Του Σπύρου Πολυχρονόπουλου
Το σχέδιο για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας είναι η τελευταία θετική είδηση του κλάδου, που είναι βέβαιο ότι θα αποδειχθεί εθνικά χρήσιμη.
Με την επιτυχημένη επανεκκίνηση του Νεωρίου και σύντομα της Ελευσίνας αλλά και του Σκαραμαγκά, η Ελλάδα μπορεί να επανατοποθετηθεί ανταγωνιστικά στη διεθνή αγορά μέσω των ναυπηγείων της, μέσα από ένα μοντέλο λειτουργίας και υπό μια σειρά προϋποθέσεων, που συνιστούν επί της ουσίας ένα νέο στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί.
Ο ελληνικός ναυπηγικός τομέας φιλοδοξεί να «βαδίσει» ξανά στα χνάρια του ένδοξου παρελθόντος του Γουλανδρή και του Νιάρχου, ώστε να υπολογίζεται ξανά ως βασικός τομέας της εγχώριας βαριάς βιομηχανίας.
Στο πλαίσιο αυτό, σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων που στόχο θα έχουν την επίλυση βασικών ζητημάτων που λειτουργούν ανασχετικά στην ανάπτυξη του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα, εξήγγειλε ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας.
O κ. Σταϊκούρας τόνισε μεταξύ άλλων ότι «τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, Ελευσίνας και Νεωρίου Σύρου, αποτελούν πυρήνες της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα. Διαθέτουν σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τη γεωγραφική τους θέση, τις βασικές τους υποδομές και την εμπειρία και τεχνογνωσία του προσωπικού τους».
Στρατηγικός στόχος της Κυβέρνησης είναι η εξυγίανση της αμυντικής και ναυπηγικής βιομηχανίας και η διασφάλιση, μέσω αυτής, της αμυντικής θωράκισης της χώρας μας, συμπλήρωσε.
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Η δυναμική επανεκκίνηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά θα δρομολογηθεί σύντομα προς νομοθέτηση, σε καθεστώς στρατηγικής επένδυσης ταχείας αδειοδότησης.
Ο δρόμος άνοιξε μετά την απόφαση του ΣτΕ που απέρριψε προσφυγές του δήμου Χαϊδαρίου και η μεταβίβαση στο σχήμα συμφερόντων του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου είναι πια θέμα χρόνου.
Η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί αφού ειδική διαχείριση που πραγματοποιεί την πώληση εισπράξει απαιτήσεις ύψους 120 εκατομμυρίων ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο προκειμένου να μπορέσει να αποζημιώσει και τους εργαζόμενους.
Ναυπηγεία Ελευσίνας
Αντίστοιχα, στην τελική ευθεία μπαίνει το σχέδιο της κυβέρνησης για την εξυγίανση και αξιοποίηση των ναυπηγείων Ελευσίνας.
Το σχέδιο αυτό εκπονείται σε συνεργασία με την εταιρία ONEX, με τη χρηματοδότηση της αμερικανικής DFC και προβλέπει ότι:
- Για την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Ελευσίνας θα επενδυθούν άμεσα 100 εκατομμύρια δολάρια. Με αυτά θα επισκευασθούν οι δεξαμενές, θα γίνει περιβαλλοντική αποκατάσταση και οποιαδήποτε άλλη εργασία χρειάζεται για να ξεκινήσουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας τη λειτουργία τους με όλες τις θέσεις εργασίας των νυν εργαζομένων εξασφαλισμένες.
- Βάσει του σχεδίου, το οποίο έχουν αποδεχθεί οι ίδιοι εργαζόμενοι σε ποσοστό 99,7%, θα πληρωθούν από την ONEX στο πρώτο στάδιο όλη την προβλεπόμενη από το νόμο αποζημίωση και τα υπόλοιπα χρήματα που έχουν λαμβάνειν από το παρελθόν θα τα πληρωθούν στο μέλλον από τα όποια αμυντικά προγράμματα καταφέρουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας να προσελκύσουν, όχι κατ’ ανάγκη από το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό αλλά οποιουδήποτε είδους αμυντικά προγράμματα από οποιονδήποτε πελάτη.
Το σχέδιο για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας ακολουθεί ακριβώς τα βήματα του παρομοίου σχεδίου που είχε εκπονηθεί και έχει ήδη ολοκληρωθεί για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Νεωρίου Σύρου, όπου σήμερα έχει ήδη εξοφλήσει το σύνολο των απαιτήσεων στους εργαζόμενους και στους πιστωτές, έχει αυξήσει τις θέσεις εργασίας από 150 σε 600 και έχει δώσει εκατομμύρια φόρους στο ελληνικό Δημόσιο.
Ναυπηγεία Σύρου
Τα ναυπηγεία Σύρου επισκέφθηκε πρόσφατα ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, υπογραμμίζοντας πως συνεισφέρουν περίπου το 15% του ΑΕΠ του νησιού των Κυκλάδων και προσφέρουν 600 θέσεις εργασίας.
Τα Ναυπηγεία Σύρου αποτελούν απόδειξη της ανάκαμψης του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα και της τόνωσης της βιομηχανικής δραστηριότητας.
Η ιδιοκτήτρια ONEX έχει επενδύσει περισσότερα από 30 εκατομμύρια ευρώ στην μονάδα στο Νεώριο, καλύπτοντας παλιές οφειλές αλλά και αναβαθμίζοντας τις υποδομές.
Αποτέλεσμα είναι ότι πλέον τα ναυπηγεία απασχολούν 600 καλά αμειβόμενους εργαζόμενους, τη στιγμή που παλαιότερα διέθεταν 180 που ήταν απλήρωτοι επί χρόνια, και εξυπηρετεί περίπου 100 πλοία ανά έτος, πενταπλάσια σε σχέση με πριν.
Το μέλλον
Το όραμα του να καταστούν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας το νέο σπίτι του εφοπλισμού, αντίστοιχο με εκείνο των Ναυπηγείων Σύρου, εξέφρασε πρόσφατα ο επικεφαλής της Onex Πάνος Ξενοκώστας.
O πρόεδρος της Onex και επικεφαλής του σχήματος που επιδιώκει την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, έκανε λόγο για ένα «γόρδιο δεσμό», αναφερόμενος στο σχέδιο νόμου το οποίο ανοίγει το δρόμο για την επένδυση.
«Έχουμε πολλή δουλειά και μακρύ δρόμο», είπε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της Onex. «Όμως ο γόρδιος δεσμός κόπηκε. Ο δρόμος άνοιξε. Απόλυτη δέσμευσή μας είναι να φτάσουμε μέχρι το τέρμα. Το τέρμα που είναι η αρχή, ενός οράματος που έχουν όλοι, να φτάσουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, εκεί ψηλά που τους αξίζει».
Με βάση όλα τα παραπάνω, η προοπτική αναβίωσης της ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας συνολικά προφανώς και φέρνει αισιοδοξία στην εγχώρια αγορά, με τα νέα projects να έρχονται να συνδράμουν στη δημιουργία ισχυρών βάσεων ναυπηγοεπισκευών στη χώρα και να «κουμπώσουν» στο Νεώριο της Σύρου.
Η στήριξη από τη μεριά της πολιτείας και οι συμφωνίες που θα κλείσει η χώρα για φρεγάτες και υποβρύχια, αναμένεται φυσικά να κρίνουν πολλά για το μέλλον των ελληνικών ναυπηγείων.
Σε κάθε περίπτωση βρισκόμαστε μπροστά σε κοσμογονικές αλλαγές στη ναυτιλία, η οποία στρέφεται στα «έξυπνα και πράσινα» πλοία, και τα ναυπηγεία της Ελλάδας μπορούν να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στον εκσυγχρονισμό του παγκόσμιου στόλου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr