Σύμφωνα με πληροφορίες του Reporter, αφενός το τίμημα που έχει τεθεί από την ΕΤΑΔ, στα 55 εκατ. ευρώ, και αφετέρου ο άγονος διαγωνισμός για την άλλη μισή έκταση (περίπου 350 στρέμματα) των Ναυπηγείων δε δίνουν πιθανότητες επιτυχίας στο εγχείρημα. Άλλωστε, οι δύο εκτάσεις είναι αλληλοσυνδεόμενες και ο νικητής του ενός διαγωνισμού παίρνει προβάδισμα και για το δεύτερο.
Υπενθυμίζεται ότι στον πλειοδοτικό διαγωνισμό για τα περιουσιακά στοιχεία της Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ (ΕΝΑΕ), συμμετείχαν η Pyletech Shipyards (όμιλος North Star), συμφερόντων του εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου, με προσφορά 15,1 εκατ. ευρώ και η ONEX Shipyards, συμφερόντων του Πάνου Ξενοκώστα, η οποία κατέθεσε συμβολική προσφορά (1 εκατ. ευρώ). Όπως μεταφέρεται στο Reporter από πηγές κοντά στις διαδικασίες, αμφότεροι θα απέχουν από το διαγωνισμό της ΕΤΑΔ, ενώ θεωρείται απίθανη και η συμμετοχή κάποιου διεθνούς ομίλου.
Οι σκέψεις των επενδυτών
Από τη μία, η πλευρά Πριόβολου θεωρεί το τίμημα αρκετά υψηλό και ταυτόχρονα αναμένει τις εξελίξεις για το οικόπεδο της ΕΝΑΕ, το οποίο ελκύει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, βάσει των υποδομών που διαθέτει. Σε κάθε περίπτωση, η Pyletech, όπως σημειώνουν αρμόδιες πηγές, δηλώνει παρούσα για την επόμενη ημέρα των Ναυπηγείων, επιδιώκοντας να αναπτύξει το σύνολο της έκτασης.
Από την άλλη, η ONEX έχει εστιάσει την προσοχή της στην εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, «τρέχει» αυτά στη Σύρο και έχει θέσει σε δεύτερη μοίρα το Σκαραμαγκά. Ο ελληνοαμερικανικός Όμιλος έχει επισημάνει ότι οι διευκρινίσεις που έχουν δοθεί δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις του επιχειρηματικού του πλάνου, αλλά προσθέτει ότι με διαφορετικούς όρους και διαδικασίες, θα διεκδικήσει τον έλεγχο του Σκαραμαγκά.
Τι γίνεται με το οικόπεδο της ΕΝΑΕ
Μετά την απόρριψη της προσφοράς της πλευράς Πριόβολου, ο ειδικός διαχειριστής των Ναυπηγείων προετοιμάζει, σε συνεργασία με την κυβέρνηση, το δεύτερο διαγωνισμό, σύμφωνα με την προβλεπόμενη προπτωχευτική διαδικασία. Η κυβέρνηση τηρεί «σιγή ιχθύος» για το τι μέλλει γενέσθαι, ενώ δεν έχει σχολιάσει ακόμη επίσημα την αποτυχία του πρώτου διαγωνισμού. «Υπάρχουν συζητήσεις για πιθανές τροποποιήσεις, αλλά δεν έχει ληφθεί απόφαση ακόμα» υπογραμμίζουν στο Reporter πηγές με γνώση του θέματος. Οι τελικές αποφάσεις θα κρίνουν και το επενδυτικό ενδιαφέρον και κατ' επέκταση την τύχη των Ναυπηγείων.
Οι υποδομές των δύο εκτάσεων
Στην έκταση της ΕΝΑΕ περιλαμβάνονται βιοτεχνικές και βιομηχανικές εγκαταστάσεις, η δεξαμενή 4, η ναυπηγική κλίνη, στην οποία περικλείεται το σύνολο του μηχανικού, ηλεκτρονικού και σωληνουργικού εξοπλισμού, οι προβλήτες 1 και 2, μηχανήματα, οχήματα, ο πλωτός γερανός «ΓΟΛΙΑΘ» και άλλες κτηριακές εγκαταστάσεις. Σημειώνεται ότι οι περισσότερες υποδομές είναι υποβαθμισμένες και θα απαιτηθούν σημαντικές επενδύσεις για την αναβάθμισή τους.
Το ακίνητο της ΕΤΑΔ περιλαμβάνει:
- Τη δεξαμενή 5, η οποία είναι και από τις μεγαλύτερες αυτού του είδους στη Μεσόγειο, με χωρητικότητά 500.000 τόνων, αλλά απαιτεί επενδυτικό κεφάλαιο για να «αναγεννηθεί»
- Το τμήμα λιμενικής εγκατάστασης προβλήτας 4 με μεγάλα βάθη, ανοιχτό μέτωπο, με πρόσβαση για μεγάλα σκάφη από τον Σαρωνικό κόλπο και το Στενό του Ναυστάθμου και τον Δίαυλο του Πόρου.
Στο συγκεκριμένο οικόπεδο είναι εγκατεστημένο και κέντρο φιλοξενίας προσφύγων, το οποίο εκτιμάται ότι θα έχει απομακρυνθεί πριν την παράδοση του ακινήτου στον ανάδοχο.
Οι εργαζόμενοι
Με πρόσφατη ανακοίνωσή του το Σωματείο Εργαζομένων «Τρίαινα» ζητά τη διασφάλιση των θέσεων και των συμβάσεων εργασίας στην επόμενη ημέρα των Ναυπηγείων. Οι εργαζόμενοι επικαλούνται απάντηση της Κομισιόν στον ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστα Αρβανίτη και αιτούνται στη νέα προκήρυξη για πώληση να «περιλαμβάνεται ρητός όρος ότι οι συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου των εργαζομένων στα Ναυπηγεία, μεταφέρονται χωρίς διακοπή στο νέο φορέα». Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, οι συμβάσεις εργασίας δεν αποτελούν αντικείμενο της μεταβίβασης του ενεργητικού και δε μεταβιβάζονται αυτοδίκαια στο νέο επενδυτή. Αντιθέτως, ανήκουν στο παθητικό της εταιρείας».
Στην ανακοίνωση του σωματείου, υπογραμμίζεται, ακόμη, ότι το σύνολο των οφειλομένων από την εταιρεία μέχρι σήμερα, μαζί με τις οφειλές προς τους εργαζόμενους της πρώην διεύθυνσης τροχαίου υλικού και τις αποζημιώσεις όλων όσων έχουν ήδη αποχωρήσει, υπερβαίνει τα 180 εκατομμύρια ευρώ.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr