Σε πλήρη δράση ο παγκόσμιος στόλος
Σύμφωνα με τη BIMCO, η κερδοφόρα πορεία της αγοράς ξεκίνησε στα δρομολόγια Άπω Ανατολής - ΗΠΑ και πλέον έχει εξαπλωθεί και σε αρκετές άλλες εμπορικές διαδρομές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η διαδρομή Άπω Ανατολή - Βραζιλία, όπου οι μέσοι ναύλοι τον Ιανουάριο του 2021 αυξήθηκαν κατά 230,5% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2019. Tην ίδια ώρα, το κόστος για ένα «σαραντάρι» container για το λιμάνι του Σάντος, που είναι και το μεγαλύτερο στη Λατινική Αμερική, ανέρχεται στα 9.299 δολάρια.
Οι αναλυτές της BIMCO σημειώνουν πως η «καυτή» ναυλαγορά spot στα containers είναι απόρροια της ανισορροπίας στο διεθνές εμπόριο το 2020: Από το πρώτο εξάμηνο των «blanked sailings» και της μειωμένης ζήτησης, στην «εκρηκτική» αύξηση της καταναλωτικής ζήτησης προς το τέλος του έτους. Μάλιστα, με βάση τις εκτιμήσεις της Alphaliner, ο ανενεργός στόλος έχει υποχωρήσει κάτω από τα 250.000 TEUs, λιγότερο από το ένα δέκατο από τα επίπεδα Μαΐου 2020.
Ο παράγοντας Κίνα
Μιλώντας στο Reporter, ο κ. Φίλιππος Προκοπάκης, Commercial Manager / Chartering, Sale & Purchase της Danaos Shipping αναλύει την πορεία της ναυλαγοράς και την επίδρασή της στο μεταφορικό κόστος των προϊόντων, εξηγώντας ότι πρόκειται για φυσιολογική εξέλιξη του εμπορικού «κύκλου».
«Η ναυλαγορά συνεχίζει την ανοδική της πορεία, παρά το γεγονός ότι πλησιάζει η κινεζική πρωτοχρονιά (12/2), η οποία υπό κανονικές συνθήκες θα σηματοδοτούσε μείωση της ζήτησης και της παραγωγής» επισημαίνει αρχικά ο κ. Προκοπάκης και εξηγεί: «Η ζήτηση παραμένει μεγάλη, καθώς τα εργοστάσια της Κίνας δε διέκοψαν την παραγωγή. Έτσι, είναι δύσκολο να βρεθούν πλοία προς ναύλωση, οποιουδήποτε μεγέθους, οδηγώντας μας στο συμπέρασμα ότι το μεσοπρόθεσμο μέλλον προοιωνίζεται θετικό».
«Ενδεικτικό παράδειγμα», σύμφωνα με τον κ. Προκοπάκη, είναι η «τεράστια συμφόρηση σε αμερικανικά λιμάνια που προκαλεί καθυστερήσεις σε τακτικές γραμμές και δημιουργεί την ανάγκη περισσότερων πλοίων για ναύλωση, προκειμένου να καλυφούν αυτές οι καθυστερήσεις».
«Φυσιολογική εξέλιξη» οι τιμές των προϊόντων
Το κόστος αποστολής από την Κίνα στις ΗΠΑ είναι σχεδόν δεκαπλάσιο από το αντίστροφο ταξίδι, με αποτέλεσμα οι εταιρείες τακτικών γραμμών να επιστρέφουν «κενά» κουτιά, αντί να τα φορτώνουν. Έτσι, υπάρχουν ενδείξεις ότι αυξάνεται το κόστος ορισμένων τροφίμων, όπως της λευκής ζάχαρης, το οποίο έφτασε σε υψηλό τριών ετών τον προηγούμενο μήνα.
Εξετάζοντας τον αντίκτυπο της πορείας της ναυλαγοράς στη μεταφορά των προϊόντων στον καταναλωτή, ο κ. Προκοπάκης σημειώνει: «Σίγουρα η τρέχουσα κατάσταση επηρεάζει τον καταναλωτή, ο οποίος βλέπει την αξία των προϊόντων να ανεβαίνει λόγω του υψηλότερου μεταφορικού κόστους». «Ωστόσο», συμπληρώνει, «την τελευταία δεκαετία η αξία μεταφοράς κυμαινόταν σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, προς όφελος και του καταναλωτή, με την προσφορά να ξεπερνά σημαντικά τη ζήτηση. Οπότε είναι φυσιολογικό, σε έναν εμπορικό κύκλο, να αναστραφεί η κατάσταση, όπως τώρα».
Καταληκτικά ο κ. Προκοπάκης αναφέρει ότι η «φετινή χρονιά στα containerships αναμένεται να κινηθεί με θετικό πρόσημο. Το τι θα ακολουθήσει μετά είναι κάπως αβέβαιο και θα πρέπει να εξεταστεί, σε συνδυασμό με την πορεία της πανδημίας».
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr