Ειδικότερα, σημειώνει ότι η δραστηριότητα ανάθεσης συμβολαίων σημειώνει πτώση, η δραστηριότητα κατεδάφισης (demolition), που κυμαινόταν σε υψηλά επίπεδα, τώρα περιορίζεται από τα μέτρα που ισχύουν παγκοσμίως και οι παραδόσεις νέων πλοίων καθυστερούν.
Ισχυρές πιέσεις στις ναυπηγήσεις
H σύναψη συμβάσεων ναυπήγησης κινείτο πτωτικά ακόμη και πριν από το ξέσπασμα του κορονοϊού και πλέον η κατάσταση επιδεινώθηκε. Το πρώτο τρίμηνο του 2020, η δραστηριότητα σημείωσε κάμψη κατά 55% συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2019, καθώς μόνο 6,6 εκατ. DWT τοποθετήθηκαν για ναυπήγηση στους τρεις μεγάλους ναυτιλιακούς κλάδους, έναντι 14,7 εκατ. DWT πέρυσι.
Η μικρότερη πτώση παρατηρήθηκε στον τομέα των tankers, με τις παραγγελίες στο πρώτο τρίμηνο της χρονιάς να είναι μειωμένες κατά 17,8% στα 806.500 DWT. Στα tankers μεταφοράς αργού πετρελαίου, η δραστηριότητα περιορίστηκε κατά 53% συγκριτικά με τους δύο πρώτους μήνες του 2019.
Η αγορά των πλοίων ξηρού φορτίου υπέστη τις μεγαλύτερες απώλειες, με τις παραγγελίες να πέφτουν στο 1,6 εκατ. DWT το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς από 6,9 εκατ. DWT το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Παράλληλα, υπήρξαν πολύ λίγες παραγγελίες για containers τους πρώτους δύο μήνες της χρονιάς, συνολικού ύψους μόλις 48.519 TEU.
Οι διαλύσεις πλοίων
Σε αντίθεση με τις νέες παραγγελίες, πληθώρα πλοίων οδηγήθηκαν προς διάλυση το πρώτο τρίμηνο του 2020. Το γεγονός αυτό ήταν αποτέλεσμα των υψηλών τιμών των καυσίμων και των κακών συνθηκών στην αγορά. Συνολικά οι διαλύσεις στο πρώτο τρίμηνο ανήλθαν σε 6,1 εκατομμύρια DWT, αυξημένες κατά 62% από το α' τρίμηνο του 2019.
Ο αντίκτυπος του κορονοϊού στη ναυτιλία, τονίζει η BIMCO, σημαίνει ότι όλο και περισσότεροι πλοιοκτήτες τώρα ενδιαφέρονται για διαλύσεις πλοίων τους. Ωστόσο, οι περιορισμοί που επικρατούν λόγω κορονοϊού, δημιουργούν προκλήσεις για τη συνέχεια. Οι τρεις μεγάλες χώρες σε ό,τι αφορά τη δραστηριότητα κατεδάφισης, το Μπανγκλαντές, η Ινδία και το Πακιστάν ανακοίνωσαν το κλείσιμο των ναυπηγείων τους και όσα πλοία κατευθύονται προς τα εκεί, δε θα έχουν πρόσβαση. Αυτό θα σταματήσει όλες τις προγραμματισμένες δραστηριότητες για τις επόμενες εβδομάδες.
Καθυστερήσεις στα κινεζικά ναυπηγεία
Μία από τις άμεσες επιπτώσεις του κορονοϊού στον παγκόσμιο ναυτιλιακό στόλο είναι οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις νεότευκτων πλοίων στην Κίνα και στην Άπω Ανατολή. Τον Φεβρουάριο του 2020, έγιναν μόλις 398.712 DWT παραδόσεις από τα κινεζικά ναυπηγεία, το ένα τέταρτο των παραδόσεων που έγιναν τον Φεβρουάριο του 2019. Οι παραδόσεις Μαρτίου 2020 ήταν οι μισές από όσες έγιναν τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι. Τη δεδομένη χρονική στιγμή, τα κινεζικά ναυπηγεία καθυστερούν περίπου τέσσερις με οχτώ εβδομάδες.
Συνολικά, οι παραδόσεις διολίσθησαν κατά 16,7% το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Σημειώνεται ότι σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ναυτιλιακές αγορές, όπου οι παραδόσεις υποχωρούν συγκριτικά με το 2019, η αγορά ξηρού φορτίου καταγράφει αύξηση το πρώτο τρίμηνο του 2020. Συνολικά, 12,9 εκατ. DWT παραδόθηκαν το πρώτο τρίμηνο, 3,9 εκατ. DWT περισσότερο από τις παραδόσεις του πρώτου τριμήνου πέρυσι.
Στα tankers οι παραδόσεις μειώθηκαν κατά 49% για τα αργού πετρελαίου και κατά 43% για τα μεταφοράς προϊόντων σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2019. Συνολικά 5,7 εκατ. DWT πετρελαιοφόρων μεταφοράς αργού πετρελαίου παραδόθηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, εκ των οποίων τα 4 εκατ. DWT προέρχονται από την παράδοση 13 VLCCs.
Στα containers, παραδόθηκε ένα ULCS καθώς και τρία neo-panamax, ενώ 14 πλοία μεταξύ 1.162 και 2.806 TEU αποτέλεσαν τις υπόλοιπες παραδόσεις. Οι συνολικές παραδόσεις μειώθηκαν κατά 58,6% σε 102.435 TEU σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο πέρυσι.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr