Δυσπρόσιτο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο παραμένει το ψηφιακό κράτος για τους πολίτες, καθώς σήμερα μόλις τέσσερις στους δέκα Ευρωπαίους κάνουν χρήση online δημόσιων υπηρεσιών, σύμφωνα με ανάλυση της McKinsey. Μάλιστα ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό, 13%, των Ευρωπαίων πολιτών, που έχουν κάνει χρήση ηλεκτρονικών υπηρεσιών του Δημοσίου θα προτιμούσε την επόμενη φορά να χρησιμοποιήσει κάποιο άλλο ψηφιακό κανάλι, αφού δεν έμεινε ικανοποιημένο από τις υπηρεσίες, στις οποίες είχε πρόσβαση.
Η ανάλυση της εταιρείας διαπιστώνει την ύπαρξη ψηφιακού χάσματος στην ΕΕ, σχολιάζοντας ότι, ενώ αρκετές χώρες έχουν αναπτύξει λειτουργικές πλατφόρμες για τους πολίτες, πολλές δυσκολεύονται να εγκαταστήσουν εύχρηστα και λειτουργικά συστήματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Σε αντίθεση με το Δημόσιο, οι επιχειρήσεις ανά την Ευρώπη, σύμφωνα με την ανάλυση της McKinsey, αξιοποιούν σε μεγαλύτερο βαθμό τις νέες τεχνολογίες για τον εταιρικό τους μετασχηματισμό και πιέζουν ώστε και οι δημόσιες υπηρεσίες να επιταχύνουν τον ψηφιακό βηματισμό τους.
Η McKinsey αναφέρει στην ανάλυσή της το παράδειγμα της Γερμανίας, όπου οι αρμόδιες Αρχές εκτιμούν ότι θα πρέπει να δαπανήσει κεφάλαια της τάξης των €690 εκατ., προκειμένου να αποκτήσει μια ενιαία ψηφιακή στρατηγική. Υπογραμμίζουν δε ότι αυτή η επένδυση θα εξοικονομούσε στο γερμανικό Δημόσιο κεφάλαια €930 εκατ. ετησίως.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα χώρας, που έχει διανύσει μεγάλο δρόμο προς την ψηφιοποίηση του Δημοσίου, είναι η Αυστρία. Η χώρα δημιούργησε, στο πλαίσιο της υλοποίησης της ψηφιακής της στρατηγικής, ειδική κυβερνητική θέση chief information officer (CIO), ο οποίος αναφέρεται απευθείας στον Καγκελάριο και τον αντι-καγκελάριο της χώρας.
Παραδείγματα
Η ανάλυση της McKinsey αναφέρεται και στο ιταλικό παράδειγμα, καθώς σήμερα η Ιταλία βρίσκεται στο στάδιο της ενοποίησης όλων των ψηφιακών υπηρεσιών του Δημοσίου κάτω από μια ενιαία πλατφόρμα. Με δεδομένο ότι η συγκεκριμένη πλατφόρμα e-government θα περιλαμβάνει ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες, οι πολίτες θα κάνουν χρήση της μέσω ενός μοναδικού κωδικού πρόσβασης.
Παράδειγμα χώρας, που έχει επενδύσει τα μέγιστα την ψηφιακή της στρατηγική είναι η Εσθονία, όπου οι πολίτες κάνουν χρήση των ηλεκτρονικών δημόσιων υπηρεσιών, υπογράφοντας μια νομικά δεσμευτική σύμβαση απευθείας σύνδεσης με τις δημόσιες ψηφιακές πλατφόρμες. Έτσι μπορούν να υποβάλλουν φορολογική δήλωση σε μόλις πέντε λεπτά και να ψηφίζουν online στις εθνικές εκλογές.
Η McKinsey υπογραμμίζει ότι η ψηφιακή στρατηγική της κάθε χώρας θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη της τις ιδιαίτερες απαιτήσεις των πολιτών. Αναφέρει δε ως παράδειγμα ότι, ενώ το 43% των Ευρωπαίων πολιτών θα ήθελε να έχει τη δυνατότητα να ψάχνει για δουλειά online, μόνο το 2% θα επιθυμούσε να λαμβάνει συμβουλευτική για ανέργους μέσω του Internet.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr