Όντες «έξυπνοι παίκτες», οι Έλληνες παρακολουθούν πολύ προσεκτικά τις συνθήκες στην αγορά και εκμεταλλεύονται ευκαιρίες που προκύπτουν, ενισχύοντας τους στόλους τους.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου, Αllied Shipbroking, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν αποκτήσει 115 πλοία το 2020 (μέχρι τις 4 Οκτωβρίου), έναντι 1,77 δισ. δολαρίων. Αναλύοντας περαιτέρω τις κινήσεις της ελληνικής πλοιοκτησίας, γίνεται αντιληπτό ότι 855,9 εκατ. δολάρια έχουν δαπανηθεί για την απόκτηση 39 tankers, 747,5 εκατ. δολάρια για 63 bulkers, 93 εκατ. δολάρια για 10 containerships και 75 εκατ. δολάρια για 3 gas carriers. Οι μεγάλες επενδύσεις σε δεξαμενόπλοια πιστοποιούν την κυριαρχία των Ελλήνων σε αυτήν την κατηγορία πλοίων, καθώς ελέγχουν το 32,64% του παγκόσμιου στόλου.
Μάλιστα, το ισοζύγιο αγορών - πωλήσεων είναι θετικό για την ελληνική πλοιοκτησία, καθώς έχουν παραχωρήσει συνολικά 100 πλοία έναντι 1,25 δισ. δολαρίων. Από αυτά, 48 είναι bulkers (αξίας 331,1 εκατ. δολαρίων), 46 είναι tankers (αξίας 783,1 εκατ. δολαρίων), 3 είναι containerships (αξίας 58,5 εκατ. δολαρίων) και 2 gas carriers (αξίας 78,3 εκατ. δολαρίων). Σημειώνεται ότι η ελληνική πλοιοκτησία έχει πουλήσει τα περισσότερα πλοία μέχρι τώρα στο έτος, με τους Ιάπωνες να έρχονται δεύτεροι (96 πλοία έναντι 1,27 δισ. δολαρίων).
Ωστόσο, μπορεί οι Έλληνες εφοπλιστές να έχουν αποκτήσει τα περισσότερα πλοία, αλλά οι Κινέζοι είναι αυτοί, οι οποίοι έχουν δαπανήσει τα περισσότερα χρήματα. Πιο συγκεκριμένα, έχουν επενδύσει 2,13 δισ. δολάρια για την απόκτηση 113 second hand πλοίων. Οι Κινέζοι στρέφονται κατά κύριο λόγο στα bulkers (538,4 εκατ. δολάρια για 66 πλοία) και ακολουθούν τα tankers (514,9 εκατ. δολάρια για 31 πλοία) και τα containerships (173,8 εκατ. δολάρια για 8 πλοία).
Τα πρόσφατα deals και η εικόνα στην αγορά
Ιδιαίτερα δραστήριοι ήταν οι Έλληνες πλοιοκτήτες και την περασμένη εβδομάδα. Ανάμεσα στις κυριότερες συμφωνίες, που έγιναν γνωστές, η Dynacom Tankers, συμφερόντων του Γιώργου Προκοπίου απέκτησε το ναυπηγημένο στην Ιαπωνία VLCC, «Tokitsu Maru», χωρητικότητας 305.484 DWT και κατασκευής 2011, έναντι 45 εκατ. δολαρίων. Παράλληλα, η Alpha Bulkers της Άννας Αγγελικούση αγόρασε το ναυπηγημένο στην Κίνα, kamsarmax, «Sbi Rock», χωρητικότητας 82.057 DWT και κατασκευής 2016, έναντι 18,2 εκατ. δολαρίων.
Τους πρώτους εννιά μήνες του τρέχοντος έτους, σε παγκόσμιο επίπεδο, οι εφοπλιστές δαπάνησαν 12,077 δισ. δολάρια για 813 πλοία. Το Σεπτέμβριο άλλαξαν χέρια 116 πλοία, αξίας 1,46 δισ. δολαρίων, την ώρα που τον αντίστοιχο μήνα του 2019 για 161 πλοία είχαν επενδυθεί 2,88 δισ. δολάρια.
Η αγορά των second hand πλοίων προσπαθεί να ανακάμψει από την αδράνεια που επέφερε η πανδημία. Στο ξηρό φορτίο, το momentum, το τελευταίο διάστημα, είναι θετικό και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον εστιάζεται στα capesizes. Αντίστοιχα, στα δεξαμενόπλοια, ξεχωρίζουν τα VLCCs, ενώ το επενδυτικό βλέμμα στρέφεται και στα aframaxes, με τους αναλυτές να αναμένουν μία «ζωηρή» αγορά, στη διάρκεια του τελευταίου τριμήνου του 2020.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr