Ενόψει της SMM, της μεγαλύτερης ναυτιλιακής έκθεσης στον κόσμο, η DNV δημοσίευσε την τελευταία έκθεση “Maritime Forecast to 2050”, μια δημοσίευση 72 σελίδων που βρίσκεται πλέον στην όγδοη έκδοσή της.
Η έκθεση παρέχει μια επικαιροποιημένη προοπτική σχετικά με τους κανονισμούς, τις κινητήριες δυνάμεις, τις τεχνολογίες και τα καύσιμα που απαιτούνται για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τον άνθρακα, συμπεριλαμβανομένων τεσσάρων σεναρίων που διερευνούν τις συνθήκες που θα μπορούσαν να επιταχύνουν την υιοθέτηση συγκεκριμένων καυσίμων και τεχνολογιών μέχρι το 2050.
Η μελέτη υπογραμμίζει ότι ανεξάρτητα από την κατεύθυνση που θα πάρει η βιομηχανία για την απαλλαγή της από τον άνθρακα, αυτή θα έχει σημαντικό κόστος. Τα τέσσερα σενάρια προβλέπουν τις αυξήσεις κόστους ανά μεταφορικό έργο- με τις εκτιμήσεις να κυμαίνονται στο 69-75% για τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, στο 70-86% για τα δεξαμενόπλοια και στο 91-112% για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
«Οι πιο πρόσφατες αναλύσεις μας δείχνουν ότι η απεξάρτηση της ναυτιλίας από τον άνθρακα θα μπορούσε να διπλασιάσει το κόστος της μεταφοράς εμπορευμάτων με εμπορευματοκιβώτια», δήλωσε ο Eirik Ovrum, κύριος συγγραφέας του “Maritime Forecast to 2050”. «Σε τελική ανάλυση, το αυξανόμενο κόστος των θαλάσσιων μεταφορών θα πρέπει να μετακυλιστεί στην αλυσίδα αξίας και η αγορά παρατηρεί ήδη τάσεις μετατόπισης του κόστους αυτού στους τελικούς χρήστες».
Ολόκληρη η αλυσίδα εφοδιασμού της ναυτιλίας έχει συζητήσει, σε εκδηλώσεις, σε όλον τον κόσμο, σχετικά με το ποιος θα πληρώσει το κόστος της απεξάρτησης από τον άνθρακα.
Στην TPM, την κορυφαία εκδήλωση για τη ναυτιλία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πέρυσι, ο Jeremy Nixon, διευθύνων σύμβουλος της ιαπωνικής Ocean Network Express (ONE), δήλωσε ότι το κόστος των καυσίμων για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ανέρχεται σε περίπου 1.000 δολάρια ανά feu. «Αυτό είναι περίπου το κόστος της χρήσης καυσίμων με άνθρακα. Τα νέα καύσιμα θα είναι δύο ή τρεις φορές πιο ακριβά. Έτσι, πιθανότατα το μελλοντικό κόστος των καυσίμων για τη μετακίνηση ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδών να είναι 2.000-3.000 δολάρια», σημείωσε.
Στη φετινή Geneva Dry, την κορυφαία παγκόσμια εκδήλωση για τη ναυτιλία μεταφοράς εμπορευμάτων, ο Eman Abdalla, διευθυντής παγκόσμιων δραστηριοτήτων του αγροτικού κολοσσού Cargill, ερωτηθείς σχετικά με το θέμα του ποιος θα πληρώσει, δήλωσε στους συνέδρους: «Θα πω συλλογικά, ότι όλοι θα πληρώσουμε, αλλά όλοι γνωρίζουμε ότι το κόστος θα μεταφερθεί σε όλη την αλυσίδα αξίας, μέχρι τον τελικό καταναλωτή», είπε και πρόσθεσε: «Αν κοιτάξουμε τα παπούτσια Nike, για παράδειγμα, αν ένα ζευγάρι Nike μεταφέρεται με πράσινα καύσιμα, το πρόσθετο κόστος θα είναι 0,46 δολάρια. Για ένα ζευγάρι παπούτσια, δεν νομίζω ότι θα σκεφτεί κανείς διπλά αυτό το πρόσθετο ασφάλιστρο. Αλλά τελικά, στο τέλος, πρόκειται για μια συλλογική ευθύνη».
Μια πιο κοντινή χρονική στιγμή που πρέπει να προσέξει η ναυτιλία είναι το 2030 - το έτος που ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) έχει ορίσει ως προθεσμία για τη μείωση των εκπομπών της ναυτιλίας κατά 20%, κάτι που δεν θα είναι εφικτό μόνο με το κυνήγι των πράσινων καυσίμων, προειδοποιεί η DNV.
Για να επιτευχθούν οι στόχοι του ΙΜΟ για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, το 2030, η ναυτιλία θα χρειαστεί μεταξύ 7 και 48 εκατ. τόνους καυσίμων με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα, προβλέπει η DNV. Ωστόσο, με την παγκόσμια διατομεακή παραγωγή ουδέτερων ως προς τον άνθρακα καυσίμων που αναμένεται να φθάσει μόνο τους 44 με 63 εκατ. τόνους μέχρι το 2030, θα είναι σχεδόν αδύνατο για τη ναυτιλία να εξασφαλίσει το απαιτούμενο μερίδιο, τονίζει η DNV.
Τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε την πρότασή της για έναν στόχο για το 2040, καθορίζοντας την πορεία για να καταστεί η Ευρωπαϊκή Ένωση κλιματικά ουδέτερη έως το 2050, με τη ναυτιλία να δείχνει την πράσινη πορεία της και μια αξιοσημείωτη σύγκλιση με την παγκόσμια ρυθμιστική αρχή του κλάδου, τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).
Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για τη δέσμευση της Επιτροπής να αντιμετωπίσει «τα εμπόδια για την ανάπτυξη καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών καυσίμων και των προηγμένων βιοκαυσίμων» στη ναυτιλία και να δώσει στον τομέα «πρόσβαση, κατά προτεραιότητα, σε αυτά τα καύσιμα, έναντι των τομέων που έχουν πρόσβαση σε άλλες λύσεις απαλλαγής από τον άνθρακα».
Η Επιτροπή αναγνώρισε ότι το αυξημένο κόστος των βιώσιμων καυσίμων αποτελεί βασικό παράγοντα για την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας και δεσμεύτηκε να εξετάσει ρυθμιστικά μέτρα για την προώθηση της παραγωγής τους.
«Είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε μια τόσο ισχυρή δέσμευση να δοθεί στη ναυτιλία, κατά προτεραιότητα, πρόσβαση σε καύσιμα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, όπως τα προηγμένα βιοκαύσιμα και τα ηλεκτρονικά καύσιμα. Το χάσμα των τιμών είναι τεράστιο, καθώς το κόστος των βιώσιμων καυσίμων μπορεί να είναι τέσσερις φορές υψηλότερο σε σύγκριση με τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται σήμερα στη ναυτιλία», σχολίασε ο Σωτήρης Ράπτης, γενικός γραμματέας της Ένωσης Εφοπλιστών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας (ECSA).
Παρουσιάζοντας τις ναυτιλιακές προβλέψεις έως το 2050, ο Knut Ørbeck-Nilssen, διευθύνων σύμβουλος της DNV Maritime, δήλωσε: «Ενώ, επί του παρόντος, παρακολουθούμε μια επιβράδυνση της απεξάρτησης από τις εκπομπές άνθρακα στη ναυτιλία, εισερχόμαστε σε μια εποχή πρωτοφανούς τεχνολογικής εξέλιξης που θα οδηγήσει στην πρόοδο.
Με την έλλειψη ουδέτερων καυσίμων (όσον αφορά τις εκπομπές άνθρακα), η έξυπνη λήψη αποφάσεων και οι στρατηγικές επενδύσεις, σήμερα, είναι ζωτικής σημασίας για να τεθούν τα θεμέλια για μελλοντικές μειώσεις των εκπομπών. Η προτεραιοποίηση της ενεργειακής απόδοσης, η αξιοποίηση τεχνολογικών λύσεων και η υιοθέτηση της ψηφιοποίησης αποτελούν βασικά βήματα προς τη μείωση της πρόσθετης επιβάρυνσης του κόστους και την επίτευξη των στόχων μας για την απαλλαγή από τον άνθρακα.»
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr