Την Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 946 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,048 μονάδες με $ 6,729 την ημέρα, BPI στις 1,126 μονάδες στα $ 8,994 την ημέρα, BSI στις 960 μονάδες στα $ 10,034 την ημέρα και BHSI στις 600 μονάδες, στα $ 8,537την ημέρα.
Πολλές φορές έχουμε διατυπώσει τις επιφυλάξεις μας για την πορεία της αγοράς, παρά το θετικό πρόσημο που παρουσίασε το τελευταίο διάστημα, ενώ ταυτόχρονα έχουμε αναφέρει πως το τελευταίο τρίμηνο κάθε έτους η αγορά εισέρχεται σε πτωτική πορεία η οποία συνεχίζεται και στις αρχές του επόμενου έτους. Ακριβώς αυτό είναι το μοτίβο που βιώνουμε στην παρούσα φάση, καθώς ο BDI από τις 21 Νοεμβρίου βρίσκεται σε καθοδική πορεία, με τα Capes και τα Panamax να υπό-αποδίδουν και τα Supramax και Handysize να βρίσκονται σε θετική πορεία.
Η οποιαδήποτε πρόβλεψη για την πορεία της αγοράς το 2017, ιδιαίτερα μετά την ολοκλήρωση των εορταστικών αργιών στην Κίνα, η οποία τοποθετείται μετά την 1η εβδομάδα του Φεβρουαρίου, θεωρείται παρακινδυνευμένη αν και γενικότερα επικρατεί η πεποίθηση ότι στο σύνολο της η αγορά θα εισέλθει σε τροχιά ανάκαμψης.
Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι ο άγνωστος Χ στην «εξίσωση» για την πορεία της αγοράς το 2017 είναι η πορεία της Παγκόσμιας οικονομίας και κατ’ επέκταση του Παγκόσμιου Εμπορίου (Demand) καθώς ο παράγοντας προσφορά πλοίων (Supply), στην παρούσα φάση, είναι σε γενικές γραμμές μετρήσιμος και προβλέψιμος. Όπως έχουμε προαναφέρει, για το 2016 η αύξηση του στόλου εκτιμάται στο +1,9%, ποσοστό που θεωρείται ιδιαίτερα χαμηλό συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, και το θετικό στοιχείο είναι πως το μοτίβο αυτό θα συνεχιστεί και για τα επόμενα 2 χρόνια, όπου οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αύξηση του στόλου κατά +1,7% για το 2017 και +0,7% για το 2018.
Φυσικά, ακόμα και αυτά τα ποσοστά υπόκεινται σε μεταβολές, καθώς εξαρτώνται πρωτίστως από την πορεία των διαλύσεων όπως επίσης και από το ποσοστό μετακυλίσεων (Slippage Rate) και ακυρώσεων (Cancellations). Χαρακτηριστικό είναι ότι κατά τη διάρκεια του 2016 και ιδιαίτερα στις αρχές, οι εκτιμήσεις για τις διαλύσεις ήταν ότι θα φτάσουν σε επίπεδα ρεκόρ, κοντά στους 40 εκ. τόνους DWT. Έως και τις 16 Δεκεμβρίου, ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων ήτανε στους 28,4 εκ τόνους DWT, μειωμένος κατά -5% από το σύνολο του έτους το 2015 όπου έκλεισε στους 30,5 εκ. τόνους DWT. Την ίδια στιγμή, η εφαρμογή του BWT από τον Σεπτέμβριο του 2017 εκτιμάται, τουλάχιστον για την επόμενη χρονιά, ότι δεν θα αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα στην αύξηση των διαλύσεων για πλοία έως και 15 ετών.
Ταυτόχρονα η πορεία της ζήτησης (Demand) με «έμμεσο» τρόπο θα επηρεάσει και την προσφορά. Για παράδειγμα, αν υπάρξει βελτίωση του Εμπορίου εν γένει ή ειδικότερα για συγκεκριμένα φορτία αυτό θα επηρεάσει «τεχνητά» και την προσφορά των πλοίων λόγω της αύξησης της ταχύτητας τους. Συγκεκριμένα, το τελευταίο διάστημα, η μέση ταχύτητα των Panamax είναι στους 11,4 Knots. Αν υποθέσουμε ότι υπάρχει βελτίωση της αγοράς και οι τιμές των Bunkers είναι χαμηλές, τότε και η ταχύτητα των Panamax θα αυξηθεί. Μία αύξηση της ταχύτητας των Panamax κατά 2 Knots περίπου, δηλαδή στους 13,5 Knots, αυτομάτως προκαλεί και μία τεχνητή αύξηση της προσφοράς της τάξης του 15% και δημιουργεί ανάχωμα στην βελτίωση της αγοράς.
ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ
Βελτίωση των προσφερόμενων τιμών σε απρόσμενα επίπεδα έλαβε χώρα την προηγούμενη εβδομάδα, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στους Cash Buyers να «ξεφορτωθούν» τονάζ που είχαν αγοράσει το προηγούμενο διάστημα σε τιμές σπέκουλας, δηλαδή σε υψηλά επίπεδα. Στην παρούσα φάση το ενδιαφέρον είναι επικεντρωμένο στα μεγαλύτερου τονάζ πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, όπως τα Capes, γεγονός που οφείλεται και στην μεγάλη διόρθωση των ναύλων τις τελευταίες εβδομάδες, ενώ αντιθέτως η προσφορά των Containers, κυρίως από την Γερμανία, έχει αρχίσει και μειώνεται, γεγονός που οφείλεται και στην επερχόμενη εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων.
Στην Ινδία, η κατάσταση λόγω της απόσυρσης των μεγάλων χαρτονομισμάτων έχει αρχίσει και εξομαλύνεται, με την ρουπία να κερδίζει έδαφος και να διαπραγματεύεται στις 67,5 προς το δολάριο, ενώ παράλληλα οι εγχώριες τιμές του σιδήρου έχουν αρχίσει και αυξάνονται, έχοντας σαν αποτέλεσμα την επιστροφή του αγοραστικού ενδιαφέροντος από τους End Buyers κυρίως για πλοία μικρότερου τονάζ.
Στο Μπαγκλαντές, παρά το γεγονός ότι οι εγχώριες τιμές του σιδήρου σε γενικές γραμμές παραμένουν σταθερές, το ενδιαφέρον από τους End Buyers για μεγαλύτερου τονάζ πλοία, όπως Capes, είναι αρκετά έντονο, έχοντας σαν αποτέλεσμα το κλείσιμο 2 Capes σε αρκετά υψηλά επίπεδα. Είναι χαρακτηριστικό το κλείσιμο αυτών των 2 Capes στα $ 338 - $ 339 /LDT τιμές που είναι περίπου $ 15 - $ 20/LDT υψηλότερα από τα τρέχοντα επίπεδα της αγοράς.
Στο Πακιστάν, δόθηκε και επίσημα η άδεια από την Κυβέρνηση για την επαναλειτουργία των διαλυτηρίων, αλλά θα χρειαστεί λίγο διάστημα έως ότου οι End Buyers προσαρμοστούν στην πραγματικότητα των αυξημένων προσφερόμενων τιμών από τους ανταγωνιστές.
Στην Κίνα, ενώ το προηγούμενο διάστημα οι προσφερόμενες τιμές είχαν αρχίσει να πλησιάζουν αυτές των υπόλοιπων χωρών, η πρόσφατη αύξηση των τιμών από τις ανταγωνίστριες χώρες, δεν της επέτρεψε να μπει στην αγορά και συνεχίζει να ασχολείται με το γνωστό πρόγραμμα των επιδοτούμενων από το κράτος εταιρειών.
.
Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων την τελευταία εβδομάδα ήτανε 631,373 DWT περίπου, εκ των οποίων το 39% (245,109 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 55% (346,715 DWT) δεξαμενόπλοια, και το 6% (39,549 DWT) Containers.
Οι τιμές για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια κυμάνθηκαν ως εξής:
✏ Ινδία: Από $ 270 - $ 300 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Πακιστάν: Από $ 280 - $ 310 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Μπαγκλαντές: Από $ 290 - $ 320 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
✏ Κίνα: Από $ 230 - $ 240 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.
ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΓΟΡΑΠΩΛΗΣΙΩΝ
G. Moundreas & Co S.A.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr