Ενδεικτική του volatility της αγοράς είναι η πορεία των ναύλων στα capesizes μέσα στον Οκτώβριο. Πιο συγκεκριμένα, την Τρίτη 6 Οκτωβρίου, οι μέσοι ημερήσιοι ναύλοι «εκτοξεύτηκαν» στα 34.896 δολάρια για να υποχωρήσουν την Παρασκευή 23 του μήνα στα 18.749 δολάρια. Ο αντίστοιχος δείκτης της αγοράς, Baltic Capesize Index (ΒCI) διολίσθησε, κατά το ίδιο διάστημα, από τις 4.208 μονάδες στις 2.261 μονάδες. Την Παρασκευή, ο δείκτης σημείωσε μικρά ημερήσια κέρδη, κλείνοντας, ωστόσο, με εβδομαδιαίες απώλειες άνω του 6%.
Ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, Baltic Dry Index (BDI) κινήθηκε ψηλότερα κατά 14 μονάδες ή 1%, στη συνεδρίαση της Παρασκευής, φτάνοντας τις 1.415 μονάδες. Σε επίπεδο εβδομάδας, όμως, έπεσε κατά 4,2%, συμπληρώνοντας τρεις διαδοχικές αρνητικές εβδομάδες.
Με πτωτικό τέμπο κινήθηκαν την περασμένη εβδομάδα οι μέσοι ημερήσιοι ναύλοι και των μικρότερων πλοίων. Στα panamaxes, υποχώρησαν στα 10.133 δολάρια, στα supramaxes στα 10.696 δολάρια και στα πλοία τύπου handysize στα 10.748 δολάρια.
Αιτία της μειωμένης δραστηριότητας του τελευταίου διαστήματος είναι οι εντάσεις ανάμεσα σε Κίνα και Αυστραλία. Ειδικότερα, η κινεζική κυβέρνηση περιόρισε τις εισαγωγές άνθρακα από την Αυστραλία, μετά τις αιχμές της τελευταίας για την προέλευση και την εξάπλωση της πανδημίας, αλλά και την απόφαση να απαγορευτεί η πρόσβαση της Huawei στο δίκτυο 5G.
Ευοίωνες προοπτικές
Οδηγός της αγοράς είναι η Κίνα, καθώς αποτελεί τον κορυφαίο εισαγωγέα εμπορευμάτων. Η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη αναπτύχθηκε σε ετήσια βάση κατά 4,9% το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Η ασιατική χώρα καταγράφει ανάκαμψη σε σχήμα «V», επιστρέφοντας σε προ πανδημία επίπεδα, γρηγορότερα απ' ότι ανέμενε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Η κινεζική ανάπτυξη επιδρά, επομένως, θετικά στις τιμές των εμπορευμάτων, στηρίζοντας συνολικά τους ναύλους στο ξηρό φορτίο. Σημειώνεται ότι το Σεπτέμβριο, οι κινεζικές εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 13,2% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019, οδηγώντας σε εκτιμήσεις για υψηλότερους ναύλους το επόμενο έτος.
Την ίδια ώρα οι βραζιλιάνικες εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος ανεβάζουν ρυθμό. Σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Banchero Costa, το τρίτο τρίμηνο του 2020, η Βραζιλία εξήγαγε 95,9 εκατ. τόνους σιδηρομεταλλεύματος, σε μία αύξηση της τάξεως του 23,1% από το δεύτερο τρίμηνο και 0,2% από το τρίτο τρίμηνο του 2019. Η Κίνα ήταν ο νο 1 προορισμός των βραζιλιάνικων εξαγωγών, καταλαμβάνοντας, κατά τους πρώτους οκτώ μήνες του έτους, το 66,9% αυτών. Μάλιστα, το μερίδιο της ασιατικής χώρας είναι ενισχυμένο από το 61,2%, που κατέγραφε το ίδιο διάστημα πέρυσι.
Θετικός καταλύτης για την πορεία της αγοράς αναμένεται να είναι και το βιβλίο παραγγελιών, το οποίο, εκτιμάται ότι αντιστοιχεί στο 6,5% του εν ενεργεία στόλου, το χαμηλότερο επίπεδο εδώ και 30 χρόνια. Μάλιστα, οι αναλυτές δε «βλέπουν» προοπτικές αύξησης των επενδύσεων στα νεότευκτα, καθώς το τοπίο με τις περιβαλλοντικές ρυθμίσεις παραμένει «θολό» και οι πλοιοκτήτες δεν ξέρουν τι ακριβώς να παραγγείλουν, υιοθετώντας τελικά μία πιο προσεκτική στάση.
«Θεωρούμε ότι η βραζιλιάνικη παραγωγή και η κινεζική κατανάλωση σιδηρομεταλλεύματος παραμένουν οι βασικοί παράγοντες για την αγορά», σχολίασε η νορβηγική επενδυτική τράπεζα, Jefferies. Στο ίδιο μήκος κύματος και οι εκτιμήσεις της επίσης νορβηγικής, Cleaves Securities, η οποία προβλέπει ότι εποχιακοί παράγοντες θα επηρεάσουν την αγορά το πρώτο τρίμηνο του 2021, αλλά από τότε και μετά αναμένει διαδοχικά ετήσια κέρδη, μέχρι τουλάχιστον το 2023.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr