Τα τεκμήρια της συγκεκριμένης έκθεσης έχουν αντληθεί από την προσωπική συλλογή γελοιογραφιών και σκίτσων του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων, την οποία δώρισε προς τη Βιβλιοθήκη της Βουλής τον Ιούνιο του 2022.
«Είχα την τύχη να πέσουν στα χέρια μου, πριν από πολλά χρόνια, κάποιες γελοιογραφίες αγγλικών εφημερίδων της περιόδου εκείνης. Και είδα ότι μέσα από τις γελοιογραφίες, ακόμη καλύτερα, αλλά και μέσα από τα άρθρα και τα ρεπορτάζ φαίνεται το θάμπωμα, ο θαυμασμός, η εκτίμηση, η αναγνώριση, που ένιωσαν οι ξένοι για το βόρειο ηπειρωτικό έπος, για τη νίκη του ΄40» τόνισε στην ομιλία του ο Πρόεδρος της Βουλής, εγκαινιάζοντας την Έκθεση.
«Αυτές οι γελοιογραφίες παρουσιάζουν μέσα από το χιούμορ, μέσα από το σαρκασμό, μέσα από τη διακωμώδηση, όλη την εκτίμηση και όλο τον θαυμασμό της τότε πανίσχυρης Μεγάλης Βρετανίας για τη νίκη της μικρής Ελλάδος, η οποία νίκη της μικρής Ελλάδας, όχι μόνο κατά της Ιταλίας, που είχε 8 εκατομμύρια λόγχες, αλλά και η καθυστέρηση της γερμανικής εισβολής, οδήγησε στο να καθυστερήσει την επίθεση του ναζισμού κατά της Ρωσίας, δύο μήνες, καθοριστικούς για τη συντριβή των γερμανικών στρατευμάτων από τον στρατηγό χειμώνα» υπογράμμισε ο κ. Τασούλας.
Ο Πρόεδρος της Βουλής αναφερόμενος στο σθένος και τις δυνατότητες του ελληνικού λαού επεσήμανε: «Στα βουνά της Ηπείρου και εν συνεχεία της Βορείου Ηπείρου, γράφτηκε αυτό το απίστευτο «έπος του 1940», το οποίο ξεκίνησε από μια επίθεση, για να θυμηθώ άλλους κομπασμούς που γίνονται σήμερα κατά της Ελλάδας, ξεκίνησε πέντε η ώρα τα ξημερώματα τέλη Οκτωβρίου στην Ήπειρο. Τέτοια ώρα στην Ήπειρο είναι νύχτα. Αυτή η επίθεση που αποκρούσαμε, έγινε νύχτα, και την αποκρούσαμε πανηγυρικά, νικηφόρα και προκαλέσαμε έναν τεράστιο θαυμασμό».
Η έκθεση παρουσιάζει 103 σκίτσα και γελοιογραφίες με θέμα την ιταλογερμανική επίθεση στην Ελλάδα, που δημοσιεύθηκαν κατά το χρονικό διάστημα Νοεμβρίου 1940 - Δεκεμβρίου 1941 σε σαράντα (40) βρετανικές εφημερίδες, τόσο ευρείας κυκλοφορίας (π.χ. Daily Mirror, News of the World, Daily Express), όσο και τοπικού ενδιαφέροντος (π.χ. Yorkshire Observer, Birmingham Gazette, Newcastle Evening Chronicle).
Στα σκίτσα είναι διάχυτο το κλίμα θαυμασμού και υποστήριξης προς το ένδοξο ελληνικό Έπος του ’40, όπως αποτυπώνεται και στον τίτλο της έκθεσης “Τhe Glory that is Greece”, που αναπαράγει μια επαναλαμβανόμενη στις γελοιογραφίες της εποχής φράση, συνδέοντας την Αντίσταση των Ελλήνων κατά των δυνάμεων του Άξονα με το αρχαιοελληνικό κλέος.
Σε αντίθεση με τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ιαπωνία και τη Σοβιετική Ένωση, στις οποίες η εικονογραφημένη πολεμική προπαγάνδα κινείται εντός αυστηρών κυβερνητικών επιταγών, στη Βρετανία και στις Η.Π.Α., εκτός από τις κρατικές υπηρεσίες πληροφοριών, την εθνική προσπάθεια στήριξαν τα ανεξάρτητα Μ.Μ.Ε. και οι καλλιτέχνες, οι οποίοι δεν δίστασαν ακόμη και να έρθουν σε ρήξη με τις κυβερνητικές πολιτικές των χωρών τους. Έτσι, στη Βρετανία, εν προκειμένω, διάσημοι σκιτσογράφοι αποκτούν σταδιακά όλο και μεγαλύτερη επίγνωση της επιρροής τους στο κοινό, ενώ τα σκίτσα τους κατακλύζουν τη δημόσια σφαίρα: τυπώνονται σε εφημερίδες. αφίσες, πακέτα τσιγάρων, ακόμη και σε φακελάκια τσαγιού που αποστέλλονται στο μέτωπο.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr