Κατά τη χθεσινή συνεδρίαση, ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index ενισχύθηκε κατά 281 μονάδες ή 22,6% στις 1.527 μονάδες, το υψηλότερο επίπεδο από τις 10 Δεκεμβρίου.
Capesizes
Παράλληλα, ο δείκτης που αποτυπώνει την πορεία των capesizes, Baltic Capesize Index σημείωσε «άλμα» 1.217 μονάδων ή 49,6% στις 3.672 μονάδες, που είναι και το υψηλότερο επίπεδο από τις 25 Σεπτεμβρίου. Τα μέσα ημερήσια κέρδη γι' αυτά τα πλοία ανέβηκαν κατά 6.244 δολάρια στα 25.280 δολάρια.
Όπως αναφέρει η BIMCO, τα capesizes βρίσκονται σε διαρκή άνοδο τις τελευταίες εβδομάδες και η περασμένη Τετάρτη (17/06) σηματοδότησε την επαναφορά των ημερήσιων κερδών πάνω από το εκτιμώμενο break even (εκεί που ισοσκελίζεται το κόστος αγοράς και λειτουργίας), για πρώτη φορά το 2020.
Όπως είπε πρόσφατα στο Reporter η κα Σέβη Κατέμογλου, ιδρύτρια και αναλύτρια της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου στην EastGate Shipping, η εξέλιξη αυτή αποδίδεται στην ενισχυμένη ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα.
Η άνοδος στη ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος ευνόησε ιδιαίτερα την Αυστραλία. «Ο μεγάλος κερδισμένος είναι η Αυστραλία, καθώς η ροή φορτίων της πρώτης ύλης προς την Κίνα έχει αυξηθεί σημαντικά» επεσήμανε η κα Κατέμογλου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της SteelHome, τα αποθέματα σιδηρομεταλλεύματος υποχωρούν με σταθερό ρυθμό τις τρεις τελευταίες εβδομάδες στην Κίνα και ανέρχονται στους 107,75 εκατ. τόνους, τα χαμηλότερα επίπεδα από τον Οκτώβριο του 2016.
Panamaxes
Στα panamaxes ο δείκτης Baltic Panamax Index κινήθηκε ανοδικά κατά 98 μονάδες ή 9,6% στις 1.117 μονάδες. Τα μέσα ημερήσια κέρδη των συγκεκριμένων πλοίων αυξήθηκαν κατά 885 δολάρια στα 10.055 δολάρια.
Το ανοδικό momentum για τα panamaxes οφείλεται στην ενισχυμένη ζήτηση σιτηρών από την Κίνα, ενώ για λόγους εποχικότητας, θετικές μοιάζουν οι προοπτικές αύξησης των εισαγωγών αμερικανικής σόγιας από την ασιατική χώρα, από το Σεπτέμβριο και μέχρι το τέλος του έτους.
Σημειώνεται ότι «άλμα» 16,8% κατέγραψαν οι κινεζικές εισαγωγές άνθρακα το πρώτο πεντάμηνο του 2020. Ωστόσο, αυτή ακριβώς η αύξηση συγκριτικά με πέρυσι ώθησε την κινεζική κυβέρνηση να εφαρμόσει περιορισμούς στις εισαγωγές άνθρακα εφεξής ούτως ώστε να στηρίξει την εγχώρια παραγωγή. Πρόκειται για μία εξέλιξη που ίσως επηρεάσει αρνητικά τα panamaxes στη συνέχεια.
Στα «πάνω» τους και οι μετοχές των Ελλήνων εφοπλιστών
Το θετικό κλίμα στην αγορά ευνόησε και τις ναυτιλιακές εισηγμένες, ελληνικών συμφερόντων.
Τη μεγαλύτερη άνοδο σημείωσε η Eurodry, συμφερόντων του εφοπλιστή Αριστείδη Πίττα, η οποία ενισχύθηκε κατά 37,39%. Ακολούθησαν η Star Bulk Carriers (9,58%), συμφερόντων του εφοπλιστή Πέτρου Παππά, η Seanergy Maritime Holdings (9,43%), συμφερόντων του Σταμάτη Τσαντάνη, οι δύο μετοχές της κας Αγγελικής Φράγκου, η Navios Maritime Partners (7,94%) και η Navios Maritime Holdings (5,91%), η Safe Bulkers (4,69%), συμφερόντων του εφοπλιστή Πόλυ Χατζηιωάννου και η Diana Shipping (2,27%), συμφερόντων του εφοπλιστή Συμεών Παληού.
Οι παράγοντες που λειτουργούν ανασταλτικά
Όπως επισημαίνει η ναυλομεσιτική Allied Shipbroking, η τρέχουσα ζήτηση καθορίζεται κυρίως από τα πακέτα τόνωσης της οικονομίας που λαμβάνουν οι κυβερνήσεις κι αυτό δεν μπορεί να διαρκέσει για πάντα. Επίσης, με δεδομένο ότι ο κορονοϊός βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, η ανάκαμψη της ζήτησης παραμένει «εύθραυστη». Τέλος, στοιχεία, όπως η εποχικότητα, η ανάπτυξη του στόλου και οι τιμές των εμπορευμάτων επιδρούν με καταλυτικό τρόπο στην αγορά και ως εκ τούτου ακόμη κι αν η ζήτηση συνεχίσει να αυξάνεται στο υπόλοιπο του έτους, δε σημαίνει απαραίτητα ότι θα ενισχυθούν και τα κέρδη των μεταφορέων.
Άλλωστε, σημειώνει η BIMCO, η πορεία του παγκόσμιου εμπορίου το 2020 χαρακτηρίζεται από αβεβαιότητα τη δεδομένη χρονική στιγμή. Η τελευταία εκτίμηση της Παγκόσμιας Τράπεζας κάνει λόγο για μία πτώση 13,4% στους όγκους εμπορευμάτων διεθνώς. Συνεπώς είναι δύσκολο να αντισταθμιστούν οι ισχυρές απώλειες, που κατεγράφησαν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr