Το πόρισμα της πλειοψηφίας στην Εξεταστική για τα δομημένα ομόλογα παραδόθηκε χθες στον πρόεδρο της Βουλής, Φίλιππο Πετσάλνικο και συμπεραίνει, μεταξύ άλλων τα εξής:
• Έχοντας ζητήσει και λάβει από τον Οκτώβρη του 2004 τα αναλυτικά στοιχεία των χαρτοφυλακίων των Ασφαλιστικών Οργανισμών για λόγους προσδιορισμού του δημοσίου χρέους, το Υπουργείο Οικονομίας τον Ιούλιο του 2005, σχεδόν ταυτόχρονα μέσα σε διάστημα 7 ημερών, προχωρά σε τρεις εκδόσεις δομημένων προϊόντων ιδιωτικής τοποθέτησης, συνολικής ονομαστικής αξίας 900.000.000 ευρώ με αναδόχους επτά (7) Τράπεζες. Τα δομημένα αυτά προϊόντα διατέθηκαν άμεσα στην πρωτογενή αγορά σε 20 Ασφαλιστικά Ταμεία σε τιμή ίση με την ονομαστική τους αξία, την ίδια στιγμή που σε τρίτους επενδυτές δίδονταν σε σημαντικά χαμηλότερες τιμές.
• Οι κερδοφόρες αυτές για τις Τράπεζες συναλλαγές σε δομημένα προϊόντα δεν ελεγχθήκαν, ως όφειλαν, από τις εποπτικές αρχές της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και της Τράπεζας της Ελλάδος. Ούτε όμως τα Υπουργεία Οικονομικών και Απασχόλησης, που ανά 15νθήμερο και ανά μήνα αντιστοίχως, ελάμβαναν ενημέρωση από τα Ασφαλιστικά Ταμεία για την πορεία των επενδύσεών τους ανά τίτλο προέβησαν στην άσκηση του εκ του νόμου αναγκαίου ελέγχου νομιμότητας, ιδίως το εποπτεύον Υπουργείο Απασχόλησης, των μη σύννομων αυτών συναλλαγών. Επίσης, καμία αρμόδια ελεγκτική αρχή δεν ευαισθητοποιήθηκε από την προφανή υπερτιμολόγηση των προϊόντων αυτών προς όλα τα Ασφαλιστικά Ταμεία.
• Παρά την ενημέρωση που διδόταν από τα Ταμεία και προς το Υπουργείο Απασχόλησης και προς το Υπουργείο Οικονομικών, όχι μόνο δεν ελήφθη κανένα μέτρο από πλευράς πολιτικής ηγεσίας και εποπτικών αρχών, το πρώτο εξάμηνο του 2006 ακολούθησε νέο «κύμα» εκδόσεων δομημένων προϊόντων από τον ΟΗΧ, συνολικής ονομαστικής αξίας 500.000.000 ευρώ με έξι (6) ανάδοχες Τράπεζες (τις ίδιες που είχαν εμπλακεί και στο προηγούμενο «κύμα» εκδόσεων) και με τελικούς επενδυτές Ασφαλιστικά Ταμεία που αγόραζαν και πάλι υπερτιμολογημένα τα συγκεκριμένα προϊόντα στο 100% της ονομαστικής τους αξίας, ενώ τρίτοι επενδυτές απολάμβαναν σαφώς χαμηλότερες τιμές.
• Τέλος, στις δύο επόμενες και τελευταίες (καθώς επακολούθησε η αποκάλυψη του σκανδάλου) εκδόσεις δομημένων του Ελληνικού δημοσίου, εκ των 33 οποίων η μία έγινε από τον ΟΗΧ και η άλλη από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, κοινό χαρακτηριστικά ήταν η εμπλοκή χρηματιστηριακών εταιρειών ως ενδιάμεσων, οι οποίες και έλαβαν υπέρογκες προμήθειες για την διαμεσολάβησή τους, που στην συνέχεια διακινήθηκαν εν μέρει τουλάχιστον ως μαύρο χρήμα. Στη διακίνηση αυτών των δύο δομημένων προϊόντων καίριο ρόλο εμφανίζεται να διαδραματίζει η εταιρεία North Asset Management του Γ. Παπαμαρκάκη, η οποία αγόραζε απευθείας από τις αναδόχους και κατόπιν πωλούσε στις χρηματιστηριακές που συναλλάσσονταν με τα Ασφαλιστικά
Ταμεία, εισπράττοντας σημαντικά ποσά από τη διαμεσολάβησή της αυτή.
• Σημειωτέον ότι η παρουσία της ΝΑΜ, σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου της εποχής, δεν περιοριζόταν στη διαμεσολάβησή της για τις υπό έρευνα συναλλαγές των Ασφαλιστικών Ταμείων, αλλά επεκτεινόταν και σε συναλλαγές επί δομημένων ομολόγων που έγιναν από τις διορισμένες από την Κυβέρνηση της διοικήσεις της Αγροτικής Τράπεζας και του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου. Μάλιστα, ο τότε διορισμένος από τη ΝΔ Πρόεδρος του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου κος Τσουπίδης φέρεται να συμμετείχε στο ΔΣ ενός από τα αμοιβαία κεφάλαια της ΝΑΜ.
Η ζημία των Ταμείων από την υπερτιμολόγηση των συγκεκριμένων δομημένων έγκειται σε γενικές γραμμές:
(α) στο ότι αγόρασαν τα προϊόντα αυτά (ανεξαρτήτως του τι απόδοση θα έδιναν εάν εξοφλούνταν στη λήξη τους) προκλητικά υπερτιμολογημένα. Γενική αρχή ορίζει ότι όταν η απόδοση, δηλαδή το κόστος του ομολόγου για την εκδίδουσα αρχή, το Ελληνικό δημόσιο δηλαδή πέφτει (πράγμα που σαφώς συμβαίνει όταν συμφωνούνται σχετικά χαμηλά επιτόκια δανεισμού) η τιμή στην οποία αυτό διατίθεται στην αγορά μειώνεται υπό το άρτιο.
(β) στο ότι αντικατέστησαν ομόλογα σταθερού επιτοκίου από την εποχή της σύγκλισης (όταν οι αποδόσεις ήταν υψηλές) τα οποία είχαν πολύ μεγαλύτερη αξία αγοράς από τα υψηλού ρίσκου (και για το λόγο αυτό χαμηλής τιμής) δομημένα προϊόντα
(γ) στο ότι επένδυσαν τα αποθεματικά τους σε χρηματοπιστωτικά προϊόντα περιορισμένης εμπορευσιμότητας, μη εύκολα ρευστοποιήσιμα, που η ενδεχόμενη ανάγκη ρευστοποίησής του νωρίτερα από τη λήξη τους για πιθανή κάλυψη έκτακτων αναγκών των Ταμείων, που δεν μπορούσε εκ των προτέρων να αποκλειστεί, θα σήμαινε ενδεχομένως τεράστια ζημία των Ταμείων και απώλεια ακόμα και του κεφαλαίου που επενδύθηκε.
Από τις παραπάνω επιμέρους αιτίες ζημίας των Ασφαλιστικών Ταμείων, ευχερώς προσδιορίσιμη με τα μέσα που διαθέτει η παρούσα Επιτροπή είναι κυρίως η πρώτη. Και μόνο αυτή όμως σαφώς υπερβαίνει ανά Ταμείο το ποσό των 150.000 ευρώ που θέτει ο νόμος ως όριο για τον προσδιορισμό των κακουργηματικών πράξεων, υπολογισμό στον οποίο συμφωνεί δια της απαγγελίας κακουργηματικών κατηγοριών και η δικαιοσύνη.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr