Το συγκεκριμένο θέμα βρέθηκε στην ατζέντα της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC 75) του ΙΜΟ και όπως αναφέρουν πηγές του Οργανισμού στο Reporter, κράτη - μέλη και ΜΚΟ κλήθηκαν να υποβάλουν προτάσεις για περαιτέρω συζήτηση της πρότασης στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής τον Ιούνιο του 2021.
Παράλληλα, πηγές της ΒΙΜCO, μίας εκ των ενώσεων που έχουν υποβάλει την πρόταση, δηλώνουν στο Reporter ικανοποιημένοι για τη διατήρηση του θέματος στην ατζέντα της επόμενης MEPC, ενώ σύντομα αναμένεται και μία κοινή ανακοίνωση. Οι φορείς έχουν τονίσει ότι το μέτρο θα μπορούσε να τεθεί σε ισχύ το 2023, ενώ πριν την έναρξη της MEPC 75 είχαν καλέσει τον ΙΜΟ να το προωθήσει άμεσα.
BIMCO, CLIA, ICS, Intercargo, Interferry, Intertanko, IPTA και WSC, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν το 90% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, βρίσκονται πίσω από αυτήν την πρόταση, η οποία προβλέπει μία υποχρεωτική συνεισφορά Έρευνας και Ανάπτυξης, 2 δολαρίων ανά τόνο καυσίμου, που θα καταναλώνει το εκάστοτε πλοίο. Την πρόταση έχει χαιρετίσει και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.
Όπως αναφέρεται, πυρήνας της πρότασης είναι ένας μη κυβερνητικός οργανισμός έρευνας και ανάπτυξης (International Maritime Research and Development Board - IMRB), ενώ το δεκαετές αυτό πρόγραμμα θα υλοποιείται υπό την επίβλεψη του ΙΜΟ. Στόχος είναι η ανάπτυξη καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα, πηγών ενέργειας, συστημάτων πρόωσης και άλλων νέων τεχνολογιών μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου.
Οι ναυτιλιακές οργανώσεις επισημαίνουν ότι η συνεισφορά των 2 δολαρίων δεν μπορεί να θεωρηθεί ένα μέτρο βασισμένο στην αγορά (Market-Based Measure - ΜΒΜ) για τη μείωση των εκπομπών CO2, καθώς θα ετίθετο σε εφαρμογή μόνο για τεχνικούς σκοπούς, την επιτάχυνση Έρευνας και Ανάπτυξης για συστήματα πρόωσης μηδενικών εκπομπών.
Στο μέτρο ασκούν κριτική αναπτυσσόμενα κράτη και μικρά νησιά, κάνοντας λόγο για σχήμα, βασισμένο σε ομάδες συμφερόντων, ενώ αντί αυτού προτείνουν Market-Based Measures, έτσι ώστε τα έσοδα, τα οποία θα παράγονται να είναι διαθέσιμα και σε αυτά.
Υπενθυμίζεται ότι στην αρχή της εβδομάδας, η Επιτροπή ενέκρινε τα δύο προτεινόμενα μέτρα (Energy Efficiency Existing Ship Index - EEXI και Carbon Intensity Indicator - CII) για τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων από τα πλοία.
Το Reporter παρακολουθεί τις συζητήσεις στα ενδότερα του ΙΜΟ, οι οποίες ολοκληρώνονται βάσει χρονοδιαγράμματος σήμερα, και θα σας ενημερώνει διαρκώς.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr