Στη διάρκεια της προηγούμενης δεκαετίας, η πλεονάζουσα χωρητικότητα ήταν το κύριο χαρακτηριστικό της ναυτιλιακής βιομηχανίας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Πρόκειται για ένα πρόβλημα, το οποίο αναμένεται να εμφανιστεί ξανά λόγω της «βουτιάς» στη ζήτηση, που προκάλεσε η πανδημία, αναφέρει η BIMCO, σε σχετικό report της.
Όπως επισημαίνεται, τα τρία τελευταία χρόνια της περασμένης δεκαετίας, η προσφορά υπερέβη σε σημαντικό βαθμό τη ζήτηση. Η μεταφορική ικανότητα TEUs των στόλων ενισχύθηκε κατά 75,6%, ενώ η ζήτηση, που μεταφράζεται στη διακίνηση των φορτίων, αυξήθηκε κατά 46,1%.
«Τα τελευταία δέκα χρόνια έχει επέλθει μία ανισορροπία στη ναυτιλιακή αγορά, γεγονός που είχε διαμορφώσει ένα τοπίο προκλήσεων, ακόμη και πριν τον κορονοϊό. Με τη ζήτηση να έχει μειωθεί το 2020, ενώ οι στόλοι εξακολουθούν να διευρύνονται, το έτος αναμένεται να είναι οδυνηρό για τα carriers, ακόμη κι αν οι ναύλοι διατηρηθούν σε υψηλά ρεκόρ λόγω των blank sailings» τονίζει ο επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, Peter Sand.
Μολονότι η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων ακολουθούσε ανοδική πορεία χρόνο με το χρόνο στη διάρκεια της δεκαετίας, ο ρυθμός ανάπτυξης επιβραδύνθηκε προς το τέλος της. Η ισχυρότερη ανάπτυξη σημειώθηκε το 2010, καθώς διαμορφώθηκε στο 13,7%, ενώ η χαμηλότερη το 2019 στο 1,8%. Την ίδια ώρα οι στόλοι αυξήθηκαν κατά 8,5% το 2010 και κατά 3,3% το 2019.
Σύμφωνα με την BIMCO, το κεντρικό θέμα της περασμένης δεκαετίας στα containerships είναι το διαρκώς αυξανόμενο μέγεθος των πλοίων, στο κυνήγι της μείωσης του κόστους, μέσω αύξησης της ποσότητας του παραγόμενου προϊόντος (οικονομία κλίμακος). Οι πλοιοκτήτες επέκτειναν τον στόλο τους με πλοία feeder και ULCS (15.000 ΤΕU ή και περισσότερο) και απομακρύνθηκαν από τα μεσαίου μεγέθους πλοία (3.000 - 14.999 ΤEU).
Την πενταετία 2015-2019, οι παραγγελίες πλοιοκτητών για ULCS ενισχύθηκαν κατά 119,3%, συγκριτικά με το πρώτο μισό της δεκαετίας. Στον αντίποδα, οι παραγγελίες για τα πλοία μεταφορικής ικανότητας 3.000-7.999 ΤEU υποχώρησαν κατά 81,3%, ενώ πτώση 71% καταγράφηκε στα πλοία μεταφορικής ικανότητας 8.000-14.999 TEU. Τo μερίδιο των UCLS στη χωρητικότητα των στόλων ανήλθε από το 1% στις αρχές της δεκαετίας, στο 13% στο τέλος του 2019.
«Η στασιμότητα των ναύλων προς το τέλος της δεκαετίας είναι απόδειξη της πίεσης που υφίσταται η αγορά των containerships. Η εστίαση στη μείωση του κόστους, που επικρατούσε τα τελευταία χρόνια, εκτιμάται ότι θα διατηρηθεί, καθώς θα συνεχιστούν οι παραδόσεις UCLS, τα οποία μπορούν να προσφέρουν χαμηλότερο κόστος ανά TEU από τα μικρότερα πλοία» σημείωσε ο Sand.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr