Όπως επισημαίνει στο Reporter ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), κ. Μιχάλης Σακέλλης, η επιβατική κίνηση υποχώρησε κατά 50% σε ετήσια βάση τον Αύγουστο, ενώ με πτώση 35%-40% έκλεισε η κίνηση στα Ι.Χ. και 20% στα φορτηγά.
Απογοητευτικός είναι και ο Σεπτέμβριος, καθώς, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κ. Σακέλλη, η επιβατική κίνηση στα ακτοπλοϊκά δρομολόγια από τον Πειραιά διολισθαίνει κατά 55% σε ετήσια βάση και από τη Ραφήνα και τις υπόλοιπες περιφερειακές γραμμές η κάμψη της επιβατικής κίνησης υπολογίζεται στο 60%-65%.
Ο κλάδος, λοιπόν, οδεύει σε έναν πολύ δύσκολο χειμώνα. Με βάση έρευνα της XRTC Business Consultants, στο σύνολο του 2020, η ακτοπλοϊκή κίνηση θα υποχωρήσει κατά 49%, συγκριτικά με το 2019, καθώς αναμένεται να διακινηθούν περίπου 9,5 εκατ. λιγότεροι επιβάτες. Σε ό,τι αφορά τις γραμμές Αδριατικής, ο ΣΕΕΝ έχει αναφέρει ότι η επιβατική κίνηση προβλέπεται να είναι μειωμένη κατά 70% φέτος.
Τα μέτρα στήριξης και το Ταμείο Ανάκαμψης
Επομένως, γίνεται αντιληπτό ότι οι εταιρείες βρίσκονται αντιμέτωπες με προβλήματα ρευστότητας, ενώ κανείς δε γνωρίζει πως θα εξελιχθεί ο κορονοϊός, με αποτέλεσμα να διατυπώνονται δυσοίωνες προβλέψεις και για το 2021.
Υπό αυτό το πρίσμα, ο κ. Σακέλλης γνωστοποιεί ότι ο κλάδος συζητά τόσο με το υπουργείο Ναυτιλίας όσο και με το Τουρισμού για την κατάρτιση ενός πλάνου κάλυψης των απωλειών. Στο «τραπέζι» είναι και οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά όπως τονίζει ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, η ευρωπαϊκή οικονομική βοήθεια αναμένεται να διοχετευθεί στη δημιουργία υποδομών και όχι στην επιδότηση κλάδων. O Σύνδεσμος έχει προτείνει, με επιστολή του, να αναδειχθεί η έννοια της νησιωτικότητας με παράλληλη έμφαση στις υποδομές συμπεριλαμβανομένων των λιμανιών, αλλά και των πλοίων.
Αναφορικά με τα προγράμματα στήριξης της ακτοπλοΐας από την κυβέρνηση, υπενθυμίζεται ότι έχουν εγκριθεί δύο πακέτα βοήθειας των εταιρειών συνολικού ύψους 30 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, επαΐοντες του κλάδου έχουν κάνει λόγο για καθυστερημένη λήψη μέτρων, τα οποία άφησαν ακάλυπτα κρίσιμα χρονικά διαστήματα. Στις προσπάθειες κυβερνητικής ενίσχυσης εντάσσεται και η αύξηση του κονδυλίου για τις άγονες γραμμές, το οποίο διαμορφώνεται στα 138 εκατ. ευρώ φέτος έναντι 90 εκατ. ευρώ το 2019.
Το πρόβλημα γήρανσης του στόλου
Ένα μεγάλο «αγκάθι» για την ακτοπλοΐα είναι και ο γηρασμένος στόλος των εταιρειών. Η έρευνα της XRTC ανέδειξε ότι το 60% των πλοίων των εταιρειών είναι άνω των 22 ετών και ένα στα τέσσερα είναι άνω των 30 ετών. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το 30% των πλοίων είναι μεταξύ 17 και 22 ετών, τα οποία θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως μεσήλικα. Ο μέσος όρος της ηλικίας των πλοίων των εισηγμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών, Attica Group και Anek Lines και της Minoan Lines έχει φτάσει τα 20,3 έτη.
Πρόκειται για εξέλιξη που ανησυχεί τις εταιρείες, οι οποίες κατανοούν την ανάγκη ανανέωσης του στόλου τους, αλλά τόσο τα αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα των προηγουμένων ετών όσο και η δυστοκία των τραπεζών για τη χρηματοδότηση αυτού του εγχειρήματος δημιουργούν αβεβαιότητα.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr