Σημειώνεται ότι οι ναύλοι ακολουθούν καθοδική πορεία από τα υψηλά που καταγράφηκαν το πρώτο τρίμηνο και τον Απρίλιο. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ναύλοι για VLCCs έχουν υποχωρήσει από τα 29.500 δολάρια την ημέρα στα τέλη Ιουλίου στα 17.000 δολάρια ημερησίως την περασμένη εβδομάδα. Ειδικότερα, με βάση στοιχεία από το ναυλομεσιτικό οίκο Gibson, οι μέσοι ημερήσιοι ναύλοι στη spot για τα VLCCs σε διαδρομή από τον Αραβικό Κόλπο μέχρι την Κίνα διαμορφώθηκαν σε 17.000 δολάρια (πτώση 1.000 δολαρίων εβδομαδιαίως), για suezmaxes από τη Δυτική Αφρική στη βρετανική ήπειρο στα 12.250 δολάρια (πτώση 2.500 δολαρίων εβδομαδιαίως) και για aframaxes από τη Βόρεια Θάλασσα στη βρετανική ήπειρο στα 8.750 δολάρια (άνοδος 2.250 δολαρίων εβδομαδιαίως).
Τι «βλέπουν» οι εταιρείες
Teekay Tankers
«Η μειωμένη παραγωγή πετρελαίου σε παγκόσμιο επίπεδο και η απόσυρση ορισμένων πλοίων από την πλωτή αποθήκευση έχουν αποδυναμώσει τους ναύλους στην αγορά των crude tankers από τον Μάιο του 2020 και έπειτα» επεσήμανε η Teekay Tankers, κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων δευτέρου τριμήνου.
Όπως σημείωσε, «στο δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, η παραγωγή αναμένεται να ενισχυθεί τόσο από τα μέλη του ΟΠΕΚ όσο και από τις χώρες που δε συμμετέχουν στην πετρελαϊκή συμμαχία. Ο ΟΠΕΚ+ θα αυξήσει κατά 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα την παραγωγή από τον Αύγουστο και έπειτα. Ωστόσο, αυτή η πρόσθετη παραγωγή δε συνεπάγεται επιπλέον εξαγωγικούς όγκους, καθώς η Σαουδική Αραβία έχει δεσμευτεί να τη διατηρήσει για εγχώρια χρήση, στη διάρκεια των θερινών μηνών, όταν η τοπική ζήτηση ενέργειας είναι υψηλότερη.
Επίσης, η παγκόσμια διακίνηση από τα διυλιστήρια εκτιμάται ότι θα ανέβει κατά περίπου 9 εκατ. βαρέλια την ημέρα ανάμεσα στο δεύτερο και το τέταρτο τρίμηνο του 2020, γεγονός που θα μπορούσε να αυξήσει τη ζήτηση του αργού. Παρότι ένα τμήμα αυτής της πρόσθετης παραγωγής μπορεί να προέλθει από την απομάκρυνση πετρελαίου από τα αποθέματα τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα, θα έπρεπε να περιμένουμε άνοδο της ζήτησης για tankers το δεύτερο μισό του έτους. Ωστόσο, σημειώνουμε ότι αυτή η πιθανή θετική τροπή ενδέχεται να αντισταθμιστεί από την επιστροφή στο εμπόριο πλοίων που βρίσκονταν σε κατάσταση πλωτής αποθήκευσης. Η ισορροπία ανάμεσα στην ανάκαμψη της ζήτησης για tankers και της αυξημένης προσφοράς του στόλου θα καθορίσει την πορεία των ναύλων στην αγορά. Συνολικά, αναμένουμε μία σχετικά αδύναμη αγορά στη διάρκεια του δευτέρου εξαμήνου, ειδικά αν αντιπαραθέσουμε το ισχυρό πρώτο εξάμηνο».
Αναφορικά με τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της αγοράς, τόνισε ότι «η εκτίμησή τους μοιάζει εξαιρετικά δύσκολη, λόγω των αβεβαιοτήτων για το ρυθμό και την ισχύ ανάκαμψης της ζήτησης για πετρέλαιο, ενώ σημαντικό ρόλο θα παίξει ο τρόπος αντιμετώπισης της εξάπλωσης της πανδημίας τους ερχόμενους μήνες. Ωστόσο, είναι ενθαρρυντικό ότι το βιβλίο παραγγελιών των tankers, ως ποσοστό του εν ενεργεία στόλου, βρίσκεται σε χαμηλό 24 ετών. Δεν έχουμε, προς το παρόν, δει ακόμη αρκετές διαλύσεις πλοίων στο έτος, αλλά μία περίοδος χαμηλών ναύλων θα μπορούσε να οδηγήσει σε πολλές αποχωρήσεις πλοίων από την αγορά το επόμενο διάστημα, κάτι που θα βοηθούσε στον περιορισμό της προσφοράς. Τέλος, οι παραγγελίες νέων tankers παραμένουν εξαιρετικά χαμηλά, και αναμένεται να διατηρηθούν ως έχουν στο κοντινό μέλλον. Σε γενικές γραμμές, περιμένουμε ήπια αύξηση του στόλου των tankers για τα επόμενα τουλάχιστον δύο χρόνια».
Euronav
«Η διακοπή της πλωτής αποθήκευσης είχε σχετικά μικρότερη επίδραση στην αγορά απ' ότι αναμενόταν, δείγμα ότι η επιστροφή πλοίων στο εμπόριο δε θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στους ναύλους, στη διάρκεια του δευτέρου εξαμήνου» ανέφερε από την πλευρά της η Euronav.
«Η αύξηση της παραγωγής από τον ΟΠΕΚ+ και η υλοποίηση της κινεζικής δέσμευσης για την αγορά 20-30 εκατ. βαρελιών αμερικανικού αργού, στο πλαίσιο της πρώτης φάσης της εμπορικής συμφωνίας ανάμεσα στις δύο χώρες, τροφοδοτούν τις προοπτικές ενισχυμένης ζήτησης για δεξαμενόπλοια. Ωστόσο, η επιδείνωση των σινοαμερικανικών σχέσεων σε πολιτικό επίπεδο και το θολό τοπίο για το αποτέλεσμα των εκλογών στις ΗΠΑ τον προσεχή Νοέμβριο περικόπτουν τις αισιόδοξες εκτιμήσεις» συμπλήρωσε.
Pyxis Tankers
Στην αγορά των product tankers, η Pyxis Tankers, συμφερόντων του εφοπλιστή Βαλέντιου Βαλέντη υπογράμμισε: «Αναμένουμε σημαντική μεταβλητότητα στη συνέχεια, λόγω των αβέβαιων συνθηκών που έχει δημιουργήσει η πανδημία. Ωστόσο, μακροπρόθεσμα, διατηρούμε θετικές προοπτικές για τον κλάδο. Το παγκόσμιο ΑΕΠ αναμένεται να επιστρέψει σε κανονικούς ρυθμούς και κατ' επέκταση να ενισχυθεί η ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές ενός ευρέος φάσματος προϊόντων πετρελαίου. Εν τω μεταξύ, η εικόνα της προσφοράς στην αγορά φαίνεται καλύτερη λόγω του γηράσκοντος παγκόσμιου στόλου, των περιορισμένων παραγγελιών νέων δεξαμενόπλοιων και των καθυστερήσεων στις παραδόσεις νεότευκτων».
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr