Όπως αναφέρεται στο σχετικό report της BIMCO, το πρώτο τρίμηνο του 2020, οι ναύλοι για τα μικρότερα πλοία ξηρού φορτίου κινήθηκαν σε καλύτερα επίπεδα συγκριτικά με αυτούς για τα Capesizes. Μολονότι ο Απρίλιος έδωσε μία στήριξη στα Capesizes, οι ναύλοι για όλους τους τύπους πλοίων βρίσκονται υπό πίεση.
Ιστορικά χαμηλά για τα Capesizes
Τα έσοδα για τα Capesizes βρίσκονται κάτω από τον μέσο όρο των 15.300 δολαρίων την ημέρα, που θεωρούνται το ελάχιστο όριο για να καλύπτονται τα λειτουργικά έξοδα του κάθε πλοίου, και διαμορφώνονται σε μόλις 1.992 δολάρια την ημέρα, που είναι το χαμηλότερο επίπεδο από τον Μάρτιο του 2016. Παρότι οι ναύλοι στα μικρότερα πλοία δεν έφτασαν τόσο χαμηλά, τα έσοδα κυμαίνονται κάτω από το όριο κάλυψης των λειτουργικών εξόδων τους, σημειώνει η BIMCO.
Η σημασία της Κίνας για την αγορά του ξηρού φορτίου, φάνηκε όταν εφάρμοσε μέτρα lockdown, καθώς οι ναύλοι έπεσαν κατακόρυφα. Από το restart της οικονομίας κι έπειτα, έχει δώσει μία ανοδική στήριξη στους όγκους, αλλά οι ναύλοι παραμένουν χαμηλοί. Σημειώνεται ότι οι εισαγωγές μεγάλων όγκων ξηρού φορτίου κατέγραψαν ανοδική πορεία σε ετήσια βάση, στη διάρκεια της κρίσης. Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος ενισχύθηκαν κατά 5,3% και οι εισαγωγές άνθρακα κατά 27,8%.
Ένας από τους βασικούς λόγους πτώσης των ναύλων για τα Capesizes είναι η υποχώρηση των εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία. Ειδικότερα, διολίσθησαν κατά 8,7% στο πρώτο τετράμηνο του έτος, σε μία απώλεια 9 εκατ. τόνων. Οι ναύλοι spot για μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος από την Βραζιλία στην Κίνα έχουν πέσει στα 7 δολάρια ανά τόνο, από 18,8 δολάρια ανά τόνο στην αρχή του έτους.
Όπως ειπώθηκε, οι ναύλοι για τα μικρότερα πλοία απέφυγαν την καταστροφή που προκλήθηκε στην αγορά των Capesizes, καθώς το εμπόριο στις κύριες αγορές παρουσιάστηκε ισχυρότερο. Σε συνθήκες κανονικότητας, η κινητικότητα στις εμπορικές διαδρομές θα έδινε ώθηση στους ναύλους, αλλά με τις υπάρχουσες συνθήκες στην αγορά, αρκεί μόνο για να τους συγκρατήσει, επισημαίνει η BIMCO.
Η επίδραση στον παγκόσμιο στόλο
Από την αρχή του χρόνου, ο στόλος των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου έχει αυξηθεί κατά 1,6% για να φτάσει τους 891,5 εκατ. τόνους μεταφορικής ικανότητας. Η BIMCO εκτιμά ότι ο στόλος θα ενισχυθεί κατά 3% το 2020 και η μεταφορική ικανότητα κατά 39,3 εκατ. DWT.
Παράλληλα, οι διαλύσεις πλοίων έχουν επηρεαστεί αρνητικά από την πανδημία, με μεγάλα shipbreaking κράτη να εφαρμόζουν μέτρα lockdown. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα μία μόνο διάλυση πλοίου ξηρού φορτίου τον Απρίλιο, για ένα carrier 28 ετών με μεταφορική ικανότητα 268.132 DWT. Η χαλάρωση των μέτρων άνοιξε το δρόμο για διαλύσεις 3 πλοίων τον Μάιο, με τη συνολική μεταφορική ικανότητα πλοίων που έχουν διαλυθεί μέχρι τώρα το 2020 να ανέρχεται σε 5,4 εκατ. DWT. Η BIMCO αναθεώρησε προς τα πάνω τις εκτιμήσεις της για διαλύσεις πλοίων ξηρού φορτίου και τώρα προβλέπει διαλύσεις πλοίων 14 εκατ. DWT, έναντι προηγούμενης πρόβλεψης για διαλύσεις 12 εκατ. DWT.
Σε ό,τι αφορά τις ναυπηγήσεις, μετά από μείωση της δραστηριότητας που παρατηρήθηκε τον Μάρτιο, υπήρξε ένας μεγάλος αριθμός παραγγελιών από Κινέζους τον Απρίλιο, συμπεριλαμβανομένων, 8 Capesizes μεταφορικής ικανότητας 210.000 DWT. Οι νέες παραγγελίες τον Απρίλιο έφτασαν τα 2,7 εκατ. DWT, ενώ το σύνολο των παραγγελιών μέχρι τώρα στο έτος ανέρχεται σε 4,8 εκατ. DWT, από 11 εκατ. DWT την ίδια περίοδο του 2019, σε μία πτώση της τάξεως του 56%.
Μειωμένη ζήτηση και υπερπροσφορά διαμορφώνουν την τάση
Η BIMCO τονίζει ότι αν και η Κίνα, ο πιο καθοριστικός παράγοντας για την αγορά του ξηρού φορτίου ανακάμπτει, η ενίσχυση της ζήτησης δεν είναι ακόμη ορατή.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της, οι συναλλαγές για όλα τα εμπορεύματα θα υποχωρήσουν, συμπεριλαμβανομένων των σιτηρών. Η περιορισμένη ζήτηση για εμπορεύματα είναι το απότοκο των μέτρων lockdown και της συνεπακόλουθης επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας. Η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας αναμένει ότι η ζήτηση για άνθρακα θα πέσει κατά 8% το 2020, λόγω της πτώσης της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας που προέκυψε από τα μέτρα απαγόρευσης της κυκλοφορίας και τη μειωμένη βιομηχανική παραγωγή.
Καταληκτικά, δεδομένης της υπερπροσφοράς και της μειωμένης ζήτησης, η BIMCO αναμένει ότι οι ναύλοι θα παραμείνουν σε τροχιά απωλειών το 2020. Μάλιστα, σημειώνεται, ότι η κατάσταση μπορεί να επιδεινωθεί αν τα μέτρα lockdown διαρκέσουν περισσότερο απ' ότι αναμενόταν, ή αν χρειαστεί να εφαρμοστούν ξανά για να αποφευχθεί ένα νέο κύμα κρουσμάτων
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr