Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάζει η VesselsValue, η αξία κρουαζιερόπλοιων όλων των μεγεθών και όλων των ηλικιών υποχώρησε σημαντικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι η αξία των πλοίων, κατασκευής από το 2000 και πριν, έπεσε τουλάχιστον στο μισό.
Όπως επισημαίνεται, καθώς οι απαγορεύσεις των ταξιδιών επεκτείνονται διαρκώς, οι εταιρείες ξεκίνησαν να πωλούν παλιά πλοία σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Maasdam, με έτος κατασκευής το 1993. Στο τέλος του 2019, η ιδιοκτήτρια εταιρεία, ζητούσε για την πώλησή του 120 εκατ. δολάρια, ενώ η VesselsValue το αποτιμούσε στα 116 εκατ. δολάρια. Η τιμή διολίσθησε αρκετές φορές. Τον Φεβρουάριο έφτασε τα 80 εκατ. δολάρια, τον Μάρτιο τα 40 εκατ. δολάρια, τον Ιούνιο τα 20 εκατ. δολάρια και οι τελευταίες πληροφορίες έκαναν λόγο για 10 εκατ. δολάρια. Η σημερινή αξία του πλοίου, με βάση την VesselsValue, ανέρχεται στα 14,91 εκατ. δολάρια, ήτοι 87% μειωμένη, συγκριτικά με την αξία Μαρτίου.
Παράλληλα, άλλες εταιρείες κρουαζιέρας καταφεύγουν σε διαλύσεις πλοίων. Η ισπανική Pullmantur της Royal Caribbean πούλησε το στόλο της για σκραπ στην Τουρκία σε πολύ χαμηλή τιμή, στα 150 δολάρια ανά ldt. Επίσης, η Carnival προχώρησε στις διαλύσεις δύο μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, κατασκευής 1996 και 1990.
Σε αυτό το σημείο, είναι σημαντικό να γίνει αναφορά και στο υψηλό κόστος παροπλισμού (lay-up), κατάσταση, στην οποία βρίσκονται πολλά κρουαζιερόπλοια λόγω των συνθηκών. Το κόστος παροπλισμού αποτιμάται στα 2-3 κατ. δολάρια ανά πλοίο σε μηνιαία βάση, όπερ σημαίνει ότι εταιρείες με μεγάλους στόλους, όπως για παράδειγμα η Carnival, πληρώνουν περίπου 250 εκατ. δολάρια για ένα μήνα.
Η VesselsValue εκτιμά ότι αυτές οι τάσεις θα συνεχιστούν στο μέλλον, όσο η κρουαζιέρα θα λειτουργεί υπό την πίεση του κορονοϊού.
Μηδενίστηκαν τα ταξίδια
Το 2019 ο αριθμός των εν ενεργεία κρουαζιερόπλοιων ανερχόταν σε 346. Στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του προηγούμενου έτους, πραγματοποιήθηκαν περίπου 30.000 ταξίδια σε μία συνολική απόσταση 13,5 εκατ. ναυτικών μιλιών.
Το αντίστοιχο διάστημα του 2020, ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε στα 356 κρουαζιερόπλοια, αλλά τα ταξίδια υποχώρησαν κατά 53% και διαμορφώθηκαν στα 14.048. Μάλιστα, η πραγματική εικόνα είναι πολύ χειρότερη, καθώς τα περισσότερα, αν όχι όλα από αυτά τα ταξίδια, πραγματοποιήθηκαν για την αποβίβαση επιβατών και τη μετάβαση σε κατάσταση παροπλισμού.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr