Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα που διενήργησαν η BIMCO, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), η Διεθνής Ένωσης Πλοιοκτητών Ξηρού Φορτίου (Intercargo) και η Διεθνές Ένωση Πλοιοκτητών Δεξαμενόπλοιων (Intertanko), τα αυξημένα αποθέματα αποβλήτων, τα μεγαλύτερα επίπεδα φθοράς σε εξαρτήματα των πλοίων και η χρήση καυσίμων «εκτός προδιαγραφών» («off-spec»), είναι κάποια από τα σημαντικότερα προβλήματα στη νέα εποχή των ναυτιλιακών καυσίμων.
Το 62% των συμμετεχόντων ήρθαν αντιμέτωποι με αυξημένα αποθέματα αποβλήτων στα συστήματα καυσίμων και απορρίψεις ιλύος (λάσπης) από τους διαχωριστές καυσίμων. Το 32% εντόπισε κερί στα συστήματα και το 31% κατέγραψε λειτουργικά προβλήματα λόγω σημαντικής φθοράς σε κυλίνδρους, πιστόνια ή άλλα εξαρτήματα από την παρουσία καταλυτικών σωματιδίων στα καύσιμα. Παράλληλα, το 21% των ερωτηθέντων γνωστοποίησε ότι παρατήρησε προβλήματα με την έγχυση καυσίμου, καθώς και προβλήματα ανάφλεξης και ατελούς καύσης, ενώ το 10% έκανε λόγο για απώλεια της πρόωσης ή και black out.
«Τα αποτελέσματα της έρευνας υποδεικνύουν ότι ο κανονισμός του IMΟ για μείωση του ποσοστού του θείου στα καύσιμα στο 0,5% δεν εφαρμόζεται χωρίς προβλήματα», επεσήμαναν οι μελετητές και πρόσθεσαν ότι «καθώς οι ιδιότητες των καυσίμων δεν είναι σταθερές, τα προβλήματα ποιότητας και ασφάλειας θα εξακολουθούν να αποτελούν πρόκληση για την παγκόσμια ναυτιλία».
«Η έρευνα μας δίνει πολύτιμες πληροφορίες για το μέγεθος και τη φύση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, κατά τη μετάβαση στη χρήση καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Η βιομηχανία ήταν έμπειρη στη διαχείριση του βαρέος μαζούτ, αλλά η συγκεκριμένη έρευνα παρέχει χρήσιμα στοιχεία αναφορικά με το ποιες παράμετροι των νέων τύπων καυσίμων θέτουν τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τα πλοία», σχολίασε σχετικά ο marine environment manager της BIMCO, Christian Bækmark Schiolborg.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τις 24 Φεβρουαρίου έως και τις 6 Μαΐου και τα αποτελέσματα βασίστηκαν σε 192 απαντήσεις, κατά κύριο λόγο, από εργαζομένους σε τεχνικές και σχετικές με ναυτιλιακά καύσιμα εταιρείες. Όπως σημειώνεται, οι απαντήσεις δεν αντιπροσωπεύουν τη συχνότητα των προβλημάτων στον παγκόσμιο στόλο. Ωστόσο, είναι μια ένδειξη για τις προκλήσεις, που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, από την 1η Ιανουαρίου.
Αναλυτικά τα ευρήματα της έρευνας ΕΔΩ
Οι προβληματισμοί για τα scrubbers
Η έρευνα ακολουθεί μία περίοδο συζητήσεων για τα scrubbers και αν θα ωφελήσουν τελικά τους πλοιοκτήτες, οι οποίοι επέλεξαν να τα εγκαταστήσουν στα πλοία τους.
Όπως έγινε πρόσφατα γνωστό, τα containerships είναι πλέον τα περισσότερα πλοία με εγκατεστημένα συστήματα scrubbers, ξεπερνώντας τα αντίστοιχα tankers. Συνολικά το 31,6% των containerships (χωρητικότητας 8 εκατ. TEUs), το 30,9% των tankers (χωρητικότητας 141 εκατ. DWT) και το 23,5% των bulkers (χωρητικότητας 226 εκατ. DWT) εκτιμάται ότι έλαβαν την απόφαση για την εγκατάσταση scrubbers.
Την επένδυση αυτών των συστημάτων έχει σχολιάσει επικριτικά ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Seanergy Maritime Holdings, Σταμάτης Τσαντάνης. Σύμφωνα με τον κ. Τσαντάνη, οι τεχνικές διαδικασίες που ακολουθούνται κατά την εγκατάσταση των scrubbers έχουν αποδειχτεί προβληματικές, ενώ στο οικονομικό σκέλος, τα δεδομένα έχουν αλλάξει δραματικά, διότι το spread ανάμεσα στα καύσιμα VLSFO με χαμηλό ποσοστό θείου 0,5%, τα οποία είναι συμβατά με τον κανονισμό του IMO, και στα καύσιμα HSFO με 3,5% ποσοστό θείου, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιούνται μέσω των scrubbers, έχει μειωθεί σημαντικά.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr