Χαρακτηριστικά, για την πορεία της αγοράς, είναι τα deals, που έκλεισαν την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου. Όπως μεταφέρει στο Reporter, ο Managing Director της Lion Shipbrokers, κ. Πάνος Πάντος, το «Santa Vanessa», χωρητικότητας 5.600 TEUs ναυλώθηκε για μία περίοδο 10-12 μηνών στην MSC, έναντι 19.500 δολαρίων την ημέρα. Παράλληλα, η Sealead συνδέεται με τη ναύλωση του «Sydney Trader», χωρητικότητας 5.047 ΤΕUs, έναντι περίπου 16.000 δολαρίων ημερησίως.
Πλοίο χωρητικότητας, 3.400 TEUs ναυλώθηκε για κυκλικό ταξίδι στη Δυτική Αφρική, έναντι 14.000 δολαρίων ημερησίως. «Πρόκειται», όπως μας ενημερώνει ο κ. Πάντος, «για υψηλά πέντε ετών σε αυτού του μεγέθους τα containerships».
Αρκετά ισορροπημένη είναι και η αγορά πλοίων χωρητικότητας 2.000-3.000 TEUs. «Υπάρχουν μόνο λίγα πλοία άμεσα διαθέσιμα σε παγκόσμιο επίπεδο και η τάση των ναύλων παραμένει ισχυρή» σχολιάζει ο κ. Πάντος και προσθέτει ότι «η δραστηριότητα εστιάζεται κυρίως ανατολικά του Σουέζ». Οι ναύλοι για πλοία χωρητικότητας 2.500 TEUs κυμαίνονται στα 10.000 δολάρια ημερησίως στη Μέση Ανατολή και για πλοία χωρητικότητας 2.700-2.800 TEUs στα 11.000 δολάρια ημερησίως στην Ασία, για περίοδο μέχρι την άνοιξη του 2021.
Αγοραπωλησίες και διαλύσεις
Έντονη ήταν η δραστηριότητα πλοιοκτητών και στην αγορά των second hand πλοίων. Πιο συγκεκριμένα, τα δύο panamaxes χωρητικότητας 4.363 TEUs και κατασκευής 2007, «Ital Massima» και «Ital Melodia» αγοράστηκαν en bloc από την Asiatic Lloyd, έναντι 17 εκατ. δολαρίων. Επίσης, το post-panamax, χωρητικότητας 8.241 TEUs και κατασκευής 2008, «Ym Uberty» συνδέεται με την MSC, σε ένα deal που αποτιμάται στα 27 εκατ. δολάρια.
«Σταθερότητα διακρίνει την αγορά διαλύσεων» τονίζει ο κ. Πάντος. Στις συμφωνίες της προηγούμενης εβδομάδας, περιλαμβάνονται η πώληση για scrap του «Zagora», χωρητικότητας 1.162 TEUs, κατασκευής 1995, στα 361 δολάρια ανά ldt στην Ινδία και του «Melanesian Chief», χωρητικότητας 981 TEUs, κατασκευής 1990, στα 325 δολάρια ανά ldt, επίσης, στην Ινδία.
Τακτική που κερδίζει… δεν αλλάζει
Η αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων επέδειξε ανθεκτικότητα απέναντι στην πανδημία, καθώς οι εταιρείες διαχειρίστηκαν την κάθετη πτώση στη ζήτηση, προχωρώντας σε blank sailings (ακυρώσεις δρομολογίων) για τον περιορισμό της χωρητικότητας, ενώ ενισχυτικά λειτούργησαν και οι χαμηλές τιμές καυσίμων. Η ζήτηση ανέκαμψε, οι εταιρείες επανεκκίνησαν δρομολόγια που είχαν περικοπεί και όλα τα σενάρια προβλέπουν ένα κερδοφόρο 2020, πιθανότατα καλύτερο του 2019.
Οι αναλυτές της Alphaliner επισημαίνουν τον παράγοντα που διαδραματίζει σημαντικό ρόλο για τα κέρδη των εταιρειών. «Τα περισσότερα μεγάλα carriers είναι κερδοφόρα, παρά την πανδημία, καθώς αυτή είναι η πρώτη μεγάλη κρίση, την οποία δεν αντιμετώπισαν, μαχόμενοι για μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά και επιδιδόμενοι σε έναν πόλεμο τιμών» υπογραμμίζουν.
Μάλιστα, με την έλευση του Σεπτεμβρίου και με τη ζήτηση να πλησιάζει στο peak της, οι εταιρείες έχουν διαμορφώσει νέα πλάνα προσαρμογής της χωρητικότητας. Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, αναμένονται μειώσεις χωρητικότητας σε δρομολόγια Ασίας-Ευρώπης τον Οκτώβριο, όταν και η ζήτηση αναμένεται να διολισθήσει κατά την εβδομάδα εθνικής αργίας, γνωστής ως «Χρυσή Εβδομάδα» στην Κίνα. Σύμφωνα με την Alphaliner, «το γεγονός αυτό υποδεικνύει ότι τα carriers θα εξακολουθούν να τηρούν επιφυλακτική στάση, προκειμένου να αποφύγουν συνθήκες υπερπροσφοράς».
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr