Του Γιώργου Γεωργίου
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο Reporter Magazine Ιουλίου.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου, Αllied Shipbroking, οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν 73 μεταχειρισμένα πλοία, επενδύοντας συνολικά 1,274 δισ. δολάρια. Τον ίδιο αριθμό πλοίων αγόρασαν και οι Κινέζοι, επενδύοντας, ωστόσο, περισσότερα χρήματα (1,607 δισ. δολάρια). Οι εφοπλιστές από τη Σιγκαπούρη προχώρησαν σε αγορές 21 πλοίων, επενδύοντας 189,2 εκατ. δολάρια, οι Γερμανοί αγόρασαν 20 πλοία έναντι 366,1 εκατ. δολαρίων και την πρώτη πεντάδα κλείνουν οι Νορβηγοί εφοπλιστές με κεφάλαια 487,9 εκατ. δολαρίων για 16 πλοία.
Από τα 73 πλοία που απέκτησαν οι Έλληνες εφοπλιστές, 32 είναι tankers (αξίας 730 εκατ. δολαρίων), 30 είναι bulkers (αξίας 396 εκατ. δολαρίων), 8 είναι containerships (αξίας 73 εκατ. δολαρίων) και 3 είναι gas carriers (αξίας 75 εκατ. δολαρίων). Σε ό,τι αφορά τις κινήσεις των Κινέζων εφοπλιστών, το «μερίδιο του λέοντος» κατέχουν τα bulkers, καθώς αγόρασαν συνολικά 43 πλοία αυτού του τύπου (αξίας 322,8 εκατ. δολαρίων). Παράλληλα, μεταξύ άλλων, αγόρασαν 16 tankers (αξίας 211,4 εκατ. δολαρίων) και 6 containerships (αξίας 163,4 εκατ. δολαρίων).
Η ελληνική εφοπλιστική κοινότητα κυριαρχεί και στις πωλήσεις second hand πλοίων, έχοντας παραχωρήσει τα περισσότερα πλοία το πρώτο εξάμηνο (67). Οι εισπράξεις από τις πωλήσεις ανήλθαν σε 943,8 εκατ. δολάρια και είναι οι δεύτερες μεγαλύτερες πίσω από τις γερμανικές (1,264 δισ. δολάρια για την πώληση 43 πλοίων). Σε εισπράξεις ακολουθούν οι Ιάπωνες εφοπλιστές με πωλήσεις ύψους 588,5 εκατ. δολαρίων για 46 πλοία, οι εφοπλιστές από τη Σιγκαπούρη με πωλήσεις 478,6 εκατ. δολαρίων για 37 πλοία και οι Κινέζοι με πωλήσεις 442,3 εκατ. δολαρίων για 24 πλοία.
Εκ των 67 πλοίων που παραχώρησαν οι Έλληνες εφοπλιστές, 34 είναι bulkers (αξίας 244,2 εκατ. δολαρίων), 28 είναι tankers (αξίας 568,5 εκατ. δολαρίων), 2 είναι containerships (αξίας 52,9 εκατ. δολαρίων) και 2 gas carriers (αξίας 78,3 εκατ. δολαρίων).
Η συνολική εικόνα του εξαμήνου
Συνολικά το πρώτο μισό του τρέχοντος έτους, δαπανήθηκαν 7,827 δισ. δολάρια για την αγορά 504 μεταχειρισμένων πλοίων, χωρητικότητας 36,786,510 DWT και μέσης ηλικίας 13 ετών. Το αντίστοιχο διάστημα του 2019 είχαν πραγματοποιηθεί αγορές 645 πλοίων, συνολικής αξίας 8,303 δισ. δολαρίων. Όπως φαίνεται από τα στοιχεία, οι εφοπλιστές ήταν ιδιαίτερα δραστήριοι το πρώτο δίμηνο του έτους, ενώ με την εμφάνιση της πανδημίας, οι αγορές περιορίστηκαν σε σημαντικό βαθμό. Ωστόσο από τον Μάιο και έπειτα, παρατηρείται μία έντονα ανοδική τάση. Μάλιστα, τον φετινό Ιούνιο αποκτήθηκαν περισσότερα πλοία, συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι (90 έναντι 67). Ειδικότερα, τον Ιανουάριο οι ναυτιλιακές προχώρησαν στην αγορά 109 πλοίων (αξίας 2,78 δισ. δολαρίων), τον Φεβρουάριο αγοράστηκαν 118 πλοία (αξίας 1,404 δισ. δολαρίων), τον Μάρτιο 57 πλοία (αξίας 646 εκατ. δολαρίων), τον Απρίλιο 53 πλοία (αξίας 691,6 εκατ. δολαρίων), τον Μάιο 77 πλοία (αξίας 1,239 δισ. δολαρίων) και τον Ιούνιο 90 πλοία (αξίας 1,065 δισ. δολαρίων).
Οι κινήσεις των εφοπλιστών μαρτυρούν μία τάση για αγορά πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων. Πιο συγκεκριμένα, από το σύνολο των 504 πλοίων, τα 193 είναι bulkers (αξίας 1,957 δισ. δολαρίων), τα 183 είναι tankers (αξίας 2,916 δισ. δολαρίων), τα 59 είναι containerships (αξίας 1,184 δισ. δολαρίων), τα 16 είναι gas carriers (αξίας 551,3 εκατ. δολαρίων) και ακολουθούν άλλοι τύποι πλοίων. Σημειώνεται ότι τα Panamaxes από τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και τα Medium Range (MR) tankers από τα δεξαμενόπλοια κατατάσσονται ψηλότερα στις προτιμήσεις των ναυτιλιακών εταιρειών.
Η πορεία της αγοράς
Στην «αυγή» του 2020, οι προοπτικές για την αγορά έμοιαζαν ιδιαίτερα θετικές. Μάλιστα, το πρώτο δίμηνο, καταγράφηκαν περισσότερες αγορές σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Ωστόσο, η έλευση του κορονοϊού και τα αυστηρά μέτρα lockdown, αρχικά στην Κίνα και αργότερα στον υπόλοιπο κόσμο, «φρέναραν» τις αγοραπωλησίες.
Το τέλος του εξαμήνου βρήκε την αγορά του ξηρού φορτίου με ισχυρό momentum, με ώθηση από την ανάκαμψη της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα, που προκάλεσε ανοδικό ράλι στους ναύλους για όλους τους τύπους πλοίων και ιδιαίτερα για τα capesizes. Στην αγορά των tankers, η δραστηριότητα εμφάνισε σημάδια φθοράς στο τέλος του πρώτου μισού του 2020, σε ευθυγράμμιση με τη μέτρια πορεία των ναύλων και τα περιορισμένα κέρδη για τα πλοία, σε αντίθεση με ότι συνέβη κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους. Στο επίκεντρο του αγοραστικού ενδιαφέροντος βρέθηκαν τα MR tankers, ενώ υποτονικές ήταν οι κινήσεις για τα υπόλοιπα πλοία.
Η αξία του ελληνόκτητου στόλου
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η εταιρεία VesselsValue για τον Απρίλιο του 2020, η αξία του ελληνόκτητου στόλου ανέρχεται στα 100,5 δισ. δολάρια, γεγονός που τον κατατάσσει στη δεύτερη θέση παγκοσμίως, πίσω από τον ιαπωνικό. Η αξία του ιαπωνικού στόλου ανήλθε σε 108 δισ. δολάρια, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται η Κίνα με αξία 98,5 δισ. δολαρίων και στην τέταρτη η Σιγκαπούρη με αξία 44 δισ. δολαρίων.
Με βάση τα στοιχεία, ο ελληνόκτητος στόλος κυριαρχεί στα δεξαμενόπλοια, με τη συνολική αξία τους να υπολογίζεται στα 41,3 δισ. δολάρια και ακολουθεί η Κίνα με 25,2 δισ. δολάρια. Παράλληλα, ο ελληνόκτητος στόλος βρέθηκε στην πρώτη θέση παγκοσμίως και στα πλοία μεταφοράς LNG, με τη συνολική αξία τους να εκτιμάται στα 19,7 δισ. δολάρια. Οι Έλληνες εφοπλιστές κατατάσσονται στην τρίτη θέση στην αγορά των bulkers, με συνολική αξία 28,4 δισ. δολαρίων, πίσω από τους Κινέζους (αξία 29,9 δισ. δολαρίων) και τους Ιάπωνες (αξία 34,8 δισ. δολαρίων). Στην αγορά των containerships, βρίσκονται στην πέμπτη θέση, με συνολική αξία 7,2 δισ. δολαρίων. Στην πρώτη τετράδα συναντάμε τους Κινέζους εφοπλιστές (αξία 23,1 δισ. δολαρίων), τους Ιάπωνες (αξία 17,9 δισ. δολαρίων), τους Γερμανούς (αξία 15,4 δισ. δολαρίων) και τους Δανούς (αξία 9,6 δισ. δολαρίων).
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr