Ακολουθήστε το reporter.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr
Σύμφωνα με το άρθρο 14 παράγραφο 5 «για τον υπολογισμό και την καταβολή της παραπάνω παροχής, οι επιχειρήσεις υποβάλλουν δήλωση στην αρμόδια υπηρεσία της Φορολογικής Διοίκησης έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Φεβρουαρίου εκάστου έτους, σχετικά με τον αριθμό των πλοίων, τη σημαία, την ηλικία και την ολική χωρητικότητά τους, τον αριθμό ΙΜΟ, το ύψος της ετήσιας παροχής ενός εκάστου, με βάση τα κριτήρια υπολογισμού του παρόντος άρθρου».
Σημειώνεται ότι ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών που συμμετείχαν στην όλη διαδικασία ανήλθε αρχικά στον αριθμό 441 με συνολικό αριθμό πλοίων 2.769. Ο αριθμός αφορά τόσο πλοία με Ελληνική σημαία, όσο και ελληνόκτητα. Έτσι ο αριθμός των πλοίων, που δηλώθηκε εκ μέρους των ναυτιλιακών εταιρειών, προσεγγίζει το 90% του συνόλου των πλοίων που φέρουν Ελληνική σημαία, ενώ αναφορικά με τα πλοία ξένης σημαίας το ποσοστό αυτό αγγίζει το 65%. Αρκετά, πάντως, ηχηρά ονόματα έμειναν εκτός, ή δεν έβαλαν το σύνολο των πλοίων τους στην εν λόγω ρύθμιση στέλνοντας ένα μήνυμα έτσι στην κυβέρνηση. Ωστόσο μετά τη νομοθέτηση υποχρεούνται όλοι να συμμετάσχουν καθώς υπάρχει καθολική εφαρμογή.
Αναζητείται η σχετική εγκύκλιος
Ωστόσο η όλη διαδικασία έχει σημαντικά νομικά προβλήματα, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με την εισφορά των εταιρειών που διαχειρίζονται πλοία με ξένη σημαία. Μέχρι σήμερα, σύμφωνα με πληροφορίες του “R” δεν έχει εκδοθεί η σχετική εγκύκλιος από τη ΓΓΔΔΕ, που είναι απαραίτητη στην αρμόδια υπηρεσία για να προχωρήσει στις βεβαίωση και εκκαθάριση του φόρου βάσει των ψηφισμένων διατάξεων. Πηγές της Ακτής Μιαούλη αναφέρουν ότι υπάρχουν σημαντικά νομικά ζητήματα ειδικά για τα πλοία υπό ξένη σημαία και τις διαχειρίστριες εταιρίες τους, που μένουν να αποσαφηνιστούν άμεσα ώστε να γνωρίζει κάθε πλοιοκτήτης τι πληρώνει.
Δεν λείπουν δε κι εκείνοι που επαναφέρουν, εν όψει και της καταβολής της πρώτης δόσης τα ζητήματα συνταγματικότητας, καθώς με το Σύνταγμα της Μεταπολίτευσης ο ελληνικός εφοπλισμός έχει τη στήριξη της πολιτείας απολαμβάνοντας για ιστορικούς κι εθνικούς λόγους ειδικό καθεστώς φορολόγησης. Είναι ενδεικτικό ότι πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θόδωρος Βενιάμης, σε πρόσφατες δηλώσεις του σε ΜΜΕ υποστήριξε ότι με τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία αίρεται το προστατευόμενο από το Σύνταγμα φορολογικό καθεστώς της ναυτιλίας, κάτι που το είχε επισημάνει πριν από την ψήφιση του νομοσχεδίου στον υπουργό Οικονομικών. Οι ενστάσεις κυρίως εστιάζονται στο άρθρο 15, όπου γίνεται τροποποίηση του άρθρου 25 του ν. 27/1975 ώστε ο πλοιοκτήτης και οι μέτοχοι ή εταίροι πλοιοκτήτριας εταιρείας να απαλλάσσονται με την καταβολή του φόρου πλοίων όχι μόνο από κάθε άλλο φόρο εισοδήματος για τα κέρδη και τα μερίσματα πλοίων με ελληνική σημαία αλλά και από κάθε τέλος, εισφορά ή κράτηση για τα εισοδήματα αυτά.
Πάντως αξίζει να σημειωθεί ότι ο εφοπλιστικός κόσμος θεωρεί ότι η απόφαση της κυβέρνησης να καταστήσει υποχρεωτική για τα επόμενα τρία χρόνια την εθελοντική μέχρι πρότινος έκτακτη φορολόγηση του κλάδου δεν βοήθά στην οικοδόμηση μιας σχέσεως εμπιστοσύνης που είναι αναγκαία για έναν κλάδο αιμοδότη της ελληνικής οικονομίας.
Γκρίνιες για φοροελεγκτικούς εκφοβισμούς
Δε λείπουν μάλιστα τα σχόλια σε κατ΄ ιδίας συζητήσεις για unfair επιλογές της κυβέρνησης, που ενώ αρχικά έκανε λόγο για εθελοντική εισφορά ώστε να μην υπάρχει νομικό θέμα, έσπευσε αιφνιδιαστικά να νομοθετήσει. Δυσαρέσκεια υπάρχει μάλιστα για τη σπουδή του Υπ. Οικονομικών να υιοθετήσει εν τοις πράγμασι τις αιτιάσεις των Βορειοευρωπαίων ανταγωνιστών της Ελληνικής ναυτιλίας και να δημιουργήσει ένα κλίμα «φορολοελεγκτικού εκφοβισμού», αδιαφορώντας για τα συγκριτικά οφέλη που δίνει στη χώρα η διεθνώς δεσπόζουσα θέση του κλάδου, η εισροή ναυτιλιακού συναλλάγματος, η παρουσία εταιριών κλπ.
Ενδεικτικές του κλίματος οι πρόσφατες αναφορές από τον πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΝΕΕ) Γιώργο Γράτσο, ο οποίος μιλώντας σε υψηλούς τόνους στην τελετή κοπής της πρωτοχρονιάτικης πίτας του Επιμελητηρίου, στο Ιδρυμα Ευγενίδου, άσκησε δριμεία κριτική στην Πολιτεία.
Πιο συγκεκριμένα, καταφέρθηκε εναντίον των τελευταίων νομοθετικών πρωτοβουλιών της κυβέρνησης, για να προκαλέσει την αντίδραση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, αλλά και την παρέμβαση του εκπροσώπου της αξιωματικής αντιπολίτευσης βουλευτή Θεόδωρου Δρίτσα.
«Προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία της ναυτιλίας», είπε ο κ. Γράτσος, «είναι η εμπιστοσύνη όσον αφορά τη σταθερότητα του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Πριν από λίγες εβδομάδες η ναυτιλία βίωσε ένα δυσάρεστο αιφνιδιασμό, με την ανατροπή όχι μόνο συμφωνηθέντων και υπογεγραμμένων όρων, αλλά και συνταγματικά κατοχυρωμένων διατάξεων».
«Αυτό δεν θα ωφελήσει μακροπρόθεσμα τη χώρα» συνέχισε και προειδοποίησε: «Χρειάζονται πολλά χρόνια και κόποι για να οικοδομηθεί ένα αξιόλογο έργο. Ενας αιφνιδιασμός το κλονίζει σαν καταστρεπτικός σεισμός, και καταρρέει».
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο πρόεδρος του ΝΕΕ υπενθύμισε με νόημα ότι ο εφοπλισμός είναι «στην ουσία δραστηριότητα των Ελλήνων της διασποράς, αυτών που έφυγαν και μεγαλούργησαν στα ξένα» και συνέχισε λέγοντας ότι «διαχρονικά οι Ελληνες εφοπλιστές λειτουργούσαμε στο εξωτερικό και κυρίως όπου δημιουργείτο η διακίνηση του εμπορίου».
Εκπρόσωποι της ποντοπόρου ναυτιλίας σπεύδουν να ξεκαθαρίσουν πως το μείζον ζήτημα με την εν λόγω διάταξη, δεν αφορά στα ποσά που τελικά θα κληθεί να καταβάλει η Ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία τα οποία είναι αυξημένα κατά μια φορά ακόμη πέραν των όσων αρχικά είχαν συμφωνηθεί μεταξύ των δύο πλευρών, αλλά στην μετεξέλιξη αυτής της εθελοντικής συνεισφοράς σε μια υποχρεώση η οποία, όπως υπογραμμιζουν, είναι αντισυνταγματική.
Γ. Αλεξάκης