτό ήταν επωφελές για την αγορά των δεξαμενόπλοιων, καθώς οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς αμερικανικού αργού πετρελαίου είναι στην Ασία. Η Ασία βρίσκεται σε πιο μακρινή απόσταση από τις ΗΠΑ σε σχέση με τη Μέση Ανατολή, επομένως, τα φορτία πρέπει να ταξιδέψουν περισσότερο, εξαντλώντας την προσφορά πλοίων και ωθώντας στα ύψη την αγορά.
Στον αντίποδα, ο Μπάιντεν έχει προτείνει πολιτικές, οι οποίες θα μπορούσαν να είναι δυσμενείς για τις αμερικανικές εξαγωγές αργού. Οι προτάσεις του στηρίζουν εναλλακτικές λύσεις χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα, οι οποίες μπορούν να επιβραδύνουν την ανοδική πορεία των εξαγωγών. Παράλληλα, αναμένεται να περιορίσει την παραγωγή σχιστολιθικού πετρελαίου. Αυτές οι πολιτικές, σημειώνει η VesselsValue, ενδέχεται να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στου ναύλους, ιδιαίτερα στις μακροχρόνιες συναλλαγές μεταξύ των ΗΠΑ και της Ασίας. Εάν οι αμερικανικές εξαγωγές επιβραδύνονταν στο μέλλον, η Ασία θα έπρεπε να βασιστεί περισσότερο στις εισαγωγές από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής, κάτι που θα οδηγούσε σε υποχώρηση των μιλιών φορτίου και κατ' επέκταση των ναύλων.
Παράλληλα, θεωρείται ότι οι κυρώσεις που επέβαλε ο Τραμπ σε Βενεζουέλα και Ιράν, μεταξύ άλλων, ενίσχυσαν, σε έναν βαθμό, τις αμερικανικές εξαγωγές. Μηδενίζοντας το εμπόριο από σημαντικές πετρελαιοπαραγωγικές χώρες, παρείχε στις ΗΠΑ μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς για την αναπτυσσόμενη εξαγωγική τους δραστηριότητα. Ωστόσο, σύμφωνα με την ανάλυση, αν εκλεγεί ο Μπάιντεν, αναμένεται ότι θα επανεκτιμήσει την κατάσταση και θα «χαλαρώσει» αυτές τις κυρώσεις, κάτι που θα μπορούσε να μετατοπίσει ορισμένα επίπεδα προσφοράς πετρελαίου σε χώρες, στις οποίες έχουν υποβληθεί κυρώσεις και κυρίως στο Ιράν. Το Ιράν είναι πολύ πιο κοντά στην Ασία από τις ΗΠΑ, οπότε αυτή η γεωγραφική μετατόπιση θα μπορούσε να επηρεάσει τις αποστάσεις, τα μίλια φορτίου και συνεπώς την αγορά των δεξαμενόπλοιων.
Τέλος, σημειώνεται ότι η πολιτική μεταβλητότητα τείνει να είναι θετική εξέλιξη για τα tankers. Ο Τραμπ είναι «ασταθής», οπότε οι πλοιοκτήτες με στόλο tankers θα ήταν πιθανότερο να τον προτιμήσουν. Σε αυτό το πλαίσιο, γίνεται ιδιαίτερη μνεία στην απόφαση του προέδρου να εντάξει σε «μαύρη λίστα» πλοία και εταιρείες, με την κατηγορία συναλλαγών με χώρες, που είχαν υποστεί κυρώσεις. Αυτή η απόφαση είχε ως αποτέλεσμα - βραχυπρόθεσμα - να μειωθούν τα διαθέσιμα πλοία στην αγορά και να αυξηθούν οι ναύλοι.
Τα bulkers «ψηφίζουν» Μπάιντεν
Ο εμπορικός πόλεμος, στον οποίο επιδόθηκε η κυβέρνηση Τραμπ, έβλαψε τις αμερικανικές εξαγωγές, μέσω των bulkers. Η σινοαμερικανική συμφωνία που επετεύχθη τον Ιανουάριο του 2020 άλλαξε κάπως την κατάσταση, αλλά το πιο πιθανό είναι ο Τραμπ - αν επανεκλεγεί - να συνεχίσει αυτή τη διαμάχη, με τις ανάλογες αρνητικές επιπτώσεις για τα φορτηγά πλοία.
Πιο συγκεκριμένα, από το 2018, όταν ξεκίνησε η «μάχη» των κυρώσεων, οι συναλλαγές ξηρού φορτίου από τις ΗΠΑ στην Κίνα ήταν σημαντικά λιγότερες, συγκριτικά με προηγούμενα χρόνια, με έντονο το στοιχείο της μεταβλητότητας. Μολονότι η πρώτη φάση της εμπορικής συμφωνίας, θα μπορούσε να επιφέρει αποτελέσματα και να βελτιώσει τις κινεζικές εισαγωγές, μία επανεκλογή Τραμπ θα ενέτεινε τον κίνδυνο νέων πρακτικών τύπου εμπορικού πολέμου. Υπό αυτό το πρίσμα, οι πλοιοκτήτες bulkers θα ήταν περισσότερο αισιόδοξοι με τον Μπάιντεν, αν και δεν είναι ακόμη σαφής η στάση του απέναντι στο εμπόριο με την Κίνα.
«Ψήφο» σε Μπάιντεν και από τα containerships
Οι πολιτικές προστατευτισμού της κυβέρνησης Τραμπ επέφεραν πλήγμα στις συναλλαγές containerships από την Κίνα στις ΗΠΑ. Αντιθέτως, η υπόσχεση του Μπάιντεν για μεγαλύτερα πακέτα στήριξης της οικονομίας θα αυξήσει τις καταναλωτικές δαπάνες και τους σχετικούς όγκους συναλλαγών με containers, υπογραμμίζει η VesselsValue.
Η ζήτηση για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εξαρτάται από την οικονομική δραστηριότητα και τις σχετικές δαπάνες των καταναλωτών. Την τρέχουσα περίοδο, οι Δημοκρατικοί προτείνουν ένα πολύ μεγαλύτερο πακέτο στήριξης της οικονομίας από τους Ρεπουμπλικάνους. Περισσότερα μέτρα, ειδικά μετά την πανδημία, θα επέφεραν αύξηση των καταναλωτικών δαπανών και επομένως οφέλη για τη ναυλαγορά, εφόσον οι πλοιοκτήτες, φυσικά, δεν παραγγέλνουν νέα πλοία, προκαλώντας συνθήκες υπερπροσφοράς.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr