Η ηλεκτρονική πλατφόρμα τέθηκε σε λειτουργία την περασμένη Πέμπτη 1 Οκτωβρίου. Σύμφωνα με την ΣΕΠ, η πλατφόρμα παρέχει «ολοκληρωμένες ηλεκτρονικές υπηρεσίες για εμπορευματοκιβώτια και φορτία που διέρχονται από τα ελληνικά λιμάνια, με σκοπό την ανάδειξη της Ελλάδας σε διεθνή διαμετακομιστικό κόμβο υψηλών προδιαγραφών».
Υπενθυμίζεται ότι η ηλεκτρονική πύλη της ΣΕΠ είχε παρουσιαστεί το Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, αλλά είχε μπει στον «πάγο», μετά τις παραινέσεις του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και τις αντιδράσεις φορέων της ναυτιλίας. Η κύρια ένσταση αφορούσε την υποχρεωτικότητα εγγραφής όλων των χρηστών στη συγκεκριμένη πλατφόρμα, εάν ήθελαν να χρησιμοποιήσουν λιμενικές υπηρεσίες, η συγκέντρωση, δηλαδή, πληροφοριών, από ιδιωτική εταιρεία, χωρίς την εποπτεία Δημόσιας Αρχής. Υπό αυτό το πρίσμα, ο αρμόδιος υπουργός, κ. Γιάννης Πλακιωτάκης είχε δεσμευτεί σε τηλε-συνέντευξη Τύπου το Μάιο για τη διασύνδεση δραστηριοτήτων και υπηρεσιών στο λιμάνι, αλλά με τη λογική ενός κεντρικού συστήματος σχεδιασμένου από το υπουργείο.
Στο σήμερα, όπως προκύπτει από επιστολή του Προέδρου του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Δρ. Γεώργιου Πατέρα προς τον Πρόεδρο της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης, κ. Φίλιππο Κωστόπουλο το υπουργείο θα προχωρήσει στην «υιοθέτηση ρητής νομοθετικής διάταξης για ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα, υπό την ονομασία «National Integrated Port Community System», μέσω του οποίου θα διασφαλίζεται ο αμιγώς δημόσιος χαρακτήρας της πλατφόρμας και η δυνατότητα υλοποίησής της από ιδιότητες υπό κρατική εποπτεία». Η επιστολή αυτή, μέσω της οποίας γνωστοποιείται η πρωτοβουλία του υπουργείου, εστάλη στις 25 Σεπτεμβρίου, λίγες ημέρες, δηλαδή, πριν η Cosco ενεργοποιήσει τη δική της πύλη.
Με δεδομένη αυτήν την ενημέρωση, η Διεθνής Ναυτική Ένωση απευθύνθηκε, με επιστολή της στις 29 Σεπτεμβρίου, στη ΣΕΠ, ζητώντας την ανάκληση έναρξης λειτουργίας του «Hellenic Port Community System». Η θυγατρική της Cosco απάντησε στις 1 Οκτωβρίου, ότι ετέθη σε πλήρη λειτουργία η δική της πλατφόρμα, ενώ αναφορικά με το «National Integrated Port Community System», επεσήμανε ότι «θα χαρεί να αξιολογήσει τις υπηρεσίες του και να διασυνδέσει τις δύο πλατφόρμες, όπου είναι απαραίτητο και δυνατό». Συνεπώς, από την αλληλογραφία προκύπτει ότι η Cosco είναι αποφασισμένη να αξιοποιήσει το δικό της προϊόν. Μάλιστα, ενημέρωσε ότι «λόγω του μεγάλου αριθμού νέων εγγραφών, αποφασίστηκε να καθυστερήσει η τιμολόγηση των νέων υπηρεσιών, το αργότερο μέχρι 30 Οκτωβρίου, ημέρα που θα τεθεί σε ισχύ η απόφαση της ΑΑΔΕ σχετικά με την υποχρεωτική υποβολή της ηλεκτρονικής ΒΤΧ (Βεβαίωση Τελωνειακού Χαρακτήρα)».
Θέση για το ζήτημα έλαβε και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (ΕΒΕΠ). Με επιστολή του, στις 2 Οκτωβρίου, προς το υπουργείο Ναυτιλίας, έκανε λόγο, μεταξύ άλλων, για «μονομερείς ενέργειες σε τελωνειακά θέματα, αλλά και σε λιμενικές διαδικασίες».
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr