Υπενθυμίζεται ότι οι εταιρείες ακολούθησαν την τακτική των blank sailings (ακυρώσεις δρομολογίων), με στόχο τον περιορισμό της προσφοράς σε μία περίοδο έντονα μειωμένης ζήτησης. Την ίδια ώρα οι χαμηλές τιμές καυσίμων, λόγω της κατάρρευσης στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου, των πετρελαϊκών τιμών, περιόρισε τα λειτουργικά κόστη τους.
Ανάλυση, λοιπόν, που διενήργησε η Sea-Intelligence αντιστρέφει τις εκτιμήσεις για απώλειες έως και 23 δισ. δολαρίων των εταιρειών containerships, τη φετινή χρονιά. Παρότι, μέχρι και πριν μερικές εβδομάδες, διατυπώνονταν ανησυχίες για εξάλειψη των κερδών μίας δεκαετίας, τα γεγονότα μαρτυρούν μία διαφορετική πραγματικότητα για τον κλάδο.
«Αυτό συμβαίνει, διότι, μολονότι οι όγκοι σημειώνουν σημαντική πτώση, τα μέτρα, τα οποία έλαβαν οι εταιρείες για τη διαχείριση της χωρητικότητας δεν έχουν απλά σταθεροποιήσει τους ναύλους, αλλά σε ορισμένες διαδρομές, έχουν ενισχυθεί κιόλας. Πιο συγκεκριμένα, οι ναύλοι έχουν αυξηθεί, όπως αποτυπώνεται στο δείκτη που παρακολουθεί την πορεία της διακίνησης των εμπορευματοκιβωτίων στην Κίνα (China Containerized Freight Index -CCFI), κατά 6,9% την περίοδο Ιανουαρίου - Αυγούστου (έως τις 21 του μήνα)», σημειώνουν οι αναλυτές.
Παράλληλα, εκτός από τους ισχυρούς ναύλους στην αγορά, οι προοπτικές για τους όγκους των φορτίων φαίνονται τώρα λιγότερο «δραματικές», απ' ότι στο πρώτο μισό του έτους. «Κατά το τρίτο τρίμηνο καταγράφεται οριακή πτώση στους όγκους, της τάξεως του 1%. Αν παραμείνουν οι τωρινές συνθήκες, ενδέχεται οι όγκοι να ανέβουν κατά 2% το τέταρτο τρίμηνο» τονίζεται στην ανάλυση.
Μάλιστα, η Sea-Intelligence κάνει αναφορά στα οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών containerships, υπογραμμίζοντας πως όλα τα σενάρια υποδεικνύουν ένα κερδοφόρο 2020, πιθανότατα καλύτερο του 2019.
«Αυτές οι συνθήκες ισχυρών ναύλων και χαμηλού λειτουργικού κόστους έχουν αυξήσει μέχρι και 160% τα κέρδη των εταιρειών το πρώτο εξάμηνο του 2020. Αν η βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των μεγάλων εταιρειών, κατά το πρώτο εξάμηνο, είναι ενδεικτική και για τις υπόλοιπες, που δεν έχουν προβεί ακόμη σε ανακοινώσεις, κι αν διατηρηθεί το ανοδικό momentum, η βιομηχανία μπορεί να φτάσει σε κέρδη ύψους 15,4 δισ. δολαρίων το 2020. Αν από την άλλη, οι ναύλοι το τέταρτο τρίμηνο του 2020 γυρίσουν στα επίπεδα του αντίστοιχου τριμήνου του 2019, τα carriers αναμένεται να καταγράψουν συνδυασμένα κέρδη ύψους 10,7 δισ. δολαρίων. Τέλος, στο χειρότερο δυνατό σενάριο, κατά το οποίο θα διεξαγόταν ένας "πόλεμος" τιμών, τα κέρδη θα έφταναν τα 3,8 δισ. δολάρια. Ακόμη και με πτώση 5% στη διακίνηση φορτίων μεταξύ Οκτωβρίου και Δεκεμβρίου, οι liners θα κατέγραφαν υγιή κέρδη» εξηγούν οι αναλυτές.
Ωστόσο, αφήνουν ένα «παράθυρο» για τη συνέχεια: «Φυσικά αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες θα μπορούσαν να άρουν την αυστηρή πειθαρχία στη χωρητικότητα. Πρακτική, που, ενδεχομένως, θα επηρέαζε αρνητικά τους ναύλους».
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr