Οι έμποροι, οι οποίοι βλέπουν μία ακόμα εκπτωτική περίοδο να κυλά υποτονικά, «ποντάρουν» πολλά στα ανοικτά κέντρα εμπορίου, τα οποία, αν αξιοποιηθούν σωστά, μπορούν να αναβαθμίσουν το προφίλ των ελληνικών πόλεων και των καταστημάτων τους. Με τα οργανωμένα malls να βρίσκονται τα τελευταία χρόνια στο προσκήνιο, η πρωτοβουλία δίνει στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις την ευκαιρία να τα ανταγωνιστούν και να ξαναμπούν στο «παιχνίδι». Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, τα ανοικτά κέντρα εμπορίου θα καταστήσουν τις τοπικές αγορές ελκυστικούς προορισμούς, καθώς θα συνδυάζουν κατανάλωση και διασκέδαση. Έτσι, θα ενισχυθεί η εμπιστοσύνη την καταναλωτών και η ποιοτική εξυπηρέτηση αυτών, ενώ θα αναβαθμιστεί και η εξωστρέφεια των επιχειρήσεων.
Το πρόγραμμα, το οποίο αποτιμάται περίπου στα 100 εκατ. ευρώ αναμένεται να συνδυαστεί από αναπλάσεις με χώρους πρασίνου και αναψυχής και άλλα στοιχεία που θα αναδεικνύουν την ξεχωριστή ταυτότητα κάθε περιοχής, ενώ στόχος είναι και η αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών για τη δημιουργία «έξυπνων πόλεων». Απαραίτητη προϋπόθεση για την αρμονική λειτουργία των open malls είναι, επομένως, η αγαστή συνεργασία ανάμεσα στους δήμους και τους εμπορικούς συλλόγους και τα επιμελητήρια. Με άλλα λόγια, πρέπει να γίνει μία ομαδική προσπάθεια προς όφελος όλων.
Τα ανοικτά κέντρα εμπορίου θα «τρέξουν» μέσα στα επόμενα τρία χρόνια με τους δήμους και τους λοιπούς αρμόδιους φορείς να προβαίνουν στις προβλεπόμενες ενέργειες. Ειδικότερα, σε ορισμένες περιπτώσεις ο σχεδιασμός έχει ολοκληρωθεί, οι μελέτες έχουν πάρει το «πράσινο φως» και αναμένονται τα τελικά στάδια υλοποίησης, που σχετίζονται με τις διαγωνιστικές διαδικασίες και το τεχνικό κομμάτι.
Οι πληροφορίες του Reporter αναφέρουν πως το εγχείρημα στην Αθήνα έχει προχωρήσει αρκετά και οι έμποροι τηρούν στάση αναμονής για τα τελευταία βήματα. Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, Νίκος Μανεσιώτης σημείωσε, μιλώντας στο Reporter ότι «έχουμε πάρει την έγκριση και ξεκινήσαμε τη διαδικασία εύρεσης προσωπικού. Συνεργαζόμαστε με το δήμο και θέλουμε το πρόγραμμα να δώσει ένα πλεονέκτημα στα καταστήματα της πόλης, τα οποία υπέστησαν ισχυρό πλήγμα από την κρίση. Σκοπός μας είναι η αγορά να λάβει μία μοντέρνα εικόνα, φιλική στον επισκέπτη». Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης είχε πει στο Reporter ότι «τα open malls θα προχωρήσουν. Τα προγράμματα έχουν εγκριθεί και αναμένουμε την επόμενη μέρα».
Φυσικά το project των open malls αναμένεται να οδηγήσει και στη μεγαλύτερη αξιοποίηση των τουριστικών ροών, από τις οποίες επωφελούνται σήμερα ελάχιστες επιχειρήσεις του εμπορίου. Μία πρόσφατη έρευνα από το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝ.ΕΜ.Υ) της ΕΣΕΕ κατέδειξε ότι ο δείκτης κύκλου εργασιών στο εμπόριο αποκλίνει από τον δείκτη κύκλου εργασιών στον τουρισμό. Με άλλα λόγια, από το 2016 και μετά, η ενίσχυση του τουρισμού δεν προκαλεί ανάλογα αποτελέσματα και στο εμπόριο. Εδώ, λοιπόν, έρχονται τα open malls.
Γιώργος Γεωργίου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr