Ειδική μνεία στην ανθεκτικότητα της ναυτιλιακής σε περιόδους κρίσεων έκανε ο COO, Γιώργος Σαρόγλου, επισημαίνοντας ότι: «Από την ίδρυση της TEN το 1993, αντιμετωπίσαμε τέσσερις μεγάλες κρίσεις: Την Άπω Ανατολή, την 11η Σεπτεμβρίου, τη χρηματοπιστωτική κρίση και τον κορονοϊό. Ωστόσο, η εταιρεία είναι δομημένη έτσι, ώστε να ανταποκρίνεται στις προκλήσεις και να αναδύεται από αυτές ισχυρότερη και μεγαλύτερη σε μέγεθος».
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Νίκος Τσάκος σημείωσε, κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων: «Καταφέραμε να διαβούμε με επιτυχία τα αχαρτογράφητα νερά της πανδημίας και να μείνουμε σε τροχιά επίτευξης των στόχων μας, οι οποίοι συνάδουν πάντα με την κερδοφορία. Καταγράψαμε τριμηνιαίο και εξαμηνιαίο ρεκόρ, αλλά εκτός από αυτό, πετύχαμε την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό του στόλου μας. Διατηρήσαμε σε υψηλά επίπεδα το ποσοστό κάλυψης του στόλου, το οποίο δεν ήταν εύκολη υπόθεση, κυρίως λόγω των πρωτοφανών συνθηκών, που αντιμετωπίζουμε με τις αλλαγές πληρωμάτων. Αυξήσαμε το μέρισμά μας τον Ιούνιο και ελπίζουμε να το διατηρήσουμε σε υψηλά επίπεδα και κατά την επόμενη καταβολή, το Δεκέμβριο».
Σημειώνεται ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, η εταιρεία προχώρησε στην πώληση τεσσάρων πλοίων μέσης ηλικίας 14 ετών και τα αντικατέστησε άμεσα με τέσσερα νεότευκτα πλοία. Ειδικότερα, παρέλαβε τρία νέα πλοία (δύο aframaxes και ένα suezmax) και ένα ακόμη suezmax θα παραδοθεί το τέταρτο τρίμηνο. Όλα τα πλοία είναι ναυλωμένα σε μεγάλη πετρελαϊκή εταιρεία για μία περίοδο τουλάχιστον πέντε χρόνων και τα έσοδα που θα προκύψουν με βάση το ισοδύναμο χρονοναύλωσης από τη συμφωνία, είναι 180 εκατ. δολάρια. Επίσης, η ΤΕΝ έχει συμφωνήσει για τη ναυπήγηση μέχρι και τριών suezmaxes DP2 shuttle tankers (Dynamic Positioning shuttle tankers), τα οποία αναμένεται να παραλάβει το 2022.
Οι θετικές ενδείξεις για την πορεία της ναυλαγοράς
«Το τρίτο τρίμηνο βρίσκεται εποχικά σε χαμηλά επίπεδα και πρέπει να λάβουμε επιχειρησιακά και άλλα ρίσκα, κυρίως σε συνάρτηση με τους ναυτικούς μας. Ωστόσο, υπάρχουν θετικά σημάδια ότι στο υπόλοιπο του έτους, η αγορά θα γυρίσει σε κάποια κανονικότητα» εκτίμησε ο κ. Τσάκος και εξήγησε:
«Βλέπουμε θετικές ενδείξεις στη ζήτηση από την Κίνα, ακόμη και από τη Μεσόγειο, περισσότερα βαρέλια από τη Λιβύη. Ειδικότερα, η Κίνα εισάγει αργό σε μεγάλες ποσότητες, τα ασιατικά διαλυτήρια έχουν επιστρέψει σε πλήρη λειτουργία, ενώ πρόσφατα παρατηρείται συμφόρηση σε τερματικά στην Άπω Ανατολή. Ωστόσο, πάνω απ' όλα, το σημαντικότερο ρόλο θα διαδραματίσει το χαμηλό - ρεκόρ του βιβλίου παραγγελιών, το οποίο υποδεικνύει ένα ευοίωνο μέλλον για την αγορά».
Λεπτομερή αναφορά στα επίπεδα προσφοράς της αγοράς έκανε ο κ. Σαρόγλου. Πιο συγκεκριμένα, τόνισε ότι: «Το βιβλίο παραγγελιών διαμορφώνεται στο 7,3% του εν ενεργεία στόλου ή 367 tankers για την επόμενη τριετία, το χαμηλότερο επίπεδο εδώ και περισσότερα από 30 χρόνια. Παράλληλα, ένα μεγάλο τμήμα του στόλου, δηλαδή 1.307 πλοία ή περισσότερο του 20% του τρέχοντος στόλου είναι άνω των 15 ετών.
Οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί, οι οποίοι δημιουργούν ένα δυσμενές εμπορικό περιβάλλον, ενδέχεται να οδηγήσουν περισσότερα tankers τα οποία πλησιάζουν ή είναι άνω των 20 ετών για scrap. Καθώς, λοιπόν, η ζήτηση για πετρέλαιο ανακάμπτει και κατ' ευχήν ο κόσμος θα εξέλθει από την πανδημία σύντομα, η προσφορά tankers παραμένει υπό έλεγχο, τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια, αν όχι περισσότερο. Αναμένουμε ότι η αγορά θα ευνοήσει τους πλοιοκτήτες με σύγχρονο στόλο, όπως η TEN».
Καταληκτικά ο κ. Τσάκος σχολίασε: «Το τρίτο τρίμηνο είναι ένα τρίμηνο προσαρμογής, καθώς τα πλοία ,τα οποία αξιοποιούνταν για πλωτή αποθήκευση επανήλθαν στην αγορά. Επίσης, αρκετά πλοία αλλάζουν θέση, για τις αλλαγές πληρωμάτων. Ωστόσο, ο τρόπος, με τον οποίο είναι δομημένη η εταιρεία, με 40 πλοία σε χρονοναυλώσεις και 27 στη spot, μας κάνουν αισιόδοξους για ένα θετικό τρίμηνο».
Τα κυριότερα οικονομικά αποτελέσματα
Κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2020, η ναυτιλιακή κατέγραψε καθαρά κέρδη ύψους 31,47 εκατ. δολαρίων, ενώ το σε επίπεδο εξαμήνου η καθαρή κερδοφορία διαμορφώθηκε στα 52,7 εκατ. δολάρια έναντι 11,5 εκατ. δολαρίων το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Παράλληλα, το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, τα έσοδα από ταξίδια ανήλθαν σε 190,77 εκατ. δολάρια από 144 εκατ. δολάρια το δεύτερο τρίμηνο πέρυσι. Το πρώτο εξάμηνο έφτασαν τα 369,7 εκατ. δολάρια έναντι 291 εκατ. δολαρίων το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Όπως εξηγεί η εταιρεία, τα ισχυρά έσοδα οφείλονται στους υψηλούς ναύλους, λόγω του φαινομένου contango, που επικράτησε στο πρώτο τρίμηνο, όταν δηλαδή, οι τιμές στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης ήταν υψηλότερες σε σχέση με τις τιμές spot.
Τα προσαρμοσμένα EBITDA αυξήθηκαν στα 98 εκατ. δολάρια το δεύτερο τρίμηνο από 55,8 εκατ. δολάρια πέρυσι και στα 186 εκατ. δολάρια το πρώτο εξάμηνο από 119,93 εκατ. δολάρια το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Η ναυτιλιακή προχώρησε στην καταβολή μερίσματος 0,375 δολαρίων ανά μετοχή στις 26 Ιουνίου του τρέχοντος έτους.
Επίσης, όπως έγινε γνωστό, η εταιρεία εμφάνισε μειωμένο χρέος κατά 74,7 εκατ. δολάρια στο τέλος του Ιουνίου 2020, σε ετήσια βάση, ενώ από το peak του το 2016 έχει συρρικνωθεί κατά 300 εκατ. δολάρια.
Τα ταμειακά αποθέματα αυξήθηκαν στα 262 εκατ. δολάρια στο τέλος του πρώτου εξαμήνου, έναντι 198 εκατ. δολαρίων στο τέλος του 2019.
Το μέσο ημερήσιο ισοδύναμο χρονοναύλωσης ανέβηκε στα 28.767 δολάρια το δεύτερο τρίμηνο από 19.783 πέρυσι και στα 27.689 δολάρια το πρώτο εξάμηνο από 20.418 δολάρια το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Το ποσοστό κάλυψης του στόλου διαμορφώθηκε σε 95,7% το φετινό δεύτερο τρίμηνο από 96,6% το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019, ενώ σε επίπεδο εξαμήνου υποχώρησε οριακά στο 96,3% από 96,7%.
Η Tsakos Energy Navigation διαχειρίζεται στόλο 67 πλοίων.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr