Τι είναι το καλάθι του νοικοκυριού
Πρακτικά είναι μια λίστα από βασικά αγαθά, που θα παραδίδεται από το Υπουργείο Ανάπτυξης σε κάθε σούπερ μάρκετ, προκειμένου να συγκρατούνται οι τιμές σε 50 κωδικούς προϊόντων και να μπορεί ο καταναλωτής παρά την ακρίβεια να μην τα στερηθεί.
*Προσοχή. Δεν μιλάμε για μείωση τιμών, αλλά το κάθε σούπερ μάρκετ θα έχει την υποχρέωση από τα 10 π.χ γάλατα που έχει να υποδεικνύει για το καλάθι ένα με τη χαμηλότερη τιμή και να το διατηρεί σε αυτή την τιμή για μία εβδομάδα, ανάλογα και με την κοστολόγηση που κάνει.
Για ποιες επιχειρήσεις ισχύει το καλάθι του νοικοκυριού
Υποχρέωση να εφαρμόζουν το εν λόγω μέτρο έχουν όλες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ που είχαν τζίρο πάνω από 90 εκατομμύρια. Για όσες είχαν μικρότερο του 90 είναι προαιρετικό.
*Π.χ το μίνι μάρκετ της γειτονιάς δεν έχει την υποχρέωση να εφαρμόσει το καλάθι του νοικοκυριού.
Πώς θα γνωρίζει ο καταναλωτής ποια είναι τα προϊόντα που ανήκουν κάθε εβδομάδα στο καλάθι
Σύμφωνα με την τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή, η επιχείρηση έχει την υποχρέωση να γνωστοποιεί τα προϊόντα που ανήκουν στο καλάθι με κάθε δυνατό τρόπο. Π.χ φυλλάδια προσφορών, σήμανση πάνω στα προϊόντα ή στο χώρο που βρίσκονται.
Π.χ οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα μπορούσαν να έχουν ένα χώρο σε κάθε κατάστημα όπου θα υπάρχουν συγκεντρωμένα προϊόντα που ανήκουν στο καλάθι
Ενδεικτικά μια λίστα με τα προϊόντα που ανήκουν στο καλάθι
Η συγκεκριμένη λίστα είχε δημοσιευτεί στα μέσα Οκτωβρίου, ωστόσο όπως προαναφέρθηκε θα επανεξετάζεται κάθε εβδομάδα
- PYZI
- Ρύζι τύπου «Καρολίνα» μακρύκοκκο
- ΨΩΜΙ
- Ψωμί για τοστ
- Ψωμί φραντζόλα
- Φρυγανιές
- ΖΥΜΑΡΙΚΑ
- Μακαρόνια Νο 6
- XOIPINO
- Συσκευασμένα
- ΠΟΥΛΕΡΙΚΑ
- Συσκευασμένα
- ΑΛΛΑΝΤΙΚΑ
- Γαλοπούλα ή/και πάριζα
- ΨAPIA KATEΨΥΓΜΕΝΑ
- Ένα τουλάχιστον προϊόν
- ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΠΛΗΡΕΣ
- Γάλα φρέσκο πλήρες
- ΓΑΛΑ ΝΩΠΟ ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΑ ΛΙΠΑΡΑ
- Γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά <2%
- ΓΑΛΑ ΔΙΑΤΗΡΗΜΕΝΟ
- Γάλα εβαπορέ
- ΓIAOYPTΙ
- Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
- Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις (Χαμηλά λιπαρά <2%)
- TYPIA
- Φέτα
- Γκούντα
- Τυρί με Χαμηλά Λιπαρά
- ΑΛΛΑ ΕΙΔΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
- Χυμός τομάτας διατηρημένος
- AYΓA
- Κλωβοστοιχίας και Αχυρώνα
- ΜΑΡΓΑΡΙΝΗ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΦΥΤΙΚΑ ΛΙΠΗ
- Μαργαρίνες
- ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ
- Παρθένο ελαιόλαδο
- ΑΛΛΑ ΒΡΩΣΙΜΑ ΕΛΑΙΑ
- Ηλιέλαιο
- ΛAXANIKA KATEΨΥΓΜΕΝΑ
- Τουλάχιστον ένα, από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια κατεψυγμένα
- ZAXAPH
- Λευκή ζάχαρη
- ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΤΡΟΦΕΣ
- Παιδικές τροφές (φόρμουλα μωρών)
- Παιδικές τροφές (γάλα βρεφικής ηλικίας)
- ΚΑΦΕΣ
- Ελληνικός καφές
- Στιγμιαίος καφές
- Γαλλικός καφές
22 ΤΣΑΪ-ΧΑΜΟΜΗΛΙ
- Τσάι ή Χαμομήλι
- KAKAO ΚΑΙ ΣΟΚΟΛΑΤΑ ΣΕ ΣΚΟΝΗ
- Κακάο σε σκόνη
- ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ ΝΕΡΟ (ΜΕΤΑΛΛΙΚΟ)
- Εμφιαλωμένο μεταλλικό νερό (500 ml ή 1lt)
- ΧΥΜΟΙ ΦΡΟΥΤΩΝ
- Χυμός πορτοκάλι
26 ΕΙΔΗ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ
- Απολυμαντικά χεριών και αντισηπτικά
- Απορρυπαντικά πλυντηρίου (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες)
- Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμό επιφανειών – χλωρίνες
- Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
- Χαρτί κουζίνας
- ΕΙΔΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ
- Οδοντόκρεμες
- Χαρτί υγείας
- Σερβιέτες
- Ταμπόν
- Σαμπουάν
- Σαπούνια σε στερεή κατάσταση
- Πάνες ακράτειας
- ΕΙΔΗ ΓΙΑ ΜΩΡΑ
- Πάνες για μωρά
- Είδη ατομικής υγιεινής για μωρά (μωρομάντηλα)
- Είδη ατομικής υγιεινής για μωρά (σαμπουάν)
- ΤΡΟΦΕΣ ΓΙΑ ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΑ ΖΩΑ
- Τροφή για σκύλους
- Τροφή για γάτες
- ΑΝΑΨΥΚΤΙΚΑ
- Ένα τουλάχιστον είδος αναψυκτικού
*Άρα από τα παραπάνω προϊόντα, τα σούπερ μάρκετ με τζίρο άνω των 90 εκατομμυρίων υποχρεούνται να υποδεικνύουν από μία μάρκα που θα διατηρούν σε σταθερή τιμή, που θα είναι η χαμηλότερη από όλες τις άλλες.
Τι ισχύει σε περίπτωση μη εφαρμογής
Όπως αναφέρεται και στην τροπολογία, σε περίπτωση που επιχείρηση αρνηθεί να το εφαρμόσει ή καθυστερήσει έστω και μια μέρα να στείλει τη λίστα θα τιμωρείται με πρόστιμο 5.000 ευρώ.
*Προς το παρόν δε διευκρινίζεται αν και ο καταναλωτής θα έχει τη δυνατότητα να καταγγείλει μέσω κάποιας πλατφόρμας ελλείψεις ή μη εφαρμογή του μέτρου.
Συνοψίζοντας: To καλάθι του νοικοκυριού είναι ένα μέτρο συγκράτησης των τιμών κάποιων βασικών αγαθών στα σούπερ μάρκετ προκειμένου να μπορεί ο καταναλωτής παρά την ακρίβεια να έχει κάποια βασικά προϊόντα στο σπίτι του.
Αυτό θα αλλάζει κάθε εβδομάδα και θα δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να γνωρίζει π. χ ποιο είναι το πιο φτηνό γάλα, αυγά, σαμπουάν της κάθε επιχείρησης, που δεν θα δει αλλαγές για μία εβδομάδα. Το μέτρο μπαίνει σε ισχύ από τις 2 Νοεμβρίου μέχρι τις 31 Μαρτίου.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr