Ειδικότερα, σύμφωνα με σχετική έρευνα της Lloyd’s List, στο τέλος Οκτωβρίου, η ελληνική σημαία αριθμούσε 1.527 πλοία, χωρητικότητας εκτοπίσματος 65,7 εκατ. DWT και ολικής χωρητικότητας 28 εκατ. GT. Η χωρητικότητα του ελληνικού νηολογίου είναι μειωμένη κατά 5,7%, συγκριτικά με το 2019.
Στην κορυφή των νηολογίων του κόσμου παρέμεινε για μία ακόμη χρονιά ο Παναμάς (αύξηση 4,4% σε σχέση με το 2019, σε όρους χωρητικότητας) και ακολουθούν η Λιβερία (αύξηση 9,3%), τα Νησιά Μάρσαλ (αύξηση 4,9%), το Χονγκ Κονγκ (αύξηση 1,5%), η Σιγκαπούρη (μείωση 1,7%), η Μάλτα (αύξηση 2,1%), οι Μπαχάμες (μείωση 2,2%), η Κίνα (αύξηση 4,8%), η Ελλάδα και την πρώτη δεκάδα κλείνει η Ιαπωνία (μείωση 3,4%).
Το «στοίχημα» ενίσχυσης του ελληνικού νηολογίου - Η τροπολογία του υπουργείου και οι αντιδράσεις
Η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού νηολογίου είναι το μεγάλο «στοίχημα» της εγχώριας ναυτιλίας, καθώς η τωρινή ισχύς του δεν αντιστοιχεί σε καμία περίπτωση στην παγκόσμια κυριαρχία των Ελλήνων εφοπλιστών. Φορείς της βιομηχανίας έχουν επισημάνει τις διάφορες γραφειοκρατικές «αγκυλώσεις» και την ανάγκη εκσυγχρονισμού της ελληνικής σημαίας, προκειμένου να ανακοπεί η εκροή σημαντικού τμήματος της ελληνικής πλοιοκτησίας σε άλλα νηολόγια.
Την κοινή πλεύση κυβέρνησης και Ελλήνων εφοπλιστών προτάσσει, μιλώντας στο Reporter, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, κ. Βασίλης Κορκίδης, ο οποίος είναι βασικός μέτοχος του Maritime Hellas, του ελληνικού ναυτιλιακού cluster. «Η ελληνική σημαία πρέπει να είναι εξίσου ανταγωνιστική με τις ευρωπαϊκές, όπως της Μάλτας, της Κύπρου ακόμα και αυτών της Ολλανδίας και της Γερμανίας και αυτή η διαδικασία απαιτεί προσεκτικά βήματα» επισημαίνει.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται, σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, η τροπολογία που κατέθεσε το καλοκαίρι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η οποία επιτρέπει διεθνώς αναγνωρισμένες συμβάσεις εργασίας στα πλοία με ελληνική σημαία.
Ειδικότερα, όπως επισημαίνει, «εφόσον δεν πάνε Έλληνες για κατώτερα πληρώματα, πρέπει να έρθει το κόστος στο ίδιο επίπεδο με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες». Με την τροπολογία, είναι πλέον αποδεκτή στα αμιγώς εμπορικά πλοία άνω των 3.000 κόρων ολικής χωρητικότητας, που έχουν νηολογηθεί ή νηολογούνται υπό ελληνική σημαία, η εφαρμογή των διεθνώς αναγνωρισμένων και εκάστοτε ισχυουσών συλλογικών συμβάσεων εργασίας, εξαιρετικά και μόνο για ναυτολογήσεις ειδικοτήτων του κατωτέρου πληρώματος καθώς και των ειδικοτήτων του ανθυποπλοιάρχου και γ΄ Μηχανικού του εμπορικού ναυτικού. «Αυτή η πρωτοβουλία θεωρώ πως ανοίγει το δρόμο επιστροφής στην ελληνική σημαία», σχολιάζει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ.
Την τροπολογία έχει χαιρετίσει και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. «Οι πρόσφατες νομοθετικές μεταρρυθμίσεις για τη ναυτολόγηση Ελλήνων στα πλοία υπό ελληνική σημαία, θα δώσουν νέα πνοή και δυναμική στο ελληνικό νηολόγιο, καθιστώντας το ελκυστική επιλογή για τα πλοία μας. Παράλληλα, δίνεται επιτέλους στους νέους που αναζητούν ευκαιρίες εργασίας και επαγγελματικής αποκατάστασης η διέξοδος του ναυτικού επαγγέλματος, δεδομένου ότι θα μπορούν να ναυτολογηθούν με ανταγωνιστικούς όρους, συμβατούς με τα κρατούντα στη διεθνή ναυτική αγορά εργασίας» έχει τονίσει ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Θεόδωρος Βενιάμης.
Στον αντίποδα, έντονη ήταν η αντίδραση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ), αλλά και των περισσότερων ναυτεργατικών σωματείων. «Είμαι και θα συνεχίσω να είμαι ευθέως αντίθετος σε κάθε προσπάθεια μείωσης των μισθών των Ελλήνων ναυτικών και εξομοίωσή τους με ναυτικούς τρίτων χωρών εκτός Ευρώπης» έχει επισημάνει ο Γενικός Γραμματέας της ΠΝΟ, Γιάννης Χαλάς.
«Είναι παράδοξο αυτή την ώρα να εφαρμόζονται τα διεθνώς κρατούντα στα ελληνόκτητα πλοία με ξένη σημαία και να μην εφαρμόζονται στα ελληνόκτητα πλοία με ελληνική σημαία. Εμείς θέλουμε ουσιαστικά να δώσουμε τη δυνατότητα της αύξησης της απασχόλησης στα πλοία με ελληνική σημαία και θα μπορέσουμε να κάνουμε το ναυτικό επάγγελμα πιο ελκυστικό διότι μιλάμε για μια αγορά που είναι στα πόδια μας» έχει απαντήσει ο υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr