Αυτό επισημαίνει σε σχετικό report του ο ναυλομεσιτικός οίκος EastGate Shipping.
Όπως αναφέρεται, είναι σημαντικό το γεγονός ότι οι συμμετέχοντες της αγοράς είναι σε θέση να επηρεάσουν την προσφορά σε αυτήν, σε αντίθεση με τη ζήτηση, καθώς εκτίθεται σε πολλούς παράγοντες, οι οποίοι δεν μπορούν να ελεγχθούν, όπως η κατανάλωση, το χρηματοοικονομικό περιβάλλον, οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα και άλλοι.
Τη δεδομένη χρονική στιγμή, οι ναυτιλιακές δραστηριοποιούνται σε μία αγορά, η οποία χαρακτηρίζεται από περιορισμένη ζήτηση άνθρακα και το δεύτερο «κύμα» της πανδημίας, με συνέπειες για τις οικονομίες της Ευρώπης και της Αμερικής. Στον αντίποδα, η Κίνα είναι ένας σταθερός πυλώνας στήριξης της αγοράς, λόγω της έντονης ζήτησης για σιδηρομετάλλευμα και άλλα γεωργικά προϊόντα.
Παραδόσεις και ναυπηγήσεις
Στο κομμάτι της προσφοράς, το τρέχον 2020, μαζί με το 2019, αλλά και το 2021 είναι έτη με «βαρύ» πρόγραμμα παραδόσεων νεότευκτων πλοίων, τονίζει η EastGate Shipping. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του οίκου, το 2019 παραδόθηκαν πλοία χωρητικότητας 41,6 εκατ. DWT (το 4,9% του εν ενεργεία στόλου), το 2020 εκτιμάται ότι θα παραδοθούν πλοία χωρητικότητας 45,7-50 εκατ. DWT (το 5,6% του εν ενεργεία στόλου) και το 2021 γίνεται λόγος για παραδόσεις πλοίων χωρητικότητας 30-32 εκατ. DWT (το 3,5% του εν ενεργεία στόλου).
Αξιοσημείωτη είναι, ωστόσο, η αδύναμη ναυπηγική δραστηριότητα για το 2020. Πιο συγκεκριμένα, το βιβλίο παραγγελιών ως ποσοστό του εν ενεργεία στόλου ανήλθε στο 7,7% τον Αύγουστο, το χαμηλότερο επίπεδο τα τελευταία 16 χρόνια. Η διστακτικότητα των αγοραστών αποδίδεται στην αβεβαιότητα λόγω της πανδημίας, στο κανονιστικό πλαίσιο και στην υψηλή μεταβλητότητα της αγοράς. Σε όρους χωρητικότητας, τα Capesizes αντιπροσωπεύουν το 53% του βιβλίου παραγγελιών, τα Kamsarmaxes το 24%, τα Ultramaxes/Supras το 17% και τα Handies το 6%.
Οι συνθήκες της προσφοράς προκαλούν μία συγκρατημένη αισιοδοξία για το άμεσο μέλλον (τέλος 2021/αρχές 2022), κυρίως λόγω των περιορισμένων ναυπηγήσεων νεότευκτων πλοίων, υπογραμμίζει ο οίκος. Το γεγονός αυτό φυσικά είναι μία πρόκληση για τα ναυπηγεία και ασκεί μία πίεση στις τιμές ναυπήγησης. Μπορεί αυτές να βρίσκονται σε υψηλότερα επίπεδα από τα χαμηλά των 2016 και 2017, αλλά τα ναυπηγεία ανησυχούν για έλλειψη αγοραστών και κενά στα επερχόμενα βιβλία, καθώς μεγάλο τμήμα αυτών αφορά το ξηρό φορτίο.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr