Όλοι οι ναυτιλιακοί κλάδοι βρίσκονται σε καθοδική πορεία και η τάση αυτή αναμένεται να παγιωθεί στη διάρκεια του τρέχοντος έτους, ενώ η ανάκαμψη εκτιμάται ότι θα είναι αργή και σταδιακή. Ακόμη και η αγορά των tankers, που κατέγραψε ισχυρά κέρδη το προηγούμενο διάστημα, βρίσκεται μπροστά σε σημαντικές προκλήσεις.
Αυτό επισημαίνει στο Reporter, ο επικεφαλής αναλυτής ναυτιλίας της BIMCO, Peter Sand.
Αναλυτικά οι εκτιμήσεις του ανά κλάδο:
Dry bulkers
Η σημαντική ανάπτυξη που σημειώθηκε στις εισαγωγές στην Κίνα, κατά το πρώτο τετράμηνο, δεν ήταν αρκετή για να δώσει ώθηση στην αγορά. Ωστόσο, είναι γεγονός ότι η ανάκαμψη της αγοράς του ξηρού φορτίου θα εξαρτηθεί πολύ περισσότερο από την Κίνα τη δεδομένη χρονική περίοδο, σε αντίθεση με ό,τι συνέβη μετά τη μεγάλη οικονομική κρίση του 2010. Συνολικά για το 2020, αναμένουμε ότι η αύξηση του στόλου θα ξεπεράσει την αύξηση της ζήτησης, λόγω της απότομης πτώσης στην παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα. Οι ναύλοι εκτιμάται ότι θα παραμείνουν σε ύφεση, ενώ η ανάκαμψη αναμένεται αργή και σταδιακή.
Tankers
Το μεγαλύτερο μέρος του Μαρτίου και όλος ο Απρίλιος ήταν φανταστικοί για τους πλοιοκτήτες με στόλο tankers. Ωστόσο, καθώς ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του συμφώνησαν να περικόψουν την παραγωγή, η αγορά θα βρεθεί σε ταραχώδη νερά. Μολονότι η πλωτή αποθήκευση βρίσκεται επί του παρόντος σε υψηλά επίπεδα, βλέπω πως σταδιακά αποκλιμακώνεται και καθώς θα ελευθερωθεί χωρητικότητα, θα επιστρέψουν οι συναλλαγές στη spot αγορά. Σύμφωνα με το πιο αισιόδοξο σενάριο, η αποκλιμάκωση θα είναι αργή, καθώς θα είναι δύσκολο να εξευρεθούν αποθήκες στην ξηρά. Με βάση το απαισιόδοξο σενάριο, από την άλλη, η απομάκρυνση από την πλωτή αποθήκευση θα γίνει πολύ γρήγορα, καθώς οι αποθήκες στην ξηρά ενδέχεται να μην είναι τόσο γεμάτες, όσο λέγεται. Συμπερασματικά, σημειώνουμε, ότι η πλεονάζουσα χωρητικότητα και μία απότομη πτώση στη ζήτηση θα θέσουν τον τόνο στην αγορά το ερχόμενο έτος.
Containerships
Μετά από έναν χαώδη Μάιο, κατά τον οποίο είναι πιθανό, οι όγκοι εμπορευματοκιβωτίων να... πιάσουν πάτο, αναμένεται μία τάση σταθεροποίησης για την αγορά των containerships, με την πτώση στη ζήτηση να κυμαίνεται γύρω στο 10%. Τα carriers έχουν κατορθώσει να κρατήσουν τους ναύλους ψηλά, μειώνοντας γρήγορα τη χωρητικότητα, αλλά αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι δεν υπάρχουν εμπορευματοκιβώτια. Η παγκόσμια ζήτηση υποχώρησε κατά 5,1% το πρώτο τρίμηνο, ενώ στα δρομολόγια από την Άπω Ανατολή μέχρι την Ευρώπη, η πτώση άγγιξε το 12%. Η ζήτηση, στη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου, την ενδοασιατική, διολίσθησε κατά 13,1%. Αυτά τα στοιχεία δεν είναι καλό σημάδι για τη ζήτηση στον Ειρηνικό τους ερχόμενους μήνες. Όπως φαίνεται, η πλεονάζουσα χωρητικότητα θα ενισχυθεί σημαντικά το 2020, καθώς η ζήτηση πέφτει απότομα, ενώ η ανάκαμψη αναμένεται σταδιακή.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr