Στην υπόθεση εμπλέκονται 14 ακτοπλοικές επιχειρήσεις, καθώς και το συλλογικό τους όργανο, η Ενωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοίας (ΕΕΑ), που βάσει της εισηγήσης του 2009 κατηγορούνται ότι τι συζητούσαν τη μετακύλιση στα ναύλα τους, συντονισμένα, του αυξημένου κόστους των καυσίμων κατά τη χρονική περίοδο 2006-2008, καθώς και πως υπέβαλαν κατόπιν συννενόησης προσφορές στους διαγωνισμούς του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, παραδείγματος χάριν για τις άγονες γραμμές κατά τη χρονική περίοδο 2002-2008.
Η υπόθεση του καρτέλ της ακτοπλοίας είχε ξεκινήσει να συζητείται στην Ολομέλεια της Επιτροπής τον περασμένο Ιούνιο επί της προηγούμενης διοίκησης, με επικεφαλής το Σπύρο Ζησιμόπουλο, αλλά η ακροαματική διαδικασία δεν κατέστη δυνατό να ολοκληρωθεί, αφού στο μεταξύ η σύνθεσή της άλλαξε.
Η καινούργια διοίκηση της Αρχής, με επικεφαλής τον νέο πρόεδρο Δημήτρη Κυριτσάκη, αποφάσισε να ανοίξει ξανά το φάκελο, ξεκινόντας αυτεπάγγελτη έρευνα στην Ενωση Ακτοπλοικών Εταιρειών και στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, βάσει των ενοχοποιητικών στοιχείων της τότε εισήγησης. Υπενθυμίζεται ότι τα στοιχεία αυτά είχαν αμφισβητηθεί έντονα από την Ενωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας, ο πρόεδρος της οποίας κ. Απ. Βεντούρης βρίσκεται παράλληλα σε νομική αντιδικία με τον πρώην πρόεδρο της επιτροπής Σπ. Ζησιμόπουλο.
Τα ενοχοποιητικά στοιχεία της εισήγησης
Τα κύρια ενοχοποιητικά στοιχεία που είχαν προκύψει από την τότε εισήγηση, μιλούσαν για συνεννοήσεις των εταιρειών μεταξύ τους ως προς τη μελλοντική συμπεριφορά τους σε θέματα τιμολογιακής πολιτικής (όπως οι ανακοινώσεις για μετακύλιση πιθανής αύξησης καυσίμων στον επιβάτη), αλλά και με κάθε ανταλλαγή πληροφοριών επί του τιμολογίου τους. Επίσης ως συνεννοήσεις εννοούνταν και οι όποιες αντιδράσεις σε ανακοίνωση περί «παγώματος τιμών» αλλά και οι συζητήσεις περί λειτουργικού κόστους, που αποτελούν ουσιαστικό συστατικό στοιχείο τής τελικά διαμορφούμενης τιμής. Σύμφωνα πάντα με την τότε εισήγηση, είχαν διαπιστωθεί συμφωνίες μεταξύ ορισμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών εντός πάντα της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας για το μοίρασμα των επιδοτούμενων γραμμών μέσω προσυμφωνημένων προσφορών. Πρόκειται, όπως έλεγε η εισήγηση, για συμφωνίες ή εναρμονισμένες πρακτικές που εξαλείφουν τον ανταγωνισμό στους διαγωνισμούς για τις επιδοτούμενες γραμμές. Τέλος, είχαν διαπιστωθεί και πρακτικές όπως το να μη συμμετέχουν στους διαγωνισμούς κάποιες εταιρείες, που σύμφωνα με την εισηγήση, περιορίζουν ή εξαλείφουν τον ανταγωνισμό τιμών ανάμεσα στις επιχειρήσεις και αποσκοπούν στη μεταξύ τους κατανομή των μεριδίων της αγοράς.
Στην ανακοίνωση πάντως που εξέδωσε χθες η Επιτροπή, αναφέρεται ότι η ολομέλεια θα συνεδριάσει με βάση την παλαιά εισήγηση, επισημαίνοντας ωστόσο ότι η εισήγηση δεν είναι δεσμευτική. "Η Επιτροπή θα αποφασίσει, συνεκτιμώντας τα δεδομένα της αποδεικτικής διαδικασίας και τις απόψεις των εμπλκεομένων μερών", καταλήγει η ανακοίνωση. Από την πλευρά τους, κύκλοι της ακτοπλοϊκής αγοράς μιλούσαν τότε «για αβάσιμες κατηγορίες που δεν αντανανακλούν παρά τις απόψεις της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού και οι οποίες, καθώς το θέμα θα συζητείται στην ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού, θα καταρριφθούν αφού είναι ανυπόστατες».
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr