Νέα πτώση σημείωσε την Τετάρτη ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, Baltic Dry Index, o οποίος αποτυπώνει τις αποδόσεις των φορτηγών πλοίων τύπου capesize, panamax και supramax. Ειδικότερα, κατέγραψε απώλειες κατά 5% φτάνοντας στις 430 μονάδες.
Ο δείκτης capesize που σχετίζεται με πλοία τα οποία συνήθως μεταφέρουν φορτία 170.000-180.000 τόνων και κυρίως σιδηρομετάλλευμα και κάρβουνο υποχώρησε κατά 50 μονάδες, συμπληρώνοντας την 39η διαδοχική πτωτική του συνεδρίαση. Οι μέσοι ημερήσιοι ναύλοι διολίσθησαν κατά 481 δολάρια στα 3.015 δολάρια. Τα φορτηγά πλοία τύπου capesize φτάνουν σε χαμηλά όλων των εποχών, λόγω της μειωμένης ζήτησης για πλοία και της περιορισμένης δραστηριότητας στην Κίνα.
Ο δείκτης panamax υποχώρησε έξι μονάδες ή 1,1%, στις 520 μονάδες με τους μέσους ημερήσιους ναύλους για αυτά τα φορτηγά πλοία που συνήθως μεταφέρουν φορτία 60.000-70.000 τόνων άνθρακα ή σιτηρών να κινούνται πτωτικά κατά 57 δολάρια στα 4,681 δολάρια. Τέλος, ο δείκτης supramax έχασε έξι μονάδες και έφτασε τις 512 μονάδες.
To πλήγμα στις μεταφορές επηρεάζει τους ναύλους
Η γενική αντίληψη που επικρατεί στη ναυτιλιακή βιομηχανία είναι ότι η επιδημία μπορεί να διαρκέσει αρκετές εβδομάδες ή και μήνες και οι δυσκολίες έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους με αρκετές αεροπορικές εταιρείες να ακυρώνουν τις πτήσεις τους για πολλούς κινεζικούς προορισμούς.
Οι θαλάσσιες μεταφορές προϊόντων όπως τα αεροπορικά καύσιμα και η βενζίνη θα πληγούν από τον κοροναϊό, καθώς ολοένα και λιγότεροι άνθρωποι ταξιδεύουν από και προς την πολυπληθέστερη χώρα του κόσμου και κατεβάζουν φορτίο.
Το ντίζελ και τα αεροπορικά καύσιμα είναι δύο βασικά εμπορεύματα τα οποία κινούνται τακτικά σε δεξαμενόπλοια από τη δυτική ακτή της Ινδίας, τη Βόρεια Ασία και τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη και τη Σιγκαπούρη. Το εμπόριο αυτών μαζί με τη βενζίνη και τη νάφθα καθορίζουν τις τιμές των ναύλων.
Η Ινδία εξάγει περισσότερα από επτά εκατ. τόνους αεροπορικών καυσίμων για τα τρία τελευταία διαδοχικά χρόνια και οι εξαγωγείς ανησυχούν για καθίζηση. Όπως εκτιμάται, θα υπάρξει μικρότερη κίνηση φορτίων, διότι τα διυλιστήρια σχεδιάζουν να μειώσουν τα ποσοστά τρέχουσας κίνησης στην Κίνα και πέραν αυτής. Αυτό επιβαρύνει ακόμη περισσότερο την κατάσταση, όταν ήδη υπάρχει υπερπροσφορά πλοίων.
Πτώση στη ζήτηση πετρελαίου της Κίνας για πρώτη φορά από το 2009
Η ζήτηση πετρελαίου στην Κίνα έχει μειωθεί εν μέσω προσπαθειών για διαχείριση της όλης κατάστασης, η οποία έχει ξεφύγει.
Όπως αναφέρει η συμβουλευτική εταιρεία σε θέματα ενέργειας, Wood Mackenzie, η βραχυπρόθεσμη επίδραση του κοροναϊού στη ζήτηση πετρελαίου παραμένει αβέβαιη, καθώς βρίσκεται σε άμεση συσχέτιση με το πότε και το πώς θα ξεκινήσει η μεταποιητική δραστηριότητα στην Κίνα, μετά τις αργίες της πρωτοχρονιάς. Μάλιστα, η εταιρεία έχει υποβαθμίσει την πρόβλεψή της για τη ζήτηση πετρελαίου το πρώτο τρίμηνο του 2020 κατά σχεδόν 900.000 βαρέλια την ημέρα
Ο οίκος αξιολόγησης Fitch θεωρεί ότι ο κοροναϊός θα μπορούσε να ανακόψει την αύξηση στη ζήτηση πετρελαίου, εάν συνεχίσει να εξαπλώνεται, οδηγώντας εντέλει σε ένα παρατεταμένο πλεόνασμα παραγωγής, καθώς αυτή αυξάνεται στη Βραζιλία, τη Νορβηγία και τις ΗΠΑ. Το πλεόνασμα θα εξαρτηθεί από τη διάρκεια του ιού και από την ικανότητα των χωρών του ΟΠΕΚ να προσαρμόσουν τα επίπεδα παραγωγής, εάν αυτό απαιτηθεί.
Η Κίνα αντιπροσωπεύει περίπου το 15% της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου και είναι η κινητήρια δύναμη της αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης. Η συμβολή της στην αύξηση της παγκόσμιας κατανάλωσης ήταν κατά μέσο όρο 36% τα τελευταία πέντε χρόνια και θα έπρεπε να έχει φθάσει το 40% το 2020, σύμφωνα με την Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών των ΗΠΑ. Ένα ακόμη 30% της αύξησης της ζήτησης καθοδηγείται από άλλες ασιατικές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr