Ειδικότερα, στο «κομμάτι» των επενδύσεων ο κ. Παντελιάδης ανέφερε πως αναμένεται να φτάσουν στα 45 εκατ. ευρώ το 2022, καταγράφοντας αισθητή αύξηση σε σύγκριση με τις επενδύσεις ύψους 38 εκατ. ευρώ το 2021. Υπενθυμίζεται ότι οι επενδύσεις το 2020 διαμορφώθηκαν σε 25 εκατ. ευρώ και το 2019 σε 33 εκατ. ευρώ. Την πενταετία 2017-2021 ο όμιλος επένδυσε 3,65 εκατ. ευρώ στην ανανέωση του στόλου του, αλλά και 62 εκατ. ευρώ σε εξοπλισμό ψύξης, φωτισμού και κλιματισμού, με τις εν λόγω επενδύσεις να φέρνουν ήδη αποτελέσματα. Ενδεικτικά, η κατανάλωση ενέργειας μειώθηκε σχεδόν στο ήμισυ (-48%) στα σημεία που έγιναν επενδύσεις.
Τα φωτοβολταϊκά βρίσκονται, επίσης, ψηλά στην ατζέντα των επενδύσεων, με τον όμιλο να διαθέτει 18 εκατ. ευρώ για την εγκατάσταση 97 σταθμών έως το 2023 σε στέγες καταστημάτων και αποθηκών. Η ισχύς, που θα προκύψει, θα είναι 25 MW και θα αξιοποιηθεί με τη μέθοδο του net metering. Η παραγωγή ενέργειας υπολογίζεται στις 36 εκατ. κιλοβατώρες ανά έτος με αποφυγή έκλυσης 18.337 t CO2 ανά έτος και με την κάλυψη του 30% των συνολικών απαιτήσεων.
Βασικός στόχος για τον όμιλο METRO αποτελεί η ενεργειακή ουδετερότητα την επόμενη πενταετία, καταργώντας πλήρως την εξάρτησή του από τα ορυκτά καύσιμα (λιγνίτη και φυσικό αέριο) και με στόχο η ηλεκτροδότησή του να προέρχεται αποκλειστικά από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Σε αυτό το πλαίσιο, ο όμιλος συνεργάζεται με την nrg του ομίλου Βαρδινογιάννη για την εγκατάσταση δικτύου φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων, με την σχετική επένδυση να ανέρχεται στα 2 εκατ. ευρώ για συνολικά 250 σημεία με 500 φορτιστές. Υπολογίζεται, μάλιστα, πως μέχρι τον Μάρτιο του 2023 θα υπάρχει πανελλαδική κάλυψη σε 160 σημεία με 320 φορτιστές.
Σημαντικός άξονας αποτελεί και η επικοινωνία, με τον όμιλο METRO να διατηρεί συνεργασία με τη Vodafone, με στόχο την επέκταση του δικτύου επικοινωνίας με γρήγορες ταχύτητες (οπτικές ίνες, VDSL, 4/5G) και με την εγκατάσταση SD-WAN δικτύου σε 285 σημεία (καταστήματα, κέντρα διανομής και γραφεία) σε όλη τη χώρα. Με τον ψηφιακό μετασχηματισμό να είναι ψηλά στο… ράφι των προτεραιοτήτων, ο όμιλος ανακοίνωσε πρόσθετες επενδύσεις 6 εκατ. ευρώ σε software και hardware και την κατάργηση της εκτύπωσης χαρτιού, όπου είναι εφικτό, εξοικονομώντας συνολικά 900.000 σελίδες σε ετήσια βάση.
Ο «πονοκέφαλος» του ενεργειακού κόστους
«Ανάσα» έδωσαν στο οργανωμένο λιανεμπόριο οι επιδοτήσεις που δόθηκαν λόγω της ενεργειακής κρίσης, με τον κ. Παντελιάδη να αναφέρει πως οι επιβαρύνσεις θα είναι της τάξεως των 7 εκατ. ευρώ φέτος, τονίζοντας μάλιστα πως χωρίς τις επιδοτήσεις το «βάρος» θα ήταν πολύ μεγαλύτερο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ομίλου METRO για το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας την τελευταία τριετία, ανήλθε σε 11 εκατ. ευρώ το 2020, σε 19,3 εκατ. ευρώ το 2021 και υπολογίζεται σε 26,4 εκατ. ευρώ το 2022. Πέρα από την ενέργεια, υψηλό είναι το κόστος και στις μεταφορές λόγω της αύξησης των τιμών στα καύσιμα, κόστος το οποίο, όπως τόνισε ο CEO του ομίλου, μοιράζεται ήδη με τους προμηθευτές, καθώς «ο προμηθευτής έχει να αντιμετωπίσει τα δικά του προβλήματα».
Ο κ. Παντελιάδης ανέφερε επίσης ότι το μεγαλύτερο μέρος των ανατιμήσεων αναμένεται να περάσει στον καταναλωτή. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα μέχρι πρόσφατα ήταν χαμηλότερος σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς οι ανατιμήσεις δεν είχαν περάσει στους καταναλωτές, κάτι που θα συμβεί αναπόφευκτα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Επιπλέον, ο CEO του ομίλου METRO μετέφερε την απαισιοδοξία του για ενδεχόμενη αντιστροφή της σημερινής κατάστασης, σημειώνοντας πως η εικόνα αυτή δε θα αλλάξει μέχρι το τέλος του έτους και ότι οι καταναλώσεις θα παραμείνουν μειωμένες σε σχέση με πέρυσι.
Σε ό,τι αφορά τις οικονομικές επιδόσεις του ομίλου, το 2022 προβλέπεται ότι οι πωλήσεις θα αυξηθούν κατά 6% σε ετήσια βάση στα 1,45 δισ. ευρώ, με τον τομέα της χονδρικής (cash and carry) να αποτελεί το βασικό λόγο για αυτή την εξέλιξη. Στα κέρδη προ φόρων, το 2020 η κερδοφορία «εκτινάχθηκε» στα 24,12 εκατ. ευρώ από 10,1 εκατ. ευρώ το 2019, το 2021 παρέμεινε στα ίδια επίπεδα, ενώ και για το 2022 ο κ. Παντελιάδης έκανε λόγο για κέρδη 23-24 εκατ. ευρώ. Τονίστηκε, παράλληλα, πως η αύξηση του βασικού μισθού δεν πρόκειται να έχει επίπτωση στα οικονομικά μεγέθη του ομίλου.
Το αναπτυξιακό εργαλείο του franchising και το σχέδιο επέκτασης
«Δίναμε το κατάστημα σε δικούς μας ανθρώπους. Τώρα θα επεκταθούμε και σε εξωτερικούς συνεργάτες, νέους ανθρώπους που ενδιαφέρονται για την αγορά», τόνισε ο κ. Παντελιάδης παρουσιάζοντας το franchise μοντέλο των My market, το οποίο βάζει το «σήμα» σε χώρους που δεν είναι προσβάσιμοι χωρίς το franchise. Πρόκειται για ένα μοντέλο μικρών καταστημάτων έως 200 τ.μ., με 3.000 έως 4.500 ενεργούς κωδικούς προϊόντων και με τις πωλήσεις να υπολογίζονται μεσοσταθμικά σε 750.000 ευρώ ετησίως ανά κατάστημα. Στόχος του ομίλου είναι να λειτουργήσουν 86 καταστήματα αυτού του τύπου στα επόμενα 3 χρόνια και 290 καταστήματα στην 10ετία.
Σε ερωτήσεις δημοσιογράφων για το θέμα του franchising, ο κ. Παντελιάδης ανέφερε πως θα χρειάζονται οι λιγότερες δυνατές προϋποθέσεις, τονίζοντας χαρακτηριστικά πως «δεν ψάχνουμε τον επενδυτή, αλλά τον μαγαζάτορα … με πελατοκεντρική προσέγγιση, κάτι που δεν είναι εφικτό στα μεγάλα σούπερ μάρκετ». Το κόστος για την εκκίνηση υπολογίζεται στα 60.000 ευρώ, με τη συνολική επένδυση να κυμαίνεται λίγο κάτω από τις 200.000 ευρώ.
Ειδική μνεία έγινε για το πεδίο της χονδρικής, με το δίκτυο καταστημάτων METRO Cash & Carry. «Ανεβάζουμε συνεχώς τα ποσοστά μας, έχουμε μερίδιο 50% (σ.σ. στο σύνολο της αγοράς χονδρικής) αλλά το σημαντικό είναι ότι μεγαλώνουμε την αγορά», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου METRO. Σημειώνεται ότι ο όμιλος διατηρεί 48 καταστήματα Cash & Carry σε 40 πόλεις της Ελλάδας, 135.000 ενεργούς πελάτες και ένα delivery center με αποστολή την εξυπηρέτηση νησιών.
Όσον αφορά την εφοδιαστική αλυσίδα, ο όμιλος διαθέτει 4 κέντρα διανομής στα Οινόφυτα (40.000 m2), τη Μάνδρα (21.000 m2), τη Θεσσαλονίκη (22.000 m2) και τον Ασπρόπυργο (4.000 m2). Εξυπηρετεί 800 προμηθευτές και διαθέτει 16.000 κεντρικοποιημένα προϊόντα, που αντιστοιχούν στο 75% του κωδικολογίου και στο 87% του τζίρου του ομίλου. Ως προς το κέντρο διανομής στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Παντελιάδης ανέφερε πως έχει παρατηρηθεί καθυστέρηση στην επέκτασή του λόγω του αυξημένου κόστους των οικοδομικών υλικών. Επισημαίνεται πως με την επέκταση το εν λόγω κέντρο διανομής θα «ανέβει» από τα 22 στα 40 χιλιάδες τ.μ., ενώ θα υποστηρίζει και το voice picking με το ταχύτερο και πιο σύγχρονο ασύρματο δίκτυο, θέτοντας ως προτεραιότητα τη Βόρεια Ελλάδα.
«Στοίχημα που κερδήθηκε» αποτέλεσε η Κύπρος, καθώς το Cash & Carry «αγκαλιάστηκε» στη Λεμεσό, η αποδοχή ήταν πιο γρήγορη απ’ ότι περίμενε ο όμιλος και πλέον βάζει «πλώρη» για δεύτερο κατάστημα στη Λευκωσία. Αξίζει να σημειωθεί πως στο δεύτερο χρόνο λειτουργίας, το κατάστημα στη Λεμεσό κατέγραψε αύξηση πωλήσεων κατά 69% κατά τον δεύτερο χρόνο λειτουργίας του, ενώ στο 4μηνο του 2022 η αύξηση είναι της τάξεως του 85% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Τέλος, έγινε ειδική αναφορά στο Generation Ζ, ένα νέο σύστημα ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης προσαρμοσμένο στις ανάγκες της νέας γενιάς και χρήσιμο «εργαλείο» για όσους δεν επιθυμούν τη διάδραση. Συγκεκριμένα, θα τοποθετηθούν tablets με τη χρήση των οποίων οι καταναλωτές θα μπορούν να κάνουν ανέπαφα την παραγγελία τους στα προϊόντα κοπής. Όταν η παραγγελία είναι έτοιμη, ο πελάτης θα ειδοποιείται στο κινητό του. Στα tablets, ο καταναλωτής θα μπορεί επίσης να βρει πληροφορίες για τα προϊόντα ή ακόμα και προτάσεις pairing. Το Generation Ζ ξεκίνησε ήδη να εφαρμόζεται πιλοτικά σε δύο καταστήματα.
Αριστοτέλης Παππάς
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr