Επιπλέον, για τον αγωγό αερίου South Stream, ζητά να ενταχθεί στα ευρωπαϊκά δίκτυα ενέργειας (όπως για παράδειγμα ο ITGI), εξασφαλίζοντας έτσι ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, γεγονός που εφόσον γίνει, θα μειώσει σημαντικά το βάρος που θα κληθεί να σηκώσει η ρωσική πλευρά, ειδικά σε μια τόσο δύσκολη οικονομική συγκυρία.
Τα θέματα αυτά τέθηκαν από τη Ρωσική προς την Ελληνική πλευρά, κατά τις επαφές που είχαν σε επίπεδο κορυφής χθες και προχθές στη Μόσχα, με αποκορύφωμα τις συναντήσεις Παπανδρέου με Πούτιν και Μεντβέντεφ.
Ειδικά για το θέμα του Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης που από το περασμένο καλοκαίρι έχει κολλήσει στις αντιρρήσεις σχετικά με τη χρησιμότητα ή μη του έργου της Βουλγαρικής κυβέρνησης, η ελληνική πλευρά αναλαμβάνει πρωτοβουλία ώστε Αθήνα και Μόσχα να συντονιστούν προκειμένου να «πιέσουν» από κοινού τη Σόφια, ώστε να ξεπεράσει τις όποιες επιφυλάξεις συνεχίζει να έχει. Η κυβέρνηση Μπορίσοφ υποστηρίζει εδώ και καιρό ότι το έργο θα έχει αρνητικές επιπτώσεις για το περιβάλλον καθώς επίσης ότι θα επιφέρει πλήγμα για τον τουρισμό της χώρας (αν και άλλες εκτιμήσεις επιμένουν ότι οι αντιρρήσεις συνδέονται με την προσπάθεια της Σόφιας να αποσπάσει από τη Μόσχα τα μέγιστα οικονομικά οφέλη για τη συμμετοχή της στο έργο).
Αναφορικά με την επισήμανση των Ρώσων, να χαρακτηριστεί το έργο ως «εθνικής σημασίας», ο αρμόδιος για την ενέργεια υφυπουργός Γιάννης Μανιάτης που συνόδευε τον Πρωθυπουργό, ανέφερε σύμφωνα με τις πληροφορίες ότι το συγκεκριμένο θέμα έχει προβλεφθεί σε σχετικό νομοσχέδιο, το οποίο μέσα στις επόμενες μέρες θα σταλεί στα συναρμόδια υπουργεία για υπογραφή. Η σχετική προεργασία από τις νομικές υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος σε συνεννόηση με τον Νομικό Σύμβουλο του Κράτους, Βλάση Αναστασόπουλο, έχει ήδη γίνει.
«Υπάρχουν οι ποσότητες πετρελαίου ;»
Σχετικά με τις ποσότητες καυσίμου που θα διέρχονται από τον αγωγό, μιλώντας προ ημερών στο πρακτορείο Reuters ,ο κ. Μανιάτης ανέφερε ότι «το βασικό ερώτημα είναι το αν υπάρχει πετρέλαιο, καθώς απαιτούνται τουλάχιστον 50 εκατ. βαρέλια το χρόνο για να καταστεί το έργο βιώσιμο». Πηγές της ελληνικής πλευράς αναφέρουν ότι η εν λόγω δήλωση ήταν στην γραμμή πλεύσης που έχει χαράξει εδώ και καιρό η Ελληνική διπλωματία (ώστε να δεσμευτούν οι Ρώσοι και να αποδυναμωθεί το επιχείρημα των Βουλγάρων, οι οποίοι υποστηρίζουν πως η Μόσχα δεν έχει δηλώσει ρητά και κατηγορηματικά ότι το πετρέλαιο υπάρχει). Το ζήτημα έθεσε, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός στις συνομιλίες του με τον Πρόεδρο και τον Πρωθυπουργό της Ρωσίας. Άλλωστε, από τον Μάιο του ’09 η κατασκευάστρια εταιρία του έργου TRANS-BALKAN PIPELINE είχε στείλει στη Ρωσική πλευρά τη συμφωνία διαμετακόμισης (draft transportation agreement), θέτοντας ως βασικό ζήτημα τη διασφάλιση των αναγκαίων ποσοτήτων πετρελαίου.
South Stream : Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ζητά η Μόσχα
Για το άλλο μείζονος σημασίας έργο, τον αγωγό φυσικού αερίου South Stream, οι δύο πλευρές συμφώνησαν να προχωρήσουν στην άμεση υπογραφή της σύμβασης του καταστατικού σύστασης της κοινής εταιρίας (Ελλάδας-Ρωσίας). Η ελληνική πλευρά ζήτησε, σύμφωνα με τις πληροφορίες, η υπογραφή από τους Ρώσους να γίνει σε ένα υψηλό βαθμό εκπροσώπησης, ώστε να υπάρξει ένας ιδιαίτερος συμβολισμός.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, κατά την ενημέρωση στο ανοικτό γεύμα, παρουσία των Πρωθυπουργών και των συναρμόδιων Υπουργών, ο Ρώσος υπ. Ενέργειας έθεσε και το ζήτημα να στηρίξει η Ελλάδα την ένταξη του έργου στα Ευρωπαϊκά δίκτυα ενέργειας (όπως ο ITGI). Η ελληνική πλευρά απάντησε ότι βλέπει θετικά αυτή την προοπτική, και ότι σε συνεννόηση πάντα και με τα υπόλοιπα κράτη - μέλη της Ε.Ε. που μετέχουν στο έργο (Ιταλία- Γαλλία- Σλοβενία-Βουλγαρία), θα κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση.
Επέκταση της συμφωνίας προμήθειας αερίου
Τέλος για το θέμα της ανανέωσης της διακρατικής συμφωνίας για την προμήθεια φυσικού αερίου που λήγει το 2016, οι Ρώσοι ήταν θετικοί στο Ελληνικό αίτημα και οι λεπτομέρειες θα καθοριστούν σε τεχνικό επίπεδο.
Γ. Φιντικάκης
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο reporter.gr