Του Αριστοτέλη Παππά
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο Reporter Magazine Τεύχος Ιουλίου 2022
Οι νέες τάσεις συγκέντρωσης σε μια αγορά η οποία έχει ισχυρές μονάδες μικρής κλίμακας, οι νέες καταναλωτικές συνήθειες, οι συσσωρευμένες οφειλές, αλλά και η υπερβάλλουσα ρευστότητα που υπάρχει σε επενδυτικά σχήματα και ιδιώτες, έχουν οδηγήσει σε νέες επενδύσεις και συνενώσεις. Επιπλέον, η ενεργειακή κρίση, οι πληθωριστικές πιέσεις και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας έχουν καταστήσει -σε ορισμένες περιπτώσεις- «μονόδρομο» τις συνεργασίες με στόχο τη θωράκιση του κλάδου βραχυπρόθεσμα, αλλά και τη δυνατότητα επαναφοράς σε ρυθμούς ισχυρής ανάπτυξης μακροπρόθεσμα.
Η… χείρα βοηθείας της Σκλαβενίτης και οι κινήσεις περαιτέρω ψηφιοποίησης
Η Σκλαβενίτης προχώρησε στην ένταξη 9 εκ των συνολικά 11 καταστημάτων της γιαννιώτικης αλυσίδας, SEP Markets Παπαδόπουλος, έπειτα από προσέγγιση της δεύτερης. Στόχος της εν λόγω στρατηγικής συνεργασίας είναι να βγουν και οι δύο επιχειρήσεις κερδισμένες απέναντι στη σημερινή κρίση ακρίβειας. Η μεν Σκλαβενίτης επεκτείνεται περαιτέρω σε μία από τις μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας, αυξάνοντας σημαντικά τις πωλήσεις της, η δε SEP Markets αποφορτίζεται από ένα τεράστιο οικονομικό βάρος, που δέχονται οι μικρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε πανελλαδικό επίπεδο τη δεδομένη χρονική συγκυρία. Παράλληλα, με την απόκτηση των 9 καταστημάτων της SEP Markets από την Σκλαβενίτης εξασφαλίζεται το μέλλον 160 εργαζομένων της ηπειρώτικης αλυσίδας, καθώς πρόκειται να παραμείνουν στις θέσεις τους, ενώ «παίζει δυνατά» το ενδεχόμενο δημιουργίας και νέων θέσεων εργασίας, ενισχύοντας την τοπική κοινωνία.
Από το δημοσιευμένο πλάνο της Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης (ΕΥΣ) προβλέπονται συνολικά για το 2022 επενδύσεις ύψους 50 εκατ. ευρώ, τόσο για την ανάπτυξη του φυσικού όσο και του ηλεκτρονικού δικτύου της. Στα φυσικά σημεία αναμένεται το άνοιγμα του υπερμάρκετ στη Νέα Φιλαδέλφεια το ερχόμενο φθινόπωρο, ενώ προγραμματίζεται το άνοιγμα ενός νέου σημείου στη Γλυφάδα. Η Σκλαβενίτης επενδύει και στο quick commerce δημιουργώντας το τέταρτο κατά σειρά e-hub στην Κηφισιά, με στόχο να μειώσει τον χρόνο παράδοσης των ηλεκτρονικών παραγγελιών του Σκλαβενίτης eMarket στην Αττική και να ενισχύσει το online κανάλι της. Το νέο e-hub πρόκειται να εξυπηρετεί την προετοιμασία και παράδοση περίπου δύο χιλιάδων παραγγελιών την ημέρα. Στον στρατηγικό σχεδιασμό της Σκλαβενίτης για την περαιτέρω ανάπτυξη του ηλεκτρονικού της καταστήματος είναι η επέκταση του δικτύου των e-hubs που διαθέτει, δημιουργώντας ένα σε κάθε πόλη, με σκοπό την καλύτερη και αμεσότερη εξυπηρέτηση των πελατών της, αλλά και την περαιτέρω ενδυνάμωση του eMarket, μέσω της διεύρυνσης κατηγοριών και προϊόντων.
Αλλαγή «φρουράς» στην ΑΒ Βασιλόπουλος
Από την πλευρά της, η ΑΒ Βασιλόπουλος ανακοίνωσε στις αρχές Μαΐου την έναρξη της συνεργασίας της με το InstaShop, μία υπηρεσία on-demand delivery, με στόχο την αναβάθμιση της online αγοραστικής εμπειρίας των πελατών της. Από την εφαρμογή εξυπηρετούνται ήδη περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ στόχος αποτελεί η περαιτέρω διεύρυνση του εύρους κάλυψης της online παράδοσης και σε άλλες πόλεις. Η ΑΒ Βασιλόπουλος προχώρησε ακόμη στο άνοιγμα ενός καταστήματος στο αεροδρόμιο της Αθήνας και συγκεκριμένα στην Ελεύθερη Περιοχή των Αφίξεων. Το κατάστημα θα εξυπηρετεί τόσο τους επιβάτες των εισερχόμενων πτήσεων, όσο και τους επισκέπτες του αεροδρομίου.
Πέραν των κινήσεων επέκτασης και των συνεργασιών, για την ΑΒ Βασιλόπουλος το 2022 αποτελεί χρονιά ανακατατάξεων. Κι αυτό διότι τον Φεβρουάριο ο Βασίλης Σταύρου ανακοίνωσε την απόφασή του να αποχωρήσει από την εταιρεία, όπου ασκούσε καθήκοντα Brand President από το 2018. Αντικαταστάτης του κ. Σταύρου ορίστηκε ο Νίκος Λαβίδας, ο οποίος αναμένεται να αναλάβει τα καθήκοντά του από τις 20 Αυγούστου 2022. Μέχρι να αναλάβει ο κ. Λαβίδας, η ΑΒ Βασιλόπουλος λειτουργεί υπό ένα μεταβατικό διοικητικό σχήμα, με πρόεδρο και ταυτόχρονα CFO της αλυσίδας τον Σοφοκλή Γιαννακού και CEO τον Jesper Lauridsen (Brand President Albert Τσεχίας και Brand Leader για την περιοχή της Κεντρικής & Νότιας Ευρώπης).
Επενδύσεις με στόχο τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος από τη METRO ΑΕΒΕ
Ένα φιλόδοξο και μακροπρόθεσμο πλάνο επενδύσεων έχει προγραμματίσει η METRO ΑΕΒΕ. Για φέτος σχεδιάζονται επενδύσεις ύψους 45 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αισθητή αύξηση σε σύγκριση με τις επενδύσεις ύψους 38 εκατ. ευρώ το 2021, ενώ συνολικά τα επόμενα χρόνια θα κινούνται μεταξύ 40 με 45 εκατ. ευρώ ετησίως.
Στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας, το σταθερό και συνεπές από το 2015 πλάνο της εταιρείας υλοποιείται με επενδύσεις που ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, περίπου 62,5 εκατ. ευρώ θα δοθούν για «πράσινες» αναβαθμίσεις των κτιρίων (ψυγεία, φωτισμό, τζάμια, κλπ.), ενώ 28 εκατ. ευρώ εξ αυτών αφορούν στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων στις στέγες των καταστημάτων Μetro και My Market. Μέχρι το 2023 η εταιρεία στοχεύει να καλύπτει πάνω από το 30% των ενεργειακών της απαιτήσεων από ιδιόκτητες Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, με την εγκατάσταση 97 φωτοβολταϊκών σταθμών σε στέγες καταστημάτων και κέντρων διανομής, συνολικής ισχύος 25MW. Τα αποτελέσματα έως τώρα έχουν δείξει 37% μεσοσταθμική μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, η οποία αντιστοιχεί με την ετήσια κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος 23.580 νοικοκυριών.
Στο πλάνο έχουν ενταχθεί πρόσθετες επενδύσεις ύψους 6 εκατ. ευρώ σε software και hardware. Η METRO ΑΕΒΕ συνεργάζεται επίσης με την nrg του ομίλου Βαρδινογιάννη για την εγκατάσταση δικτύου φορτιστών ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων. Η επένδυση αυτή ανέρχεται στα 2 εκατ. ευρώ, με στόχο την πανελλαδική κάλυψη με 500 φορτιστές σε 250 καταστήματα My market και METRO Cash & Carry.
Επεκτείνεται στον τομέα της ναυτιλίας η Lidl
Στους άρρηκτα συνδεδεμένους τομείς της ναυτιλίας και των logistics επενδύει η Lidl, η οποία ιδρύει τη δική της ναυτιλιακή εταιρεία για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων. Η γερμανική αλυσίδα σούπερ μάρκετ, η οποία έχει έντονη παρουσία στη χώρα μας, υπέβαλε αίτηση στο Ευρωπαϊκό Γραφείο Εμπορικών Σημάτων, καταχωρώντας την εμπορική επωνυμία «Tailwind Shipping Line». Σημειώνεται ότι η εταιρεία προσπάθησε αρχικά να επενδύσει σε υπάρχουσα ναυτιλιακή εταιρεία, πριν αποφασίσει να ιδρύσει τη δική της ναυτιλιακή και να αγοράσει πλοία. Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, η Lidl Ελλάς εγκαινίασε τον Ιούνιο το εκ νέου κατασκευασμένο κατάστημά της στη Ραφήνα, μία επένδυση της τάξεως των 4 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του δικτύου της. Στα 3,5 εκατ. ευρώ ανήλθε επίσης η επένδυση εκσυγχρονισμού του καταστήματος της Lidl Ελλάς στη Σύρο, το οποίο εγκαινιάστηκε στις 30 Ιουνίου.
Μασούτης και ΣΥΝΚΑ ενώνουν τις δυνάμεις τους
Ένα ακόμη deal, το οποίο αλλάζει άρδην το τοπίο στο οργανωμένο λιανεμπόριο, αποτελεί η στρατηγική συνεργασία της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, Μασούτης, με τη συνεταιριστική αλυσίδα, ΣΥΝΚΑ, που έχει παρουσία σε Κρήτη, Αιγαίο και Κέρκυρα. Η συμφωνία πρόκειται να οδηγήσει στη δημιουργία ενός νέου εταιρικού σχήματος με την επωνυμία «ΣΥΝΚΑ Κρήτης Υπεραγορές Α.Ε.», στην οποία η Μασούτης θα συμμετέχει με το 50% των μετοχών και ο συνεταιρισμός με το αντίστοιχο 50%. Με την παραπάνω σύμπραξη, δημιουργείται ένα πανελλαδικό δίκτυο με περισσότερα από 400 καταστήματα και με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω του 1,1 δισ. ευρώ, εξασφαλίζοντας ευρεία πρόσβαση σε γεωγραφικές περιοχές στις οποίες μέχρι σήμερα δεν υπάρχει παρουσία, απασχολώντας παράλληλα περισσότερους από 9.500 εργαζόμενους. Αξίζει επίσης να επισημανθεί πως τον περασμένο Μάιο η Επιτροπή Ανταγωνισμού άναψε το «πράσινο φως» για την στρατηγική συνεργασία Μασούτης-ΣΥΝΚΑ.
Νέα εποχή για την Carrefour στην Ελλάδα
Φυσικά, δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε την επάνοδο της γαλλικής αλυσίδας υπεραγορών, Carrefour, στην Ελλάδα. Η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας μετά από τα χρόνια της ύφεσης, αλλά και η εξοικείωση των καταναλωτών με τα προϊόντα της, αποτέλεσαν τους βασικούς παράγοντες για το relaunch της αλυσίδας στην Ελλάδα σχεδόν μία δεκαετία από την αποχώρησή της. Η εταιρεία επανήλθε στη χώρα μας μέσω της Retail & More, θυγατρικής του Ομίλου AVE (Audio-Visual Entertainment) του Νίκου Θ. Βαρδινογιάννη, με την οποία υπέγραψε συμφωνία αποκλειστικής συνεργασίας-αντιπροσώπευσής της.
Η Carrefour ξεκίνησε επίσημα τη δραστηριότητά της στην Ελλάδα, με το άνοιγμα των πέντε πρώτων καταστημάτων της, τα οποία βρίσκονται ήδη σε λειτουργία από τον περασμένο Απρίλιο. Από τα καταστήματα αυτά, δύο βρίσκονται στη Ζάκυνθο και τρία στη Χαλκιδική, ενώ έχει δρομολογηθεί η δημιουργία ακόμη επτά καταστημάτων σε περιοχές με έντονη τουριστική κίνηση. Η πρώτη φάση ανάπτυξης του δικτύου καταστημάτων της Carrefour γίνεται με τη μέθοδο του franchise. Παράλληλα με το πλάνο ανάπτυξης του δικτύου στην περιφέρεια, κατασκευάζεται το πρώτο εταιρικό κατάστημα της Αθήνας, το οποίο θα ξεκινήσει τη λειτουργία του έως τον προσεχή Σεπτέμβριο, σηματοδοτώντας τη διεύρυνση του δικτύου της Carrefour στα αστικά κέντρα. Με στόχο τη δημιουργία 25 καταστημάτων συνολικά για το 2022, το δίκτυο καταστημάτων της Carrefour θα περιλαμβάνει πέντε διαφορετικούς τύπους, ανάλογα με τα δεδομένα και τις ιδιαίτερες συνθήκες της κάθε τοπικής αγοράς.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr