Στόχος της στρατηγικής συμφωνίας είναι να βγουν και οι δύο επιχειρήσεις κερδισμένες απέναντι στη σημερινή κρίση ακρίβειας. Η μεν Σκλαβενίτης θα καταφέρει να επεκταθεί περαιτέρω σε μία από τις μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας, αυξάνοντας σημαντικά τις πωλήσεις της, η δε SEP Markets θα αποφορτιστεί από ένα τεράστιο οικονομικό βάρος, που δέχονται οι μικρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε πανελλαδικό επίπεδο τη δεδομένη χρονική συγκυρία. Κι αυτό διότι το ενεργειακό κόστος έχει «εκτοξευθεί» και πιέζει σημαντικά τα κόστη παραγωγής και λειτουργίας αλλά και την ίδια τη βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων, οι οποίες ανήκουν σε κλάδους που δεν μπορούν να μετακυλήσουν τις αυξήσεις σε όλο τους το εύρος στην αλυσίδα αξίας.
Χαρακτηριστικό είναι ότι το κόστος λειτουργίας των αλυσίδων λιανικής έχει τριπλασιαστεί. Για παράδειγμα, μεγάλη ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ από 600.000 ευρώ λογαριασμό ρεύματος που πλήρωνε για τα φυσικά της καταστήματα κάθε μήνα, έχει φτάσει να δίνει 1,8 εκατ. ευρώ. Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς του λιανεμπορίου, εάν συνεχιστεί για πολύ αυτή η κατάσταση, θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε «κούρεμα» κερδών και ζημιές, που για πολλούς, ειδικά αδύναμους οικονομικά, φέρει μια νέα δοκιμασία βιωσιμότητας.
Παράλληλα, με την απόκτηση των 9 καταστημάτων της SEP Markets από την Σκλαβενίτης εξασφαλίζεται το μέλλον 160 εργαζομένων της γιαννιώτικης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, καθώς πρόκειται να παραμείνουν στις θέσεις τους, ενώ «παίζει δυνατά» το ενδεχόμενο δημιουργίας και νέων θέσεων εργασίας.
«Για την Σκλαβενίτης, η οποία διαθέτει ένα διευρυμένο δίκτυο καταστημάτων με πάνω από 400 σημεία σε όλη την Ελλάδα, η συγκεκριμένη κίνηση αποτελεί έμπρακτη στήριξη της SEP Παπαδόπουλος και των εργαζομένων της, με στόχο η τοπική αυτή εταιρεία να διασφαλίσει τη βιώσιμη λειτουργία της και να εστιάσει σε νέους τομείς δραστηριότητας», αναφέρουν κύκλοι κοντά στην εταιρεία για την επίτευξη της συμφωνίας και προσθέτουν: «Ουσιαστικά, είναι μια κίνηση που διασφαλίζει θέσεις εργασίας και δίνει τη δυνατότητα στους τοπικούς καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε ακόμη περισσότερα σημεία για να αγοράσουν τα βασικά αγαθά του νοικοκυριού τους».
Αξίζει να σημειωθεί πως η Σκλαβενίτης έχει ήδη παρουσία -αλλά μικρή- στα Ιωάννινα, καθώς διαθέτει δύο καταστήματα εντός της πόλης, τα οποία απέκτησε μετά τη συμφωνία διάσωσης της Μαρινόπουλος.
Συσπείρωση με στόχο την ενδυνάμωση
Το φαινόμενο των συγχωνεύσεων και των ανακατατάξεων στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου γίνεται όλο και πιο συχνό, καθώς τίθεται το θέμα της επιβίωσης των επιχειρήσεων. Οι νέες τάσεις συγκέντρωσης σε μια αγορά, που σε σχέση με ό,τι συμβαίνει στο εξωτερικό, έχει ισχυρές μονάδες μικρής κλίμακας, οι νέες καταναλωτικές συνήθειες, οι συσσωρευμένες οφειλές, που ειδικά στο λιανεμπόριο, λόγω πανδημίας, πήραν «αναβολές» λόγω των αυξημένων τζίρων του «μένουμε σπίτι», αλλά και η υπερβάλλουσα ρευστότητα που υπάρχει σε επενδυτικά σχήματα και ιδιώτες οδηγούν σε ανακατατάξεις, επενδύσεις και συνενώσεις.
Ενδεικτικά, η Μασούτης, μια αλυσίδα με κυρίαρχη θέση στις συζητήσεις για τις κινήσεις της στον κλάδο, προχώρησε πρόσφατα σε συμφωνία με το ΣΥΝΚΑ, που της ανοίγει την πόρτα στη νησιωτική χώρα, όπου η χανιώτικη αλυσίδα έχει έντονη παρουσία σε νησιά των Κυκλάδων, του Ιονίου και των Δωδεκανήσων. Βέβαια στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν πρόκειται για εξαγορά, αλλά για συνεταιρισμό που προβλέπει τη συμμετοχή των δύο πλευρών, δηλαδή της Δ. Μασούτης και του ΣΥΝΚΑ, με 50-50% στη νέα εταιρεία «ΣΥΝΚΑ Κρήτης Υπεραγορές Α.Ε.».
Αριστοτέλης Παππάς
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr