Οι ελπίδες για μια επανάληψη του περασμένου έτους που είδε το δείκτη της ναυλαγοράς, Baltic Dry Index (BDI) να κορυφώνεται σε πάνω από 5.500 μονάδες, διαψεύστηκαν και η ναυλαγορά σημείωσε τελικά απότομη πτώση από το φετινό υψηλό των 3.344 μονάδων τον Μάιο σε μόλις 1.133 μονάδες στα μέσα της πρώτης βδομάδας του Σεπτεμβρίου.
Σε μια έκθεση στα τέλη Αυγούστου, η Breakwave Advisors σημείωσε ότι τα επίπεδα των ναύλων για τα πλοία μεγέθους Capesize είναι πλέον «ουσιαστικά μηδενικά», πολύ μακριά από τα ημερήσια επίπεδα των ναύλων $100.000 που παρατηρήθηκαν λιγότερο από ένα χρόνο νωρίτερα.
Αναμένονται κάποιες βελτιώσεις στα επίπεδα των ναύλων για τους επόμενους μήνες, αλλά συνολικά οι μέσοι όροι αναμένεται να είναι σημαντικά χαμηλότεροι το 2023 και το 2024. Η S&P Global προβλέπει ότι ο δείκτης BDI θα μειωθεί κατά μέσο όρο 20 – 30% ετησίως περίπου σε 1.300–1.400 μονάδες το 2023 πριν ανακάμψει σε κατά μέσο όρο περίπου 1.400–1.500 μονάδες το 2024.
«Αν και αναμένουμε κάποιες εποχιακές βελτιώσεις στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου τους επόμενους μήνες, αναμένεται ασταθής πορεία προς χαμηλότερα επίπεδα στο εγγύς μέλλον λόγω της βραδύτερης από την αναμενόμενη οικονομική ανάπτυξη με τη συνεχιζόμενη αδυναμία στον τομέα ακινήτων της Κίνας καθώς και την απουσία υψηλής συμφόρησης στα λιμάνια. Τελικά, τα επίπεδα των ναύλων χύδην ξηρού φορτίου μπορεί να επιστρέψουν στο επίπεδο που έχουμε δει την περίοδο πριν από την πανδημία τους επόμενους μήνες», δήλωσε ο Daejin Lee, Lead Shipping Analyst για την S&P Global Intelligence.
Με χαμηλότερους όγκους διακίνησης εμπορίου, η S&P δεν αναμένει να δει μια επιστροφή στη συμφόρηση των λιμανιών, η οποία περιόρισε την προσφορά πλοίων.
«Μετά από μια περίοδο υψηλής αβεβαιότητας και σημαντικών διαταραχών σε όλο το φάσμα των εμπορευμάτων, η σταδιακή ομαλοποίηση του εμπορίου στρέφει την προσοχή της αγοράς πίσω στην παραδοσιακή δυναμική ζήτησης και προσφοράς που έχουν διαμορφώσει την κερδοφορία ξηρού όγκου για δεκαετίες», αναφέρει η έκθεση της Breakwave.
«Καθώς η αποτελεσματική αύξηση της προσφοράς του στόλου για τα επόμενα χρόνια φαίνεται οριακή, η ζήτηση θα είναι ο κύριος καθοριστικός παράγοντας των ναύλων με την Κίνα να αποτελεί κυρίαρχη δύναμη στις εισαγωγές χύδην ξηρού φορτίου». Η S&P σημείωσε επίσης την έλλειψη παραγγελιών νεότευκτων πλοίων που θα βοηθούσαν την ανάκαμψη των ναύλων κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2023 και του 2024.
Μαρία Μπερτζελέτου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr