Η τοποθέτηση του κ. Πλακιωτάκη στο συνέδριο του Economist με θέμα την βιώσιμη ανάπτυξη και την αειφορία είναι σαφής αιχμή στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να εντάξει τη βιομηχανία στο Σύστημα Εμπορίας Ρύπων (Emissions Trading System) της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η συγκεκριμένη απόφαση έχει σηκώσει «θύελλα» αντιδράσεων στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, καθώς θεωρείται μονομερής ενέργειας εκ μέρους της Ευρώπης.
«Πράσινο» αποτύπωμα της ναυτιλίας
«Η Ναυτιλία ήταν από τις πρώτες βιομηχανίες σε παγκόσμιο επίπεδο που ανέλαβε πρωτοβουλίες το 2011 μέσα από ένα παγκόσμιο ρυθμιστικό πλαίσιο των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα», τόνισε, παράλληλα, ο υπουργός.
«Η Ελλάδα», είπε ο κ. Πλακιωτάκης, «έχει αγκαλιάσει την ιδέα και την πρακτική του Blue Growth και υποστηρίζει επίσης πλήρως την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία που αποτελεί μια σημαντική οραματιστική προσέγγιση για τη μετάβαση σε μια πιο βιώσιμη, πράσινη και κλιματικά ουδέτερη Ευρώπη. Η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει στρατηγικό ρόλο στην παροχή αγαθών στα έθνη του κόσμου.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή», συνέχισε, «βασίζεται στη διεθνή ναυτιλία για περισσότερο από το 75% του εξωτερικού της εμπορίου και 32% για το ενδοκοινοτικό εμπόριο. Πρέπει να τονιστεί ότι ο απαραίτητος ρόλος του ναυτιλιακού τομέα φάνηκε ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της κρίσης COVID-19, καθώς η βιομηχανία συνέχισε να παρέχει ιατρικά εφόδια και άλλα βασικά αγαθά παρά τις τεράστιες δυσκολίες που αντιμετώπισε και συνεχίζει να βιώνει».
«Η ναυτιλία είναι ήδη, μακράν, η πιο αποτελεσματική μορφή εμπορικής μεταφοράς όσον αφορά τις εκπομπές CO2 ανά τόνο-μίλι φορτίου που μεταφέρεται. Χαρακτηριστικά, μεταφέρει περίπου το 90% των παγκόσμιων εμπορευματικών μεταφορών και αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO2».
Οι βασικές προτεραιότητες για το Blue Growth
«Τα κύρια εμπόδια στην προώθηση της ατζέντας της αειφορίας είναι η υιοθέτηση μη ρεαλιστικών φιλοδοξιών και ανεφάρμοστων στόχων και μέτρων. Η ναυτιλιακή βιομηχανία εξαρτάται από πολλούς παράγοντες για τη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος, όπως ναυπηγεία, κατασκευαστές κινητήρων, ναυλωτές, προμηθευτές καυσίμων, διυλιστήρια, λιμάνια κ.λπ. Επομένως, η συνεισφορά τους και οι σχετικές επενδύσεις είναι απολύτως απαραίτητες για την επίτευξη της Blue Growth. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αναγνωριστεί σαφώς από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής» σημείωσε ο υπουργός Ναυτιλίας.
Ο κ. Πλακιωτάκης, σημείωσε ότι «για να καταφέρουμε το Blue Growth, η έρευνα και ανάπτυξη είναι καθοριστικής σημασίας για την εύρεση και την υποστήριξη των καταλληλότερων λύσεων για τη Ναυτιλία και το περιβάλλον. Αυτό περιλαμβάνει την εισαγωγή εναλλακτικών καυσίμων και, εάν απαιτείται, σχετικής υποδομής. Ωστόσο, τα εμπόδια στην αγορά, όπως η ασφάλεια των εναλλακτικών καυσίμων, η ενεργειακή πυκνότητα και η παγκόσμια διαθεσιμότητα, πρέπει να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά και να διευθετηθούν πολύ πριν από την εμπορική τους εισαγωγή. Εάν αυτό δεν συμβεί, κινδυνεύουμε να επαναλάβουμε τα ίδια προβλήματα που σχετίζονται με την παράδοση, τη χρήση και την αποθήκευση καυσίμων πλοίων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, τα οποία αντιμετωπίζουν τα πλοία από την 1.1.2020».
Τέλος, σχετικά με την ατζέντα της αειφορίας, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Πλακιωτάκης, τόνισε: «Για να προχωρήσει η ατζέντα της αειφορίας, εμείς οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να έχουμε κατά νου τους τρεις πυλώνες: Το περιβάλλον, τον κοινωνικό αλλά και τον οικονομικό πυλώνα της βιώσιμης ανάπτυξης. Εάν επιλέξουμε να αγνοήσουμε ένα, ας πούμε το οικονομικό, ενάντια στο άλλο, δηλαδή το περιβάλλον, τότε κινδυνεύουμε να χάσουμε έναν από τους πιο στρατηγικούς και ζωτικούς βιομηχανικούς τομείς μας, τη ναυτιλία. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε να συμβεί αυτό».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr