Βαθαίνει η κρίση έλλειψης containers
Η εφοδιαστική βίωνε ήδη, προ Σουέζ, μία άνευ προηγουμένου κρίση ελλείψεων εξοπλισμού και containers, λόγω της αμείωτης παραγωγής στα εργοστάσια της Ασίας και δη της Κίνας, της «έκρηξης» της καταναλωτικής ζήτησης και της μεγάλης συμφόρησης σε πολλά λιμάνια διεθνώς.
Κρίσιμος, επομένως, είναι ο χρόνος επανέναρξης των διελεύσεων. «Δύο εβδομάδες θα μπορούσαν να εγκλωβίσουν περίπου το ένα τέταρτο των containers, τα οποία θα έφταναν υπό κανονικές συνθήκες στα ευρωπαϊκά λιμάνια» αναφέρει ο CEO της xChange μίας ναυτιλιακής συμβουλευτικής εταιρείας στο Αμβούργο, κ. Christian Roeloffs. «Δεδομένης της έλλειψης containers, το περιστατικό αυξάνει το χρόνο παράδοσης των πλοίων» συμπληρώνει.
Σύμφωνα με την Sea-Intelligence, μία ερευνητική εταιρεία, με έδρα την Κοπεγχάγη, τα τρία τέταρτα των containerships που ταξίδεψαν από την Ασία στην Ευρώπη το Φεβρουάριο, έφτασαν με καθυστέρηση. Λίγες ημέρες μόνο «διαταραχών» στο Σουέζ, θα επιδείνωναν αυτήν την κατάσταση, σημειώνουν οι αναλυτές της.
Μεγάλες καθυστερήσεις
Ήδη αρκετά πλοία αλλάζουν διαδρομές και μεταβαίνουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος, προκειμένου να αποφύγουν τις «ουρές» στο Σουέζ. Ωστόσο, όπως λέει στο Reporter ο Commercial Manager / Chartering, Sale & Purchase της Danaos Shipping, κ. Φίλιππος Προκοπάκης μία τέτοια επιλογή «επιφέρει καθυστερήσεις τουλάχιστον 20 ημερών, με τις ίδιες προγραμματισμένες ταχύτητες των πλοίων των τακτικών γραμμών», ενώ προσθέτει περίπου 26.000 δολάρια ημερησίως σε κόστος καυσίμων.
Φυσικά αυτή η κατάσταση επηρεάζει και τα ελληνικά λιμάνια. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις του Προέδρου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, κ. Βασίλη Κορκίδη, «η προσάραξη του πλοίου δημιουργεί καθυστέρηση δύο εβδομάδων στις αφίξεις στον Πειραιά και στα άλλα λιμάνια της Μεσογείου», ενώ ο χρόνος παράδοσης των εμπορευμάτων επιβαρύνεται κατά επιπλέον τρεις έως και τέσσερις εβδομάδες.
Ελλείψεις σε ράφια, αυξήσεις στις τιμές
Την επίδραση του ατυχούς συμβάντος στην εφοδιαστική αλυσίδα και κατ' επέκταση στους καταναλωτές εξηγεί στο Reporter ο Επίκουρος Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (EEL), Δρ. Βασίλης Ζεϊμπέκης. Όπως λέει, «υπό κανονικές συνθήκες, τα λιμάνια της Ευρώπης υποδέχονται περίπου 50.000 εμπορευματοκιβώτια καθημερινά, τα οποία προέρχονται από καράβια που έχουν διασχίσει τη Διώρυγα του Σουέζ. Μέρος αυτών των ροών περνάει και από ελληνικά λιμάνια, με τελικό προορισμό κυρίως το λιμάνι του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Πολλά καράβια έχουν ήδη αποφασίσει να ταξιδέψουν γύρω από την Αφρική με στόχο να φτάσουν στα ευρωπαϊκά λιμάνια μέσω Γιβραλτάρ. Μόλις, λοιπόν, ανοίξει εκ νέου η Διώρυγα, τα λιμάνια δε θα έχουν τη δυνατότητα να διαχειριστούν βέλτιστα τον μεγάλο αριθμό εμπορευματοκιβωτίων
«Οι παραπάνω καθυστερήσεις στη μεταφορά των εμπορευματοκιβωτίων» συνεχίζει ο Δρ. Ζεϊμπέκης «σημαίνουν αυτόματα και αναταραχή στις αλυσίδες εφοδιασμού σε όλον τον κόσμο. Από τις πιθανές ελλείψεις που θα υπάρξουν στα ράφια, αναμένεται να δούμε αυξήσεις στις τιμές σε αγαθά, καθώς επίσης και αυξήσεις στις τιμές του πετρελαίου. Παράλληλα, θα υπάρξει άνοδος στο μεταφορικό κόστος και στο χρόνο μεταφοράς των αγαθών. Ακόμα και αύριο να άνοιγε η Διώρυγα του Σουέζ θα προκαλούσε καθυστερήσεις μηνών στις αφίξεις και στη διαχείριση των καραβιών. Η κατάσταση είναι αρκετά πολύπλοκη και σίγουρα όσο καθυστερεί η ομαλοποίηση της κίνησης στη Διώρυγα τόσο τα προβλήματα στις εμπορευματικές ροές θα αυξάνουν».
Που πρέπει να εστιάσουν οι επιχειρήσεις της εφοδιαστικής
Μία σημαντική παράμετρο για το μέλλον της εφοδιαστικής, με αφορμή το «μπλόκο» στο Σουέζ, θέτει από την πλευρά του, μιλώντας στο Reporter, ο Ιδρυτής και Managing Director της Cargo 360°, κ. Μιχάλης Γαλιατσάτος. Ειδικότερα, τονίζει ότι «δεν πρέπει να σταθούμε τόσο στα προβλήματα που θα προκύψουν, τα οποία φαίνονται ήδη στην αγορά, όπως η αύξηση των ναύλων (οι οποίοι ήδη είναι πολύ ψηλά), η άνοδος της τιμής του πετρελαίου και οι μεγάλες καθυστερήσεις», αλλά «πρέπει να δώσουμε έμφαση στο πόσο εξαρτώμενες είναι οι κοινωνίες και οι οικονομίες από τις εφοδιαστικές αλυσίδες, στην ικανότητα των επιχειρήσεων να προβλέπουν τις ανάγκες για προμήθειες προϊόντων, ώστε να μην παρατηρούνται ελλείψεις, καθώς και στη μετατόπιση του κόστους από το μεταφορικό "της τελευταίας στιγμής", στην αποθήκευση των προϊόντων, τα οποία θα παραγγέλνουν έγκαιρα. Οι κίνδυνοι του μέλλοντος για τις επιχειρήσεις μας, προέρχονται πλέον από την κλιματική αλλαγή, από αναπάντεχα γεγονότα όπως πανδημίες σαν αυτή που ζούμε, διάφορα "ατυχήματα", αλλά και οργανωμένες επιθέσεις κυβερνοτρομοκρατών ή κανονικών τρομοκρατών».
Ο «βαρύς» λογαριασμός και οι αποζημιώσεις
Σημειώνεται, τέλος, ότι το περιστατικό στο Σουέζ θα μπορούσε να κοστίσει από 6 δισ. έως 10 δισ. δολάρια στο παγκόσμιο εμπόριο, σύμφωνα με τη γερμανική ασφαλιστική εταιρεία Allianz. Φυσικά το μεγάλο θέμα είναι και οι αποζημιώσεις που θα προκύψουν. Ναυτασφαλιστικές πηγές έχουν επισημάνει στο Reporter ότι οι κανόνες πλοήγησης του Καναλιού επιβαρύνουν τον ιδιοκτήτη του πλοίου για την αποζημίωση τρίτων (P+Ι: καλύψεις υποχρεώσεων έναντι τρίτων). Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η ιδιοκτήτρια του Ever Given, ιαπωνικών συμφερόντων, Shoei Kisen, θα βρεθεί αντιμέτωπη με αξιώσεις άνω των 3 δισ. δολαρίων.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr