Τόσο οι προβλέψεις όσο και οι πρώτες ενδείξεις για την κίνηση στην τρέχουσα καλοκαιρινή σεζόν είναι ιδιαιτέρως θετικές και μέλλει στην πράξη να αποδειχθεί αν η πορεία του συγκεκριμένου κλάδου θα αποτελέσει κομβικό σημείο για την πολυσυζητημένη ανάκαμψη.
Ήδη, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, τους πρώτους πέντε μήνες του 2013 ο αριθμός των τουριστών αυξήθηκε στους 2.441.276, αυξημένος άνω των 100.000 σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2012.
Οι μέχρι τώρα αφίξεις σε δημοφιλείς προορισμούς κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα, με τη Μύκονο να σημειώνει αύξηση 125% (!) ενώ ακολουθούν περιοχές όπως η Ζάκυνθος όπου οι αφίξεις έχουν αυξηθεί 33,2%, η Κεφαλλονιά με 29,5%, τα Χανιά με 26,3%, η Σαντορίνη με 22,7%, η Κέρκυρα με 23,9%, η Κως με 20,2%, η Σκιάθος με 18,3% κ.λπ.
Θετικά σημάδια έρχονται και από την κίνηση στα αεροδρόμια, όπου για το διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου καταγράφηκε αύξηση των επισκεπτών 6,05%.
Ο στόχος που έχει τεθεί από την κυβέρνηση και τους ανθρώπους της τουριστικής Αγοράς είναι να προσελκύσουν 17 εκατομμύρια τουρίστες το 2013. Ένα από τα «στοιχήματα» που μένει να φανεί αν θα κερδηθούν, είναι το πώς θα κινηθεί η Αγορά στα μεγάλα αστικά κέντρα, που παρουσιάζουν μείωση στον αριθμό επισκεπτών τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, ένα θετικό σημάδι για την αύξηση των τουριστών στις πόλεις έρχεται από την άνοδο που καταγράφηκε για τον Μάιο στην Αθήνα (10%) και στη Θεσσαλονίκη (14%).
Ο Πρόεδρος του Σ.Ε.Τ.Ε., κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, κ. Γιώργος Τσακίρης και ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, κ. Ιωάννης Ρέτσος μιλούν για τις προοπτικές και τις εξελίξεις στην τουριστική Αγορά και για το κατά πόσο μπορεί ο συγκεκριμένος κλάδος να συμβάλει στην τόνωση και την ανάκαμψη της ελληνικής Οικονομίας.
Ανδρέας Ανδρεάδης - Πρόεδρος Σ.Ε.Τ.Ε.
Οι παραδοσιακές Αγορές μας, Γερμανίας, Αγγλίας, Γαλλίας και Σκανδιναβίας, ανακάμπτουν όλες, με αυξήσεις που προσεγγίζουν το 10%. Μεγαλύτερη δυναμική εμφανίζει η αγγλική, η γαλλική και οι σκανδιναβικές Αγορές, ενώ και στη Γερμανία πάμε καλύτερα, χρειάζεται όμως ακόμη πολλή δουλειά, ώστε να επανέλθουμε στα προ κρίσης επίπεδα. Οι Αγορές της Ιταλίας και Ισπανίας δεν υποχωρούν, αλλά δεν περιμένουμε σημαντικές αυξήσεις, λόγω της δικής τους οικονομικής κρίσης. Εξαιρετικά πάνε η ρωσική και η ουκρανική Αγορά, με ρυθμούς που θα δώσουν κατ' ελάχιστο 300.000 με 400.000 επιπλέον αφίξεις σε σχέση με το 2012, αρκεί να λυθούν προβλήματα σχετικά με τη χορήγηση βίζας, που δυστυχώς εξακολουθούν να υφίστανται, ιδιαίτερα στο Κίεβο.
Σημαντικές αυξήσεις περιμένουμε και από άλλες Αγορές της Ανατολικής Ευρώπης, Βαλκάνια και Μέση Ανατολή, ενώ μας προβληματίζει η Κύπρος αλλά και τα πρόσφατα γεγονότα στην Τουρκία, τα οποία πιθανόν να ανακόψουν τη δυναμική σημαντικής αύξησης των αφίξεων από τη γειτονική χώρα. Συνολικά ο στόχος των 17 εκατ. αφίξεων και των 11 δισ. ευρώ άμεσων εσόδων για το 2013, που θέσαμε πέρσι τον Νοέμβριο, μετά και την εικόνα του Μαΐου δείχνει μέχρι σήμερα εφικτός.
ΕΡ: Υπάρχει κάποιο σχέδιο για την ανάδειξη προγραμμάτων που θα μπορούσαν να προσελκύσουν τουρίστες από το εξωτερικό κατά τη χειμερινή περίοδο;
Υπάρχει στρατηγική για την οργάνωση και ανάδειξη των τουριστικών προϊόντων μας, τη δημιουργία νέων και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Σήμερα είναι πραγματικότητα η δημιουργία της μη κερδοσκοπικής εταιρείας Marketing Greece Α.Ε., με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο 2 εκατ. ευρώ, όπου ο Σ.Ε.Τ.Ε. συμμετέχει με ποσοστό 80%. Στόχος της εταιρείας είναι να υποστηρίξει το Υπουργείο Τουρισμού και τον Ε.Ο.Τ. στη δημιουργία νέας τουριστικής ταυτότητας για την Ελλάδα και τους προορισμούς της, μέσα από ένα υψηλής ποιότητας πλάνο σύγχρονης και πολυεπίπεδης επικοινωνιακής στρατηγικής. Σε πλήρη ευθυγράμμιση με την εθνική στρατηγική, θα βοηθήσει καθοριστικά την τοπική αυτοδιοίκηση και τις τουριστικές επιχειρήσεις, στην έρευνα των Αγορών και την αποτελεσματική στόχευση, όσο και στον επανασχεδιασμό και την προώθηση σύγχρονων τουριστικών προϊόντων, πέραν του συμβατικού μοντέλου του μαζικού τουρισμού «ήλιου και θάλασσας».
Είναι γεγονός ότι μετά από μεγάλη καθυστέρηση προχωρεί η διαδικασία ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων και των λιμένων της χώρας, ενώ παράλληλα θα υπάρξουν σύντομα πρωτοβουλίες στη μείωση του κόστους του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών σε συνδυασμό με τη χρονική επιμήκυνση της σύμβασης. Θεωρούμε ότι με ιδιωτικό management τα περιφερειακά αεροδρόμια και τα λιμάνια θα καταφέρουν να ξεπεράσουν τις χρόνιες αγκυλώσεις που αντιμετώπιζαν και θα εκμοντερνιστούν, ώστε να μπορούν να συμβάλουν δυναμικά τόσο στη διαχείριση της αυξανόμενης ροής τουριστών, που αναμένουμε τα επόμενα χρόνια, όσο και στη δημιουργία θετικών εντυπώσεων για τη χώρα μας.
Βασική προϋπόθεση παραμένει οι χρεώσεις τους να μείνουν σε ανταγωνιστικά επίπεδα σε σύγκριση με τα αντίστοιχα της Τουρκίας, Ιταλίας η Ισπανίας. Ας μην ξεχνάμε ότι τα αεροδρόμια και τα λιμάνια είναι τα σημεία εκείνα που δημιουργούν την πρώτη και την τελευταία εντύπωση στους τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα μας. Και αυτές πρέπει να είναι οι καλύτερες.
Λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία του 2012, η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη των τουριστών ήταν περίπου 650 ευρώ. Με τη σημαντική ενίσχυση των ποσοστών του εισερχόμενου τουρισμού από την Ανατολική Ευρώπη, θεωρούμε ότι το ποσό αυτό θα βελτιωθεί κατά το 2013, αφού από την έως τώρα εμπειρία μας οι τουρίστες που προέρχονται από τη Ρωσία και τις γύρω χώρες διαμένουν περισσότερες μέρες και ξοδεύουν περισσότερα χρήματα κατά τη διάρκεια των διακοπών τους σε σχέση με τους τουρίστες των βαλκανικών αλλά και των παραδοσιακών μας Αγορών.
Και αυτό παρά τη θεαματική μείωση των τιμών των καταλυμάτων της χώρας, που σύμφωνα με την Trivago, σε δείγμα 600.000 ξενοδοχείων και των 150 μεγαλύτερων διαδικτυακών τόπων πώλησης πακέτων, είμαστε -8% σε σχέση με πέρσι, τέταρτοι φθηνότεροι στην Ευρώπη και οι φθηνότεροι στην νότιο Ευρώπη, συμπεριλαμβανόμενης και της Τουρκίας. Αυτό βέβαια δεν μπορεί να συνεχίσει επ' άπειρον: να αυξάνουμε αφίξεις και συνολικά έσοδα αλλά να υποβαθμίζουμε τη βιωσιμότητα των καταλυμάτων.
Ιωάννης Ρέτσος - Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων
Ο κ. Ρέτσος εμφανίζεται αισιόδοξος για την κίνηση της τουριστικής Αγοράς. Σε ερώτηση για το αν υπάρχει ενδιαφέρον από ξένους επιχειρηματίες για επενδύσεις στην αγορά ξενοδοχείων και ειδικότερα από τη Ρωσία, ο κ. Ρέτσος σημειώνει ότι η μεγάλη δυναμική που παρουσιάζει η Ρωσία ως Αγορά προέλευσης τουριστών για την Ελλάδα και τα σημαντικά ποσοστά αύξησης της τουριστικής κίνησης προς τους ελληνικούς προορισμούς, δεν σημαίνει απαραίτητα και επενδυτικό ενδιαφέρον από πλευράς ρώσων επιχειρηματιών για την ξενοδοχειακή Αγορά της χώρας μας.
Βεβαίως, το τελευταίο διάστημα υπάρχουν αναφορές και πληροφορίες για περισσότερες προσεγγίσεις εκπροσώπων ρωσικών επενδυτικών κεφαλαίων προς ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις, αλλά δεν μπορούμε να μιλήσουμε για κάποια γενικευμένη τάση, ούτε φυσικά για κάποια επενδυτική «κάθοδο» των Ρώσων στον ελληνικό Τουρισμό.
Το γενικότερο τοπίο θα ξεκαθαρίσει περισσότερο στους επόμενους μήνες, με την πλήρη ολοκλήρωση της ανακεφαλαίωσης των τραπεζών, αλλά και με την εμπέδωση, διεθνώς, της βελτίωσης του επενδυτικού κλίματος στη χώρα μας, κάτι που θα εξαρτηθεί, βεβαίως, από τις κινήσεις της Κυβέρνησης στον τομέα αυτό.
Πέραν της πιο ευέλικτης τιμολογιακής πολιτικής η οποία εφαρμόστηκε από πολλές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, αξιοποιήθηκε ιδιαίτερα η δυνατότητα περισσότερων προσφορών και ειδικών εκπτώσεων, κυρίως κατά την περίοδο των προκρατήσεων.
Όλες οι έρευνες δείχνουν ότι φέτος οι μέσες τιμές των ελληνικών ξενοδοχείων είναι από τις χαμηλότερες σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Είναι λογικό ότι το περιθώριο συμπίεσης των τιμών είναι πια πεπερασμένο. Εφόσον τα βασικά τουριστικά μεγέθη εξελιχθούν θετικά, όπως προβλέπεται, θα πρέπει πλέον να υπάρξει εξορθολογισμός και να ισορροπήσει η Αγορά.
Ύστερα από πέντε χρόνια κρίσης, τα ελληνικά ξενοδοχεία αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, οι υποχρεώσεις τους έχουν διογκωθεί, το κόστος λειτουργίας τους έχει επιβαρυνθεί υπερβολικά, οι tour operators αλλάζουν τρόπους καταβολής των προκαταβολών κ.λπ. Πρέπει να βρεθεί το έδαφος που χρειάζεται, ώστε να μπορέσουν στα σταθούν στα πόδια τους.
Γιώργος Τσακίρης - Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου
Ο κ. Γιώργος Τσακίρης αναφερόμενος στα γεγονότα της γειτονικής Τουρκίας τονίζει πως η κατάσταση δεν πρέπει ουδόλως να αποτελέσει λόγο πανηγυρισμού στην δική μας τουριστική Οικονομία, καθώς οι πελάτες που αναπροσανατολίζουν τον τόπο διακοπών τους εξαιτίας των γεγονότων στην Τουρκία, επιλέγουν περισσότερο κάποια χώρα ακόμη μακρύτερα από τα γεγονότα –π.χ. την Ισπανία– και σε δεύτερη, ίσως, σκέψη την Ελλάδα. Με αυτές τις προϋποθέσεις θα μπορούσε ο ελληνικός Τουρισμός να απολαύσει ωφέλειες σε βάρος της Τουρκίας, αλλά δεν θα πρέπει να βασιστούμε σε μια τέτοια συγκυριακή ωφέλεια.
Για το ύψος του μέσου ποσού που δαπανούν οι τουρίστες στην Ελλάδα και για το ποιοι είναι οι big spenders, ο κ. Τσακίρης αναφέρει ότι οι πλέον «συναλλαγματοφόροι» τουρίστες είναι οι Ρώσοι με μέσο όρο κατανάλωσης ανά επισκέπτη και ταξίδι περίπου 1000 δολάρια. Ακολουθούν οι πολίτες των Η.Π.Α. και μετά οι γερμανοί επισκέπτες. Η μέση δαπάνη στο ξενοδοχείο κυμαίνεται και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως την κατηγορία του ξενοδοχείου, την περιοχή ή το πλάνο διαμονής του επισκέπτη σ' αυτό (με πρωινό, με φαγητό all inclusive κ.λπ.). Συνολικά το ποσό που δαπανάται στα ελληνικά ξενοδοχεία κυμαίνεται μεταξύ 5 και 6 δισ. ευρώ ετησίως.
Αλέξανδρος Βέλμαχος
Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη έκδοση του Reporter
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr