Σύμφωνα με τη μελέτη, η ελληνική αγορά έχει οδηγηθεί σε συρρίκνωση λόγω της δημιουργίας μεγάλων εταιρειών, μια τάση που παρατηρείται και παγκοσμίως, οδηγώντας τελικά σε ολιγοπώλια.
Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από τη μελέτη στις ελληνικές θάλασσες δεσπόζουν τρεις εταιρείες: Ο Όμιλος Attica που, μετά την απορρόφηση της ΑΝΕΚ το 2023, έχει 44 πλοία, ο Όμιλος Seajets του Μ. Ηλιόπουλου με 29 πλοία εκ των οποίων τα 24 ταχύπλοα (τα περισσότερα λειτουργούν μόνο κατά την προσοδοφόρα τουριστική περίοδο) και ο Όμιλος Grimaldi (Μινωικές) με 3 πλοία στη γραμμή Πειραιάς- Κρήτη, οποίος έχει εξαγοράσει και τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου.
Μαζί οι τρεις όμιλοι, σύμφωνα με τη φετινή, 23η μελέτη της XRTC, ελέγχουν το 49% των πλοίων, το 63% της χωρητικότητας για επιβάτες και το 71% χωρητικότητας για οχήματα της ελληνικής ακτοπλοΐας. Και όπως σημειώνεται, είναι λογικό να ξεφεύγουν οι τιμές «σε μια ολιγοπωλιακή αγορά, εάν και εφόσον δεν υπάρχει αυστηρή επιτήρηση του ρυθμιστή της αγοράς».
Αυτό φυσικά είναι το μεγάλο πρόβλημα, στο οποίο η κυβέρνηση μοιάζει να μην έχει βρει λύση και αντίθετα το... τροφοδοτεί με τις επιλογές της.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε πως οι ισχύουσες τιμές στην Ελλάδα είναι ως και 60% υψηλότερες από τις τιμές για αντίστοιχες διαδρομές στην Βόρεια Ευρώπη. Υπάρχει και συγκεκριμένο παράδειγμα: Για την απόσταση Όσλο – Κοπεγχάγη, που είναι οριακά μεγαλύτερη από Πειραιά – Ρόδο (316 ναυτικά μίλια, έναντι 296), μια τετραμελής οικογένεια με εσωτερική καμπίνα και αυτοκίνητο πρέπει να πληρώσει 696 ευρώ. Στην Ελλάδα θα πρέπει να πληρώσει 1.105,50 ευρώ. Δηλαδή, 59% ακριβότερα.
Η κυβέρνηση φέτος το καλοκαίρι... παρακολουθεί απλώς όσα συμβαίνουν δηλώνοντας πως σε σχέση με πέρυσι οι τιμές είναι σχεδόν αμετάβλητες. Και όπως αναφέραμε σε άλλο άρθρο της στήλης δηλώνει πως δεν μπορεί να παρέμβει γιατί δεν βλέπει ολιγοπώλια, αλλά "ελεύθερο ανταγωνισμό".
Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) από τη μεριά του επισημαίνει πως «τα αυξημένα μισθολογικά κόστη, οι ανατιμήσεις στις τιμές των ανταλλακτικών πλοίων και των ναυτιλιακών καυσίμων αλλά και η αύξηση των τραπεζικών επιτοκίων δανεισμού των ακτοπλοϊκών εταιρειών, καθιστούν αδύνατη προς το παρόν οποιαδήποτε συζήτηση για τη μείωση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων».
Και το επιβατικό κοινό απλώς ακολουθεί τις εντολές των αρχών. Αν θέλει 20 δισ. το χρόνο από τον τουρισμό, να μην ενοχλεί τους τουρίστες και να κάνει διακοπές στο χωριό.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr